
Vintage inspirerar på glasögonmässan opti28.11.2016 09:30:00 CET | Tysk-Svenska Handelskammaren | Blogginlägg
På ”Vintage Passion”, ett nytt område på opti, står klassiker i rampljuset. Efterfrågan på originalbågar från efterkrigstiden fortsätter. I !HOT-Area i hallen C1 visas dessa klassiker, bågar som utstrålar en tidsanda. Samlare från hela Europa, beundrare, optiker och designers samlas för dagliga diskussioner och samtal i antingen Vintage-Summit eller på ”Talk”. Här stöter designrookien på designikonen. Varför heter det egentligen vintage? Och hur påverkar denna trend ögonoptikerna och industrin? En designguru, en psykolog och en designer ger svar. En av dom är designikonen Robert La Roche. ”Vintage betyder helt enkelt ”bra årgång”. Glasögon som förtjänar att kallas vintage är original gjorda efter 1950. De skapade samtalsämnen och representerade sin tid”, menar La Roche. Originalbågar ska vara garanterat oanvända och kommer oftast från tillverkarnas eller optikernas gamla lager. Originalbågar La Roche, från 1973 till 1999, har på grund av design, material och detaljer fått ren kultstatu