Ytterligare över 67 miljoner till läxhjälp
– Det är glädjande att vår förlängda ansökningsomgång resulterat i att fler sökt. Detta gör att fler elever kommer kunna erbjudas läxhjälp. Men det är fortfarande viktigt att de elever som riskerar att inte nå målen får det stöd de har rätt till i den ordinarie undervisningen, säger Johanna Freed, chef statsbidragsenheten på Skolverket.
Totalt 334 miljoner i bidrag för läxhjälp
I den nya ansökningsomgången har Skolverket sammanlagt betalat ut ytterligare över 65 miljoner till skolor respektive två miljoner till organisationer. Totalt inklusive den tidigare ansökningsomgången innebär detta att vi till kommuner och fristående skolor betalar ut cirka 334 miljoner till 319 487 elever. Totalt fanns det 337 500 000 kronor att ansöka om.
Både nya och utökade ansökningar
Skolverket förlängde möjligheten att söka bidrag för läxhjälp mellan den 1 juni till 31 augusti. Under denna tidsperiod har totalt 33 nya kommuner och 57 fristående skolor fått 41 170 500 kronor som räcker till 40 461 elever. Dessutom har 31 kommuner och fyra fristående skolor beviljats ytterligare 24 167 000 kronor för att kunna erbjuda 24 800 fler elever läxhjälp.
Ytterligare två miljoner till organisationer
Vi fördelar också bidrag till ideella organisationer som bedriver läxhjälp för elever i grundskolan. Efter den förlängda ansökningsomgången får nu totalt 43 organisationer dela på nästan 14 miljoner vilket är cirka två miljoner mer än i maj. Totalt finns 14 miljoner att fördela. Pengarna ska gå till 239 olika verksamheter runt om i landet.
Fakta om bidraget
Bidraget om läxhjälp omfattar elever inom hela den obligatoriska skolan (grund- och grundsärskolan, specialskolan och sameskolan). Grundbeloppet som betalas ut är 1000 kronor för varje elev som erbjuds att delta i verksamheten. Men på de skolor där få elever erbjuds läxhjälp har vi i vissa fall beviljat ett högre belopp för att täcka kostnaderna.
För organisationerna utgår bidraget utifrån de kostnader som de anger i ansökan.
För frågor kontakta
Johanna Freed, chef statsbidragsenheten, 08-527 332 51
Sifferuppgifter eller annan information om bidraget – skicka e-post till: laxhjalp@skolverket.se eller kontakta Max Bohlin Roberts, 08-5273 3486 eller Katarina Linnarsson, 08-5273 3145.
Länkar
- Bidrag per skola totalt (5,1 MB)
- Bidrag till huvudmän totalt
- Bidrag till organisationer totalt
- Bidrag uppdelat per län totalt (142 kB)
- Huvudmän som lagt till ytterligare skolor eller elever i den andra ansökningsomgången (172 kB)
- Läs mer om statsbidraget för läxhjälp
- Läs mer om statsbidrag för läxhjälp - organisationer
- Ytterligare huvudmän som beviljats bidrag i den andra ansökningsomgången
- Ytterligare organisationer som beviljats bidrag i den andra ansökningsomgången
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
