22 nya Mötesplatser för nyanlända öppnas
– Jag är oerhört glad över att vi nu går in i nästa steg i arbetet med Mötesplatser. Vi vet att projektet förenklar den nyanländes initiala etableringsprocess genom att hen får träffa alla myndigheter vid ett tillfälle på ett och samma ställe. Min förhoppning är att de nya Mötesplatserna uppvisar lika goda resultat som de som redan finns på plats, säger Elisabeth Hultengren, försäkringsdirektör och t.f. chef för avdelningen Gemensamma kundfrågor på Försäkringskassan.
En utvärdering visar att projektet Mötesplatser är framgångsrikt. Dels handlar det om att de nyanlända upplever trygghet och kontroll över sin egen situation, dels att de aktuella stegen i etableringsprocessen tar kortare tid. Projektet har kunnat förkorta ledtiden från 3-4 veckor till 4 timmar.
Här öppnas de nya Mötesplatserna:
Borlänge Servicekontoret, Besöksadress: Stationsgatan 2-4. Öppnar 11 jan. Kontaktperson: Charlotte Johansson – 010- 579 91 81
Kalmar Servicekontoret, Malmbrogatan 12. Öppnar 12 jan. Kontaktperson: Sara Lövström - 010-572 22 25
Södertälje Servicekontoret, Nygatan 20-22. Öppnar 10 jan. Kontaktperson: Catrine Haraldsson - 010-579 91 32
Borås Servicekontoret, Torggatan 23. Öppnar 10 jan. Kontaktperson: Nicklas Johansson - 010-579 91 64
Luleå Servicekontoret, Nygatan 22. Öppnar 12 jan. Kontaktperson: Anna Hedin - 010 119 44 86
Trollhättan Arbetsförmedlingen, Kungsgatan 49. Öppnar 12 jan. Kontaktperson: Anna Berneland - 010-579 91 60
Eskilstuna Eskilstuna kommun, Alva Myrdals gata 5. Öppnar 11 jan. Kontaktperson: Sonia Thor - 010-57 99 414
Karlskrona Integrationscentrum, Östra Köpmansgatan 31. Öppnar 11 jan. Kontaktperson: Eva Robertsson - 010-111 33 36
Uppsala Servicekontoret, Kungsängsgatan 43. Öppnar 10 jan. Kontaktperson: Lisa Walker - 010-579 93 27
Göteborg Servicekontoret, Rosenlundsplatsen 5. Öppnar 10 jan. Kontaktperson: Alexander Widell - 010-579 97 05
Karlstad Servicekontoret, Våxnäsgatan 10. Öppnar 10 jan. Kontaktperson: Linda Ludvigsson - 010- 119 43 15
Västerås Servicekontoret, Stora gatan 33. Öppnar 10 jan. Kontaktperson: Katarina Gocic - 010-111 33 39
Botkyrka/ Hallunda Servicekontoret, Hallunda Torg. Öppnar senare i vår. Kontaktperson:
Helen Tyko Wene - 010-111 33 38
Kristianstad Servicekontoret, Spannmålsgatan 3. Öppnar 11 jan. Kontaktperson: Eva Persson - 010-111 33 37
Örebro Servicekontoret, Slottsgatan 10. Öppnar 12 jan. Kontaktperson: Anna Larsson - 010-119 43 56
Halmstad Servicekontoret, Skansgatan 1 E. Öppnar 11 jan. Kontaktperson: Ardian Mazreku - 010-579 91 62
Skellefteå Servicekontoret, Kanalgatan 77. Öppnar 11 jan. Kontaktperson: Sofia Sandström - 010-119 44 85
Östersund Servicekontoret, Storgatan 46. Öppnar 10 jan. Kontaktperson: Anders Ödlund - 010-576 05 09
Jönköping Servicekontoret, Barnarpsgatan 62. Öppnar 10 jan. Kontaktperson: Nina Albers - 010-579 95 14
Sundbyberg Servicekontoret, Sturegatan 16 A. Öppnas senare i vår. Kontaktperson: Libbie Lindahl - 010-579 98 22
Malmö Servicekontoret, Kattsundsgatan 7. Öppnar 10 jan. Kontaktperson: Patrik Forsgren - 010-579 93 91
Sundsvall Servicekontoret, Storgatan 49-51. Öppnar 11 jan. Kontaktperson: Anders Ödlund - 010-576 05 09
De lokala kontaktpersonerna är tillgängliga för media.
