281 miljoner i läxhjälp till över 2200 skolor
– Det är bra att många skolor erbjuder läxhjälp. Men samtidigt måste skolorna fundera över hur de arbetar med läxor. Det är viktigt att elever som riskerar att inte nå målen får stöd i den ordinarie undervisningen, säger Johanna Freed, chef på statsbidragsenheten.
Läxhjälp även för yngre elever
Från och med i år omfattas även yngre elever av statsbidraget. Det betyder att kommuner och fristående huvudmän även kan söka bidrag för elever i årskurs 1-5 i grundskolan eller motsvarande skolformer. Bidraget omfattar därmed hela grundskolan. Nytt för i år är också att man får bidrag utifrån antal elever som erbjuds att delta. Tidigare fick man bidrag utifrån antal lärartimmar. Grundbeloppet som betalas ut är 1000 kronor för varje elev som erbjuds att delta i verksamheten. Men på de skolor där få elever erbjuds läxhjälp har vi i vissa fall beviljat ett högre belopp för att täcka kostnaderna.
Tio gånger mer pengar jämfört med förra året
Både intresset att söka och storleken på bidraget är större i år jämfört med förra året. I år delar vi ut 268 832 600 kronor till 2211 skolor. Totalt fanns det 337 500 000 kronor att fördela. Förra året var bidraget på drygt 23 miljoner kronor och skolans huvudmän sökte bidrag för 81 miljoner kronor.
– Vi tror att det ökade intresset för läxbidraget beror på att fler elever omfattas. Dessutom har många skolor nu en organisation på plats för att kunna hjälpa eleverna med läxor och annat skolarbete utanför ordinarie skoltid, säger Johanna Freed.
Tolv miljoner till ideella organisationer
Vi fördelar också bidrag till ideella organisationer som bedriver läxhjälp för elever i grundskolan. I år får 37 organisationer dela på 11 932 845 kronor. Pengarna ska gå till 209 olika verksamheter runt om i landet.
Förra året delade 24 organisationer på drygt 6 420 000 kronor.
För frågor kontakta
Johanna Freed, chef statsbidragsenheten, 08-527 332 51
Katarina Linnarsson, undervisningsråd, 08-527 331 45
Länkar
- Fördelning av statsbidrag för hjälp med läxor eller anant skolarbete 2016 per huvudman
- Fördelning av statsbidrag för hjälp med läxor eller annat skolarbete 2016
- Fördelning av statsbidrag för hjälp med läxor eller annat skolarbete 2016 per organisation
- Fördelning av statsbidrag för hjälp med läxor eller annat skolarbete 2016 per skola
- Läs mer om statsbidraget för läxhjälp
- Läs mer om statsbidrag för läxhjälp - organisationer
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
