FC Rosengård och Kristianstads DFF står upp mot osportsligt beteende – lanserar grönt kort i samarbete med E.ON

– Det gröna kortet är idag ett pilotprojekt som vi går in i med ambitionen att ta vidare inom den svenska herr- och ungdomsfotbollen framöver. Vi vill fokusera på den positiva energi som fotboll ger och sätta spelarna och publiken i fokus. Ett liknande initiativ har tidigare lanserats i Sverige och det har även testats i Italien, vilket gett goda erfarenheter. Då var det domaren som delade ut gröna kort, den här gången låter vi spelarna och publiken på läktaren ge ut gröna kort till den spelare de tycker förtjänar det mest, säger Karin Jarl-Månsson, styrelseledamot i FC Rosengård och vd E.ON Försäljning.
Ett grönt kort för positiv energi
Grönt kort är ett publikpris – en utmärkelse som publiken röstar fram och delar ut till den spelare som de anser på ett eller annat sätt bidragit med mest positiv energi. Det kan till exempel innebära god sportsmannaanda, ett härligt go, eller uppvisad respekt mot domare, publik eller motståndare. Under matchen mellan FC Rosengård och Kristianstads DFF kommer publiken kunna rösta i sociala medier med hjälp av hashtagen #GröntKort. På plats på Malmö IP kommer även fysiska gröna kort delas ut och användas under matchen. Röster kommer även att samlas in och vinnaren annonseras ut efter matchens slut.
Även spelarna ger varandra gröna kort
FC Rosengård och premiärmotståndaren Kristianstads DFF har inför matchen gått samman för att lyfta positiv energi hos de båda lagen. Klubbarna har delat ut grönt kort till den spelare inom respektive lag som de anser vara mest värdig utmärkelsen, med motiveringen till varför denna person är en symbol för positiv energi och gott sportsmannaskap. FC Rosengård röstade fram Anita Asante och Kristianstads FF röstade fram Lorca van De Putte.
– Vi spelare står som förebilder för yngre och fans och om vi accepterar dåligt sportsmannaskap visar vi att vi låter problemet bestå. Vi anser att målsättningen bör vara att yngre spelare och fans skall fostras till god kamratanda genom nolltolerans mot osportsligt beteende, mobbning och utanförskap. För det krävs att vi föregår med gott exempel – både spelare och publik. Förolämpningar och intolerans från läktaren bör inte accepteras, säger Therese Sjögran, sportchef på FC Rosengård och Sveriges meste landslagsspelare genom tiderna.
E.ON: stolt sponsor av svensk fotboll
Grönt kort är E.ON:s senaste initiativ inom fotbollen. E.ON står sedan tidigare tillsammans med Svenska Fotbollförbundet bakom Energifonden. Det ekonomiska bidraget från fonden syftar till att uppmuntra en omställning från direktel till alternativa energikällor. Alla klubbar som äger eller driver egna fotbollsanläggningar kan söka bidrag ur Energifonden. E.ON:s sponsorarbete har tidigare även berört ”Rött kort till rasism”.
För mer information vänligen kontakta:
Karin Jarl-Månsson, styrelseledamot i FC Rosengård och vd E.ON Försäljning
E-post: Karin.Jarl-Mansson@eon.se
Tel: +46 705-28 51 90
Kontaktperson FC Rosengård
Klas Tjebbes, Klubbdirektör FC Rosengård
E-post: klas@fcrosengard.se
Tel: +46 708-12 49 48
Nyckelord
Kontakter
E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.
Ann-Nina FinneHead of Corporate Communication & Public Affairs
Tel:+46 70 540 21 56ann-nina.finne@eon.seSirpa FranzénPresschef
Tel:+4670 347 09 43sirpa.franzen@eon.seBilder
Om
Om E.ON Sverige
E.ON Sverige levererar el, värme och smarta energilösningar till drygt en miljon hushåll och företag. Vår roll är att driva energiomställningen framåt ihop med våra kunder, partners och samhället i stort. Tillsammans skapar vi smartare energi, med gemensam kraft.
E.ON Sverige ingår i den internationella energikoncernen E.ON SE, som har sitt huvudkontor i Essen, Tyskland, och verksamhet i 17 länder.
Följ E.ON Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB
Fossilfria maskiner i Malmös fjärrvärmeprojekt – E.ON och Akea i nytt hållbart samarbete17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Alla nya fjärrvärmeprojekt som E.ON bygger i Malmö ska genomföras med fossilfria maskiner och transporter. Det står klart när E.ON och ramavtalsentreprenören Akea nu är överens om att samtliga ramavtalsprojekt i Malmö ska drivas på HVO100, ett förnybart drivmedel som minskar koldioxidutsläppen med omkring 80 procent.
I dag invigdes ny ultrasnabb laddstation i Hultsfred – knutpunkt för elektrifiering av tunga skogstransporter16.12.2025 13:48:00 CET | Pressmeddelande
Hultsfred tar i dag ett viktigt steg för elektrifieringen av tunga transporter. E.ONs nya ultrasnabba laddstation ger skogsindustrin och regionala företag den infrastruktur som krävs för att ställa om från fossila bränslen till eldrift.
E.ON levererar flexibilitet till Svenska kraftnät – värmepumpar stabiliserar elnätet och sänker värmekostnader16.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON har genomfört sina första flexibilitetsleveranser till Svenska kraftnät från Sjölunda värmeverk i Malmö och Högbytorp kraftvärmeverk i Upplands-Bro. Genom att styra stora värmepumpar och ångturbiner upp och ned vid behov kan E.ON bidra till att balansera elnätet, samtidigt som fjärrvärmen produceras mer kostnadseffektivt.
E.ON justerar elnätsavgiften den 1 januari 20269.12.2025 11:31:29 CET | Nyheter
Sverige är mitt i en klimatomställning där efterfrågan på el ökar snabbt, fler kunder vill ansluta till elnätet och mer förnybar elproduktion ska få plats. För att möta behoven förstärker E.ON elnäten över hela landet. E.ON justerar därför elnätsavgiften vid årsskiftet. Justeringen varierar mellan 0 och 5,2 procent beroende på geografi och avtalsform.
E.ON ökar satsningen på flexibilitetsmarknader till 25 miljoner – och gör det enklare för fler att delta24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON fortsätter att bygga ut de lokala flexibilitetsmarknaderna i Sverige och avsätter 25 miljoner kronor för kommande vintersäsong, en ökning med fem miljoner kronor från i fjol. Samtidigt lanseras nya digitala funktioner som gör det enklare för nätkunder att delta och få betalt för att bidra till ett mer effektivt elnät.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