Så här går ett möte till på Mötesplatserna
- Migrationsverket kallar nyanlända som fått uppehållstillstånd till ett delgivningssamtal på servicekontoret. Där möter en handläggare och en tolk upp. När mötet är klart följer handläggaren kunderna till nästa möte i kedjan.
- Arbetsförmedlingen tar emot den nyanlända och ett första etableringssamtal genomförs. Samtalet består bland annat av kartläggning av tidigare erfarenheter, översättning/bedömning av betyg och intyg samt ansökan om etableringsersättning.
- Servicekontoret stöttar den nyanlända att fylla i anmälan om Flyttning till Sverige (ansökan om svenskt personnummer), därefter skickas ansökan vidare till handläggare inom Skatteverket som fattar beslut. Den nyanlända får information om att söka id-kort när beslut om personnummer har kommit, vad det kostar och vilka handlingar som krävs vid ett utfärdande av id-kort. Servicekontoret informerar om socialförsäkringsförmåner som kan bli aktuella för den nyanlända och dennas livssituation och stöttar vid eventuella ansökningar.
- I mötet med kommunen kan den nyanlända få information om och hjälp med att ställa sina barn i kö för skola och förskola. Om behov finns kan den nyanlända ansöka om ekonomiskt bistånd. Kommunen erbjuder även den nyanlända svenska för invandrare (SFI) och övrig service som alla invånare kan ta del av.
- Den nyanlända räknas nu som inskriven i Sverige, även om personen fortfarande väntar på att få sitt personnummer från Skatteverket, och Arbetsförmedlingen har huvudansvaret.
Fakta
Den 28 juli 2016 fick Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket ett regeringsuppdrag att fortsätta arbetet med förenklade och mer effektiva processer för nyanlända. Regeringen har beslutat att ge de statliga myndigheterna i uppdrag att fortsätta arbetet till och med den 31 december 2017. Redovisning av resultatet ska ske till respektive departement senast den 28 februari 2018.
Kontakt
Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt: ring presstjänsten på 010-116 98 88.
Om
Följ Försäkringskassan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Försäkringskassan
Barn med adhd och autism – större behov av stöd som vuxna9.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
När barn som diagnostiseras med adhd eller autism blir vuxna har de betydligt större behov av stöd från socialförsäkringen än andra. Det visar en ny analys från Försäkringskassan som följt 3 500 barn födda år 1998.
Gängkriminella använder socialförsäkringen för vit grundinkomst27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Cirka 4000 av Sveriges runt 62 000 gängkriminella individer får en grundförsörjning från sjukpenning, sjukersättning eller olika arbetsmarknadsstöd. Det visar en ny rapport från den myndighetsgemensamma satsningen mot organiserad brottslighet som presenteras idag.
AI-verkstaden startar försöksverksamhet24.11.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Den AI-verkstad som Försäkringskassan utreder tillsammans med Skatteverket har nu startat sin första försöksverksamhet tillsammans med Mörbylånga kommun. – Genom praktiska tester får vi insikter och kan höja kvaliteten, både ur ett tekniskt och rättsligt perspektiv. Genom att kunna kvalitetssäkra ett antal tjänster redan i denna fas hoppas vi dessutom snabbt kunna skapa nytta i en kommande AI-verkstad, säger Helena Lundkvist som leder Försäkringskassans arbete med AI-verkstaden.
Norrbottningar åker till Finland för tandvård18.11.2025 11:30:33 CET | Pressmeddelande
Ny statistik från Försäkringskassan visar att norrbottningar är klart överrepresenterade bland svenskar som söker planerad tandvård utomlands. Samtidigt är Norrbotten ett av de län där antal behandlande tandläkare per capita är lägst i Sverige. Även personer från Västra Götaland och Stockholm sticker ut i statistiken men söker sig mest till Spanien – det visar ny statistik från Försäkringskassan.
Socialförsäkringen väntas kosta 10 miljarder mer nästa år22.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2025 väntas utgifterna för socialförsäkringen öka med ungefär 2 miljarder och landa på totalt 249 miljarder kronor, vilket motsvarar 17,5 procent av statens samlade utgifter. Under kommande år väntas ökningen bli större, cirka 10 miljarder år 2026, främst på grund av regeländringar inom statligt tandvårdsstöd, höjd pensionsålder och stigande löner. Det visar Försäkringskassans utgiftsprognos som idag skickas till regeringen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
