”Jag vill bygga förtroende med väl genomarbetade leveranser” – fredagsporträttet med analytiker Tobias Eriksson

I veckans porträtt träffar vi en av de smartaste och mest välutbildade medarbetarna inom Einar Mattsson-koncernen. Med sin extrema noggrannhet levererar han förstklassiga underlag. Han är en hängiven fotbollssupporter, älskar Sollentuna och njuter av rollen som pappa. Tobias är långsiktig, målvetenheten och strävsam, inte undra på att han blivit utsedd till klassens svärmorsdröm. Lär känna vår enormt humoristiske analytiker, alltid med glimten i ögat:

Du jobbar på Einar Mattsson-koncernens analys- och transaktionsavdelning. Vad gör ni som jobbar där?
– Arbetet är brett. Vi förser koncernens olika beslutsfattare med underlag så att de kan fatta välgrundade beslut om vad koncernen ska göra framåt. Alltifrån övergripande beslut om hur vi ska hantera koncernens kapital till var vi ska investera i nästa bostadsprojekt. Det kan också vara frågor som hur mycket våra lägenheter som vi säljer ska kosta eller vilka aktier vi ska äga i koncernens kapitalförvaltningsbolag. Det mesta som går att räkna på tar vi oss an. Lät det för roligt för att vara sant? Vi arbetar också mycket med fastighetsvärdering, taxering, momsfrågor och olika avtalsfrågor.

Hur kan en typisk dag se ut för dig?
– En typisk dag innebär att det blir många timmar med alla ekonomers favoritleksak – Excel. Det kan handla om att förbereda en rapport som ska skickas ut, eller att jag grottar ner mig i en analys av något slag.

Du har en gedigen utbildning. Vad har du studerat och hur kom det sig att du studerade i Finland?
– Jag började mina universitetsstudier med att läsa en kandidatexamen i Uppsala med inriktning på nationalekonomi. Under utbildningen spenderade jag fjärde terminen på ett utbyte i Taiwan. Där träffade jag min sambo, vi föll för varandra innan jag ens hade hunnit packa upp väskan där, och höll sedan ihop resten av terminen. Efter ett år på distans avslutade jag min kandidatexamen i Uppsala och hon sin master i Helsingfors. När det så var dags för henne att kliva ut på arbetsmarknaden, så flyttade jag med till Helsingfors. Jag valde då att läsa en master i finansiell ekonomi på Svenska Handelshögskolan i Helsingfors, Hanken.

Vad drömde du om att bli som vuxen när du var barn?
– Som för så många andra så var siktet inställt på att bli fotbollsproffs. Även om det tidigt stod klart att proffskarriären var väldigt avlägsen, så är det en dröm jag aldrig riktigt släppt taget om. Däremot har den fått verklighetsanpassas. För tio år sedan lyfte jah pokalen efter ligasegern i den lokala Korpen-serien, då får det kanske ändå räknas som att drömmen slog in.

Dina kollegor säger att du är en försiktig och en mycket noggrann person. Din chef säger att du är perfektionist. Stämmer det och märks det i ditt arbete?
– Perfektionist vet jag inte om det är rätt ord, jag har till exempel inga problem med att hantera en oorganiserad miljö. Innan vi övergick till flexibla platser på kontoret, där det ställs lite högre krav på ordning och reda, så hade jag antagligen ett av de stökigaste skrivborden. Däremot är jag väldigt kvalitetsmedveten i mina arbetsuppgifter. Jag vill bygga förtroende med väl genomarbetade leveranser.

Har du någon förebild på jobbet?
– Jag har många duktiga kollegor runt omkring mig med beundransvärda egenskaper. Ska jag lyfta fram någon som imponerar så är det vår CFO Björn Strid. Hans disciplin och förmåga att behålla lugnet  åtminstone det yttre  oavsett utmaning som dyker upp, är storartad.

Hur imponerar jag på dig?
– Genom att vara otroligt skicklig med det du håller på med, samtidigt som du lyckas behålla ödmjukheten.

Om jag behöver lite smarta investeringstips, kan jag fråga dig då?
– Nja, jag är ganska återhållsam när det kommer till att ge investeringstips. Jag tycker att specifika tips kräver att man har stor förståelse för mottagaren för att det ska vara lämpligt. Det är långt ifrån säkert att det jag anser är en vettig investering för mig, även är det för dig.

