18 träffartransportpolitik

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut | Pressmeddelande

För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Skogsindustrierna

DEBATT: Ge oss möjligheten att bli fossilfria, regeringen6.3.2024 10:00:00 CET | Skogsindustrierna | Pressmeddelande

Skogsindustrin arbetar ständigt mot att öka klimattnyttan. 2040 är målet för industrin att ha helt fossilfria transporter. Men för att lyckas med målen krävs det att regeringen tar sitt ansvar. Ett sådant ansvarsområde börjar redan med den infrastrukturproposition som regeringen lägger fram till riksdagen. Det skriver Viveka Beckeman, vd vid Skogsindustrierna och Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor vid Skogsindustrierna.
Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Jakop Dalunde: Tåg Stockholm - Paris på under tio timmar är möjligt26.7.2023 11:35:00 CEST | Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet | Pressmeddelande

Dyra biljetter, inställda tåg och krångliga anslutningar. Dagens mest hållbara färdmedel för längre distanser är omgärdat av hinder och utmaningar. Den som vill ta sig runt i vårt långa land eller ut på semester i Europa utan omfattande klimatavtryck måste planera noggrant, vara uppmärksam och beredd att lägga om rutten under resans gång. Det orkar den entusiastiska resenären, men det avskräcker samtidigt många som istället sätter sig på flyget. Sommarens extremväder påminner om det akuta klimatnödgläget vi befinner oss i. Att minska de fossila utsläppen är livsviktigt och Sverige har skrivit under på ambitiösa klimatmål för att ta oss dit. Omställningen av transportsektorn är en central del i detta. Men hur ska vi se till att vårt mest klimatvänliga transportsätt, tåget, blir ett pålitligt, snabbt och attraktivt förstahandsval för flera? På uppdrag av Miljöpartiet har externa konsulter på Kreera tagit ett helhetsgrepp om frågan i den nya rapporten “Ta tåget i Europa”. En av rapportens
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Begränsad potential att uppnå miljökvalitetsmål genom överflyttning av gods med dagens prioriteringar30.8.2021 08:00:00 CEST | VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut | Pressmeddelande

Den politiska ambitionen att flytta över transporter av gods från väg till järnväg och sjöfart har en begränsad potential att bidra till att uppfylla klimat- och miljömålen. Det sett till de investeringar i infrastruktur och teknik, framför allt på vägsidan, som gjorts och planeras samt de politiska beslut som fattats på nationell nivå och inom EU.
Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Ny rapport: EU når inte klimatmålen5.12.2019 11:07:00 CET | Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet | Pressmeddelande

Europeiska Miljöbyrån har släppt en rapport som visar att EU är på väg att missa sina klimatmål till 2030. Målen ligger idag på 40 procent. Om inte Europa gör stora, omedelbara insatser de närmaste 10 åren kommer dessa mål inte att nås, säger rapporten. Miljöpartiets EU-parlamentariker Pär Holmgren menar att detta beror på att man inte ändrat tillräckligt mycket på politiken. - Det här är vad vi gröna sagt hela tiden. Det visar att vi haft rätt i att EU måste reformera jordbrukspolitiken, transportsektorn och ge mer pengar till klimatarbete i EU:s budget. Tyvärr har kommissionen och de andra partierna tyckt att det är för stora förändringar, säger Pär Holmgren Europaparlamentariker för Miljöpartiet de gröna. EU-kommissionen ska inom kort lansera ett stort klimatpaket där man bland annat vill höja målen för 2030 till 50-55 procent. Samtidigt har man inte aviserat en större andel till klimat i EU:s budget eller velat genomföra större förändringar av jordbruks- och transportpolitiken. Enl
Skogsindustrierna

Frukostseminarium: Utblick om bioenergi från skog och industri22.5.2016 08:00:00 CEST | Skogsindustrierna | Pressmeddelande

Pöyre har på uppdrag av Skogsindustrierna undersökt den realistiska potentialen av bioenergi. Deras rapport presentereras och diskuteras på ett frukostseminarium den 30 maj på Hilton Slussen. Välkommen! Omställningen till ett fossilfritt samhälle gör att efterfrågan på bioenergi ökar – men hur mycket finns det egentligen? Skogen ska räcka till mycket, utöver förnybara produkter används rest och biprodukter från skog och industri som bioenergi i olika former. Skogsindustrierna har låtit Pöyry undersöka potentialen utifrån olika scenarier som presenteras under seminariet. Tid: Måndag 30 maj 2016 kl 08:30–10:00 (frukost serveras från kl 08:00) Plats: Hilton Slussen Program: Inledning av Mårten Larsson Skogsindustrierna Tomas Thuresson, Pöyry, presenterar sin rapport ”Bioenergi från skog och skogsindustri” Bioenergi och skogsindustri ur olika perspektiv: Anna Holmberg – Hur mycket biokraft kan vi vänta oss? Helena Sjögren – Kan skogen ersätta de fossila drivmedlen? Linda Eriksson – Vad bli
Skogsindustrierna

Det krävs 122 miljarder till satsning på godstrafiken4.4.2016 11:00:00 CEST | Skogsindustrierna | Pressmeddelande

Utan en satsning på godstrafik på järnväg kan Sverige inte nå uppsatta miljömål. Därför går nu branschens aktörer samman i en vision för att fördubbla godstransporterna på järnväg till 2050. – För att upprätthålla Sveriges konkurrenskraft och nå regeringens miljömål krävs 122 miljarder kronor under perioden, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, om rapporten som presenteras idag. Urspårningar, förseningar, slitna järnvägssträckor och nedläggning av banor. Det är den dystra bild som förmedlats de senaste åren både när det gäller gods- och passagerartrafik. Enligt Trafikverkets prognoser förväntas långväga transporter öka med cirka 60 procent till 2050, mätt i tonkilometer. Till de varugrupper som växer snabbast hör järnmalm och skogindustrivaror. Prognosen visar dock att järnvägen kommer att tappa marknadsandelar. Förklaringen ges i höjda banavgifter och kapacitetsproblem. Det går stick i stäv med regeringens ambitioner. Sveriges miljömål har också nyligen skärp
Lindholmen Science Park

CLOSER I ALMEDALEN: Längre, effektivare och färre lastbilar25.6.2013 13:05:00 CEST | Lindholmen Science Park | Pressmeddelande

Tisdag 2 juli kl 10.30-11.30 - Terrassen, Donnerska huset, 1 tr Från färdplan till verkstad - längre, effektivare och färre lastbilar Framtidens transporter med High Capacity Transports (HCT) I april i år redovisade CLOSER sitt förslag om färdplan för High Capacity Transports (HCT) till Forum för innovation inom transportsektorn. Efter sommaren höjs takten i genomförandet av de olika förslagen. Trycket från varuägarna att få del av dessa nya lösningar ökar snabbt. Inte bara från skogsindustrins sida. På seminariet presenteras några av färdplanens viktigaste förslag: fortsatta och större demoprojekt, anpassning av lagar och regler, utveckling av HCT-fordon samt ytterligare forskning om trafiksäkerhet. Företrädare för näringslivet och forskningen ger sin syn på potential och förutsättningar. Medverkande: Helena Kyster-Hansen, konsult, Tetraplan Per Bondemark, logistikchef SSAB och ordförande i Näringslivets Transportråd Helena Sjögren, rådgivare transportpolitik, Skogsindustrierna Per-Ol
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye