Stort intresse för bidrag till mindre grupper i förskolan
– Mindre grupper är viktigt, i synnerhet för de yngsta barnen. Det är glädjande att så många vill minska gruppernas storlek. Intresset för bidraget har varit stort den här gången. Kommuner och fristående förskolor har ansökt om mer pengar än vi har att fördela, säger Johanna Freed, enhetschef på Skolverket.
Ökat intresse
Kommuner och fristående förskolor har sökt för totalt 1,2 miljarder kronor. Skolverket fördelar 950 miljoner till 242 kommuner och 321 fristående förskolor. Det var dubbelt så många sökande jämfört med förra året och man har sökt tre gånger så mycket pengar jämfört med förra året då bidraget var nytt.
Förskolor med störst grupper prioriteras
Bidraget ska enligt de sökande användas till att utöka antalet barngrupper, minska antalet inskrivna barn eller börja använda nya lokaler. Vid fördelningen av bidraget prioriteras de förskolor som har störst barngrupper. Barn i totalt 2 800 förskolor kommer till hösten kunna gå i mindre barngrupper än de skulle ha gjort om förskolan inte fått bidrag
– Det är ett steg i rätt riktning men många barngrupper kommer trots bidraget vara större än de riktmärken för barngrupper som vi anger. Att bara minska gruppernas storlek räcker inte. Det är också viktigt att ansvariga för förskolorna gör en barnkonsekvensanalys som utgår från barnens behov, personalens kompetens, personaltätet och lokalernas utformning, säger Johanna Freed.
Så fördelas bidraget till olika kommuner och fristående förskolor
Skolverkets beslut om fördelningar av statsbidraget gäller hösten 2016 till våren 2017.
För frågor kontakta
Sarah Ahlgren, undervisningsråd 08-527 335 72
Gustaf Åhman, undervisningsråd 08-527 331 05
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Länkar
- Enskilda förskolor som beviljats bidrag eller fått avslag
- Här kan du se hur fristående huvudmän sökt och beviljats bidrag
- Här kan du se hur kommunala huvudmän sökt och beviljats bidrag
- Kommunala förskolor som beviljats bidrag eller fått avslag
- Läs mer om riktmärken för barngrupper
- Läs mer om statsbidraget för mindre barngrupper
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