– Däremot pratar jag gärna i mer generella termer när det kommer till sparande och investeringar. Det är ingenting som kommer att vända upp och ner på din värld och göra dig rik över en natt. Att spara och investera handlar om att tålmodigt under lång tid lägga byggsten för byggsten, för att sakta och säkert förbättra sin finansiella situation. Se till att du tjänar mer pengar än vad du gör av med varje månad. Investera sedan överskottet. Att investera är världens enklaste sysselsättning så länge du accepterar att vara en genomsnittlig utövare, då är det bara att köpa delar i en indexfond.

Du är nybliven pappa till ditt andra barn. Har rollen som pappa förändrat dig?
– Att bli förälder är ett bra sätt att få lite perspektiv på tillvaron. När det kommer in någon i ditt liv som betyder mer än allt som redan fanns där, då förminskas alla problem och bekymmer man stått inför. Så på sätt och vis har det blivit lättare att hantera livet utanför hemmet.

Är du en snäll eller sträng pappa?
– Äpplet faller inte långt ifrån trädet. Precis som jag själv är mina barn väldigt försiktiga av sig. När de andra barnen högljutt kastar sig över leksaker, ställer sig mina tyst i en egenbildad kö och väntar på sin tur. Ibland önskar jag att dom tog för sig lite mer, och kanske till och med gjorde något dom inte får göra, så jag fick anledning att bli lite upprörd. Vilket jag väl dessvärre kommer få ångra att jag har sagt i ett senare skede ...

Du har också en särskild vurm för kommunen du bor i, Sollentuna. Vad är så fantastiskt med att bo där och vad är det jag inte får missa om jag kommer på besök?
– Sollentuna är ingen kommun man besöker, det är en kommun man lever i. Vi har både förortsbetongen och 25-miljonersvillorna, och allt däremellan. Kommunen rankas ständigt i topp när företagsklimatet mäts. De många pågående stadsutvecklingsprojekten visar på en framåtanda när det kommer till att förnya och förbättra den lokala stadsmiljön. Tillsammans med Huddinge har vi länets bästa friluftslivsmöjligheter med stora skogsområden och närhet till Järvafältet, egen skidbacke plus ett flertal badsjöar och båtklubbar.

– Om du ändå envisas med att bara komma på besök, så rekommenderar jag en storstilad entré sjövägen. Då med någon av de båtturer som avgår sommartid från Nybrokajen med sikte på Edsbergs slott. Besök också Vallen, en av Sveriges vackraste idrottsanläggningar, där grunden för ett flertal historiska svenska idrottsögonblick lagts.

Du är en hängiven fotbollssupporter. När och hur kom fotbollen in i ditt liv, och hur kom det sig att du valde din klubb bland alla Stockholmslag att välja emellan?
– Fotboll har varit mitt största intresse så länge jag kan minnas. Spelade fotboll var det jag gjorde på rasterna och efter skolan och det var det jag pratade om under tiden däremellan. Är man uppvuxen i Norrort så finns det egentligen bara ett lag som gäller, åtminstone om man är genuint intresserad. Visst fanns det några djurgårdare i skolan också men det var mer ”för att färgerna är fina” eller ”för att pappa är djurgårdare”. Det var ingen som visste hur det gick förrän det gick bra för dem. Vi som höll på Gnaget däremot, vi brydde oss. Vi följde matcherna och levde med i känslorna. Det är en livsstil att hålla på AIK.

Vad har du för andra intressen? Är du musikalisk?
– Nej, jag är nog så nära tondöv man kan bli. Med ett heltidsjobb, två små barn och ett stort fotbollsintresse så återstår inte supermycket tid av veckan att ägna åt annat. På senare tid har jag dock lärt mig att uppskatta löpning som träningsform, så nu blir det några mil i veckan.

Du jobbar ju med fastigheter hela dagarna. Hur kan jag bli en bättre granne?
– Engagera dig. Var inte den som köper sig fri från den gemensamma städdagen eller uttrycker sitt missnöje på anonyma post-it-lappar. Var i stället den som felanmäler den trasiga hissen, den som hälsar på barnen som leker på gården och den som dyker upp på brf-stämman och röstar om föreningens framtid. Små barriärer som kan göra mycket för trivseln och öka tryggheten i det egna bostadsområdet.

