Gymnasieskolor behöver förbättra elevernas arbetsplatsförlagda lärande
– Kommuner, fristående skolor och rektorer behöver ta sitt ansvar för att förbättra skolornas arbete med apl. Att eleverna får en bra utbildning ute på arbetsplatserna är avgörande för att de ska bli anställningsbara och attraktiva på arbetsmarknaden säger Christina Grönvik, undervisningsråd på Skolverket.
Svårt att få tag på apl-platser
Fyra av tio yrkeslärare i Sverige uppger att det finns färre ändamålsenliga apl-platser än det behövs och alla elever får heller inte apl i den utsträckning de har rätt till. Enligt yrkesprogrammens rektorer fick fyra procent av alla avgångselever våren 2014 för lite apl under sin utbildning. På ett av programmen - el- och energiprogrammet – fick mer än var tionde elev för lite apl. Samtidigt anger ungefär hälften av alla kommuner och fristående skolor att de inte anpassar sin antagning av elever till yrkesprogrammen utifrån tillgången på apl-platser.
Bristande underlag vid betygsättning
Lärarnas uppföljning av pågående apl-perioder ger dem inte alltid ett tillräckligt underlag för att kunna sätta välgrundade betyg i de kurser som har omfattat apl. Nio av tio lärare följer upp elevernas apl men bara var femte av dessa lärare anser att uppföljningen alltid ger ett tillräckligt underlag för betygsättning.
Handledningen behöver förbättras
När elever är på apl ska de ha en handledare på arbetsplatsen. Färre än fyra av tio yrkeslärare bedömer att elevernas handledare i hög utsträckning har god förmåga att handleda elever.
– Med tanke på handledarens viktiga roll för kvaliteten i apl är det därför bra om så många handledare som möjligt genomför handledarutbildning. Det är också något som Skolverket erbjuder, säger Christina Grönvik.
Mer om apl
Arbetsplatsförlagt lärande, apl, finns bland annat inom gymnasieskolans tolv yrkesprogram. Apl innebär att eleverna ska genomföra minst 15 veckor av utbildningen på en eller flera arbetsplatser och mer än halva utbildningen om de är lärlingar. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska bidra till att eleverna utvecklar yrkeskunskaper och en yrkesidentitet samt förstår yrkeskulturen och blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats.
Kontaktuppgifter
För frågor om apl kontakta Christina Grönvik, undervisningsråd 08-527 336 68
För frågor om rapporten kontakta Christofer Lundin, undervisningsråd 08-527 335 16
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
