Nytt bidrag stärker lärares specialpedagogiska kompetens
– Den specialpedagogiska kompetensen är oerhört viktig för att möta olika elevers behov. Därför är det glädjande att lärare nu kommer kunna stärka sin kompetens med hjälp av bidrag från Skolverket, säger Helena Carlsson, chef för allmändidaktik på Skolverket.
Över 1700 lärare deltar i satsningen
Skolverket betalar ut bidrag till kommuner och fristående skolor som deltar i kompetensutveckling inom specialpedagogik. Totalt har över 90 ansökt och beviljats bidrag för den omgång som inleds i november. Kommunerna eller den enskilda huvudmannen får bidrag för handledare. Bidraget motsvarar 10 eller 20 procent av handledarens arbetstid och ges som kompensation för att de ska kunna arbeta med kompetensutvecklingen fram till den 30 april 2017. Dessutom betalas 4 500 kronor ut per lärare som deltar.
Fakta om bidraget
Syftet med bidraget är att stärka den specialpedagogiska kompetensen generellt i skolan för deltagande lärare. Kompetensutvecklingen är vetenskapligt förankrad och sker genom kollegialt lärande vilket förenklat innebär att lärare lär av och med varandra. Handledarna ska stödja och utmana lärarna att utveckla sin undervisning. Handledarna har en nyckelroll i kompetensutvecklingen som sker lokalt på skolorna och Skolverket erbjuder därför en särskild utbildning för denna grupp
Detta är en flerårig satsning. I kommande ansökningsomgångar kommer det vara möjligt att söka statsbidrag fram till läsåret 2018/2019. Stödmaterialet kommer även att finnas tillgängligt för de som inte får bidrag från Skolverket.
Vid frågor om insatsen kontakta: Helena Carlsson, chef för allmändidaktik, 08-527 333 79
Vid frågor om statsbidraget kontakta: Johanna Freed, chef för statsbidragsenheten, 08-527 332 51
Sifferuppgifter eller annan information om statsbidraget – skicka e-post till: statsbidrag.specialpedagogik@skolverket.se
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