Om du fick tillbringa ett dygn med en stor förebild, vem skulle det vara och vad skulle ni göra?
– Det finns egentligen bara en person jag skulle önska att få träffa. Men jag vet att det aldrig kommer att ske igen. Det är min vän Anders. Vi gjorde allt tillsammans under gymnasietiden och åren som följde. Sorgligt nog finns han inte med oss längre. Vi skulle ha satt oss på Sams Kebab i Sollentuna centrum vid lunchtid och pratat om livet, ända fram till stängning som så många gånger förr. Framför allt skulle jag bara vilja ge honom en kram och säga att allt kommer att bli bra. Psykisk ohälsa är ett djävulskt elände.

Vi har en kollega som precis gått bort. Hur förhåller man sig till kollegor och vänner i sorg?
– En sorgeprocess är väldigt individuell, det är viktigt att respektera att det tar olika lång tid och hanteras på olika sätt av olika personer. Som medmänniska till någon som sörjer tror jag det är uppskattat om man visar omtanke och tillgänglighet, samtidigt som man lämnar utrymme för den personliga processen att ha sin gång.

Berätta något som ingen tror om dig.
– I årskurs sex blev jag utsedd till klassens svärmorsdröm efter att ha spenderat orimligt mycket tid med dammsugaren städandes efter mina klasskamrater. När jag kom hem efter ett disco hade mina kompisar till och med bäddat ner dammsugaren i min säng. Ordningssinnet som jag hade på den tiden har jag inte kvar fullt ut idag, men jag är nog fortfarande en svärmorsdröm.

”Idag är det svårare att göra ett bra miljöval än ett dåligt och det vill jag förändra” — fredagsporträttet med Emilia Eriksson26.4.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Kollektivboende och beresta Emilia Eriksson jobbar idag som Miljösamordnare på Einar Mattsson. Välutbildad och med erfarenhet av fastighetsbolag stöttar hon koncernens medarbetare och ledning i att kunna göra fler hållbara val och processer. Hon finner framtidshopp i dem som jobbar för naturen och för en mer hållbar framtid. Lär känna Emilia i dagens fredagsporträtt:

Arbetsmiljöveckan 2024: Trygga team och säkra beteenden stärker en god arbetsmiljö24.4.2024 05:56:00 CEST | Nyheter

Varje år genomför Einar Mattsson-koncernen en hel vecka där alla medarbetare deltar i olika aktiviteter och fördjupningar kring den gemensamma arbetsmiljön. Arbetsmiljön är allas ansvar och tillsammans skapas förutsättningar för en säker, trygg och inkluderande arbetsplats. KMA-samordnaren Veronica Axeen har en särskilt en viktig roll i Einar Mattsson Byggnads AB plus arbetet tillsammans med underentreprenörerna. Så här halvvägs in i Einar Mattssons arbetsmiljövecka tar vi en avstämning med Veronica.

Einar Mattsson 2023 – året då vi gick mot strömmen22.4.2024 06:03:00 CEST | Pressmeddelande

2023 blev ett år med dystra rubriker. För oss på Einar Mattsson blev det ändå ett år fyllt med en målmedveten och långsiktig arbetsinsats. Vi utvecklade vårt hållbarhetsarbete, renoverade och byggde nytt, sålde och hyrde ut bostäder, attraherade nya förvaltningskunder och ny kompetens. Vi hade 441 bostäder i produktion och ca 1400 byggrätter i projektportföljen. Einar Mattssons förvaltningsbolag tog hand om ca 14 000 bostäder till ett värde om 57 mdr. Koncernens resultat efter finansnetto blev 160 mkr (142 mkr).

”Jag blev positivt överraskad av hur väl Einar Mattsson värnar om hyresgästerna”– fredagsporträttet med Linda Danneman19.4.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Linda Danneman är omsorgsfull, nyfiken och driven och har därför testat många olika saker. Efter ett tidigare försök att komma till den familjeägda fastighetskoncernen, lyckades Linda finna en roll här förra året. Den breda kunskapen, all erfarenhet i bolagen och omsorgen om hyresgästerna gör att hon stortrivs på Einar Mattsson. Lär känna Linda i dagens fredagsporträtt:

Lyckad återflytt till renoverad bostadspärla på Södermalm18.4.2024 11:58:11 CEST | Nyheter

I kvarteret Bergsgruvan, i hörnet på Timmermansgatan och Maria Prästgårdsgata, har Einar Mattsson renoverat två av sina fastigheter. Den första fastigheten blev klar redan sommaren 2022 och den andra fastigheten som arkitekten Archibald Frid ritade 1970, färdigställdes i januari 2024. Att som hyresgäst få flytta tillbaka till sin lägenhet efter en renovering är alltid spännande – och kanske särskilt för hyresgästen Birgitta.