Fortsatt stora behov att utveckla it-kompetensen i skolan
– Vår uppföljning visar att det finns ett stort behov av kompetensutveckling inom it bland lärare och rektorer. Därför är det glädjande att vi, från och med i höst, kommer att erbjuda olika insatser för att höja den digitala kompetensen på skolorna, säger Anna Ekström generaldirektör på Skolverket.
Fortsatt stora behov av kompetensutveckling
Hälften av förskolepersonalen och en tredjedel av grundskollärarna uppger att de har behov av kompetensutveckling när det gäller grundläggande datorkunskap. Två tredjedelar av förskolepersonalen och hälften av lärarna i grund- och gymnasieskolan uppger att de behöver mer kunskap om it som pedagogiskt verktyg. Lärarna uppger också behov av kompetensutveckling i samma omfattning när det gäller förebyggande av kränkningar på nätet och säker internetanvändning. En tredjedel av alla rektorer uppger att de inte har tillräcklig kompetens för att leda skolans it-strategiska arbete.
Vår genomgång visar att det finns ett stort behov av kompetensutveckling inom digitaliseringsområdet på alla nivåer inom skolan. Särskilt angeläget är det att stärka rektorernas strategiska kompetens.
– Att stärka rektorernas och lärarnas digitala kompetens är en viktig del i skolans digitaliseringsarbete. En viktig nyckel är att skolan arbetar systematiskt och strategiskt med frågorna på ledningsnivå. Detta ingår i förslaget till nationella strategin för skolans digitalisering, säger Peter Lindkvist, undervisningsråd på Skolverket.
Bättre tillgång till IT-utrustning – men fortfarande ojämnt fördelad
Antalet datorer och surfplattor ökar kraftigt i skolan.
- I förskolan går det omkring 8,2 barn per dator eller surfplatta jämfört med omkring 12,5 för fyra år sedan.
- I grundskolan går det omkring 1,8 elever per dator eller surfplatta jämfört med 3,0 år 2012 och för gymnasieskolan är motsvarande 1,0 respektive 1,3 för fyra år sedan.
Elever som har fått eller fått låna en dator eller surfplatta av skolan använder mycket oftare utrustningen till olika skoluppgifter och på lektionerna jämfört med övriga elever.
– Tillgången till it varierar stort mellan elever. I förslaget till en nationell strategi för skolans digitalisering föreslår vi därför, som en av alla åtgärder, att alla elever i grundskolan ska få tillgång till ett personligt digitalt verktyg inom tre år, säger Anna Ekström.
Sms och sociala medier stora störningsmoment för lärare och elever
Många elever uppger att de blir störda av egen eller andras användning av sms och sociala medier.
- 28 procent av eleverna i gymnasieskolan uppger att de blir störda i skolarbetet varje dag av sin egen användning av sms eller sociala medier, 16 procent uppger att de varje dag blir störda av andras användning.
- 14 procent av eleverna i årskurs 7-9 uppger att de blir störda i skolarbetet varje dag av sin egen användning av sms eller sociala medier, 12 procent uppger att de varje dag blir störda av andras användning.
- 69 procent av alla gymnasielärare tycker att arbetet i klassrummet störs varje dag av elevers användning av sms, chatt, spel eller sociala medier. Motsvarande andel bland grundskollärare är 29 procent.
– Rektorer har en skyldighet att ta fram egna ordningsregler som till exempel kan innehålla förbud mot att använda mobiltelefoner under lektionstid. Att leda arbetet i tekniktäta klassrum ställer lärarna inför delvis nya problem. Vi har därför tagit fram en särskild utbildningsinsats som kommer vara tillgänglig från i höst. Här finns en rejäl svårighet – genom skolan ska eleverna få de it-relaterade kunskaper och färdigheter som behövs i vidare studier, på arbetsmarknaden och i samhället, samtidigt som tillgången till exempelvis mobiltelefoner riskerar att distrahera och störa, säger Peter Lindkvist.
För frågor kontakta
Skolverkets it-uppföljning:
Peter Lindkvist, undervisningsråd, 08-527 333 39
Nationella it-strategier:
Katarina Lycken Rüter, undervisningsråd Skolverket, 08-527 335 40
För frågor till Anna Ekström, generaldirektör Skolverket, kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
