Stor elevökning på gymnasieprogram för nyanlända
– Även om det kan vara tufft att ta emot många nyanlända är det viktigt att inte tumma på utbildningens kvalitet. Ge eleverna individuella studieplaner med tydliga mål och satsa på att utveckla deras andra ämneskunskaper samtidigt som de lär sig svenska. Här spelar studiehandledare på modersmål en mycket viktig roll, säger Anna Österlund, enhetschef på Skolverket.
Språkintroduktion är ett av fem introduktionsprogram
Introduktionsprogrammen är till för elever som inte har tillräckligt många godkända betyg för att komma in på något av de 18 nationella programmen. Ett av syftena med introduktionsprogrammen är att bli behörig till något av de nationella programmen.
Samhällsvetenskapsprogrammet är störst
Störst är samhällsvetenskapsprogrammet med 55 100 elever. Därefter kommer naturvetenskapsprogrammet med 40 900 elever, ekonomiprogrammet med 38 500 elever och språkintroduktion med 33 100 elever. Det här läsåret går totalt 339 400 elever i gymnasieskolan. Det innebär en ökning med 16 300 elever sedan förra läsåret. Den största delen av ökningen, 14 400 elever, beror på att eleverna blivit fler på språkintroduktion.
– Det är en utmaning att på kort tid erbjuda utbildning till så många nya elever. De samordnare som vi erbjuder kommunerna bidrag till har en nyckelroll. De kan se till att skolornas resurser används rätt och underlätta för nyanlända elever att gå vidare till annan utbildning, säger Anna Österlund.
Statistik endast på nationell nivå
Den statistik som nu publiceras finns inte nedbruten på lokal nivå utan endast på nationell nivå. Statistiken bygger på en första genomgång av data. I mars 2017 publiceras den slutgiltiga statistiken och då kan siffrorna också brytas ner på skolnivå och kommunnivå.
Kontaktuppgifter
För frågor till Anna Österlund, chef enheten för nyanländas lärande, kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
För statistiska uppgifter kontakta Max Lundin, undervisningsråd 08-527 333 81
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
