6 träffarmediedrev

Schibsted Media

Aftonbladet satsar på unga tittare – influencer-serien ”Min story” först ut6.3.2025 07:01:00 CET | Schibsted Media | Pressmeddelande

Den 11 mars har ”Min story” premiär, en serie där fyra av Sveriges största influencers öppnar upp om sina liv bortom sociala medier. Tittarna får en unik inblick i både framgångar och utmaningar för Alexandra Nilsson, Margaux Dietz, Sara Bolay och Frida Jernspets. Första avsnittet sänds öppet på Aftonbladet, medan hela serien är exklusivt tillgänglig för Aftonbladets Plus-prenumeranter.
UR

Skilj fakta från “fake news” med Kodjo Akolor i Vem ska jag tro på?25.1.2024 08:04:00 CET | UR | Pressmeddelande

I UR:s nya programserie Vem ska jag tro på? får tittarna insikt, kunskap och verktyg för att bättre kunna navigera i det allt mer komplexa medielandskapet som växer fram och den påverkan vi utsätts för – ofta utan att veta om det. Programledaren Kodjo Akolor leder oss med hjälp av fakta, forskning och personliga möten genom en värld full av desinformation, konspirationsteorier och dolda reklambudskap. – Det känns viktigare än någonsin att vi förstår hur våra medievanor påverkar oss, säger Kodjo Akolor. Premiär den 28 februari klockan 21.30 i SVT1 och på UR Play.
Uppsala stadsteater

Uppsala stadsteater presenterar "Professor Bernhardi" – Sverigepremiär 3 november, 20234.4.2023 09:06:26 CEST | Uppsala stadsteater | Pressmeddelande

"Det är en laddad text om mekanismerna bakom ett offentligt drev, ett fenomen som mer eller mindre tillhör vardagen i vår samtid. På ett vis handlar pjäsen om sanning och lögn, men ännu mer, tycker jag, om den enorma kraft som berättelser har. En smaskig historia är ofta mycket mer attraktiv än den vardagliga händelse den bygger på, för alla utom för människan som drabbas av den." Carolina Frände, regissör
Vårdföretagarna

Vårdföretagarpanelen: Minskat förtroende för privat omsorg bör mötas med kvalitetsmätningar28.12.2011 09:00:00 CET | Vårdföretagarna | Pressmeddelande

Förtroendet för privat driven vård och omsorg har minskat efter den senaste tidens negativa publicitet. Det menar företagen själva i en enkät genomförd på uppdrag av Vårdföretagarna. Samtidigt har den senaste tidens kritik givit skjuts åt Vårdföretagarnas krav på en nationell kvalitetsmätning. 74 procent av företagsledningarna anser att förtroendet minskat. Den främsta orsaken anses vara rapporterna om kvalitetsbrister, följd av debatten om riskkapitalbolag som ägare och deras skatteplanering. För att förtroendet ska öka igen vill företagarna ha en nationell kvalitetsuppföljning och att större hänsyn ska tas till kvalitet och mindre till pris i upphandlingar. - Vårdföretagarna har länge krävt en nationell kvalitetsmätning där resultaten redovisas för både kommunala och privata enheter. Våra medlemmar vet att de måste vara bättre än kommunen för att bli valda av brukarna och för att få full acceptans hos allmänheten, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef i Vårdföretagarna. - Den se
Tidningsutgivarna

Lokaltidningar lär elever om medieetik - Mediekompass Sydost arrangerar mediedagar i södra Sverige11.10.2011 13:10:00 CEST | Tidningsutgivarna | Pressmeddelande

I dag arrangerar Mediekompass Sydost den första av sex mediedagar i södra Sverige. Tillsammans med lokaltidningarna bjuds alla elever i en hel årskurs in till en dag om tryck- och yttrandefrihet, etik inom sociala medier samt medieetiska dilemman. – Vi vill stärka elevernas förmåga att självständigt värdera och kritiskt granska mediers rapportering, säger Göran Andersson, mediekonsulent och initiativtagare till dagarna. Det första eventet arrangeras tillsammans med Smålandsposten i Växjö. Resten av mediedagarna arrangeras på en rad ställen tillsammans med Barometern-OT, Östran/Nyheterna, Blekinge Läns Tidning, Sydöstran, Borås Tidning och Ulricehamns Tidning. Under mediedagarna får eleverna lära sig mer om mediedrev, pressetik och tryck- och yttrandefrihet i världen. De får också göra interaktiva värderingsövningar och ta ställning till etiska dilemman inom sociala medier. – I dag är vi alla publicister och det krävs alltmer av oss som mediekonsumenter, säger Göran Andersson. Till varj
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye