Stödbehov upptäcks med betyg från åk 6 men stödet uteblir
– Ett av de viktigaste syftena med att införa betyg från årskurs 6 var att upptäcka elever med stödbehov. Vi ser nu att det sker men det får inte stanna där. Om skolan upptäcker stödbehov så måste också stöd sättas in. Det är en lagstadgad rättighet för elever säger Cecilia Sandberg, enhetschef på Skolverket.
Hösten 2012 fick de första sjätteklassarna betyg. Fyra år efter att betygen infördes efter beslut från riksdagen har reformen nu utvärderats av Skolverket. Utvärderingen ger inte en entydig bild. Både positiva och negativa konsekvenser kan ses i de enkäter och intervjuer som gjorts med lärare, elever, rektorer, vårdnadshavare, kommuner och ansvariga för fristående skolor.
Ingen ökning av särskilt stöd
46 procent av lärarna menar att betygen från årskurs 6 lett till att det är lättare att upptäcka elever i behov av stöd. Framför allt är det lärare som inte tidigare satt betyg som anser att det är lättare nu. Samtidigt svarar nio av tio lärare att de hade kompetens att upptäcka elever med stödbehov innan betygen infördes. Både enkätsvar och annan statistik pekar på att betygen inte lett till någon betydande förändring av andelen elever som ges särskilt stöd.
– Det är allvarligt när elever som behöver stöd inte får det. Efter att betygen från årskurs 6 införts ser vi fortfarande att fyra av tio lärare upplever att elevers möjligheter att få stöd är dåliga, säger Cecilia Sandberg.
Något lättare förklara för elever och vårdnadshavare
Majoriteten av lärarna svarar att det är svårt att få elever att förstå hur de ligger till kunskapsmässigt, men 46 procent av lärarna tycker att betygen från årskurs 6 gjort det lättare. Två tredjedelar av lärarna tycker att det är svårt att få elevernas vårdnadshavare att förstå hur deras barn ligger till i skolan men en tredjedel tycker att det har blivit lättare efter betygen. Både elever och vårdnadshavare uppger i intervjuer att dialogen med läraren är viktig för förståelsen.
Ökad motivation men inte för alla
Drygt hälften av lärarna upplever generellt att elevernas motivation är högre efter att betygen från årskurs 6 införts. Bland eleverna uppger 80 procent att de arbetar hårdare när de vet att de får betyg. Dock uppger lärarna att högpresterande elever motiveras mer än lågpresterande elever. 54 procent av lärarna upplever också att högpresterande elevers kunskapsutveckling är bättre efter att betygen införts. När det gäller lågpresterande elever uppger majoriteten av lärarna istället att det inte skett någon förändring i kunskapsutvecklingen. 12 procent av lärarna uppger att lågpresterande elevers kunskapsutveckling försämrats.
Betygen har lett till ökad stress
77 procent av lärarna uppger att eleverna är mer stressade idag än innan betygen från årskurs 6 infördes. Bilden bekräftas också av eleverna själva. Jämfört med innan betygen infördes är det idag betydligt fler sjätteklassare som är stressade i skolan varje dag eller en eller flera gånger i veckan. Eleverna i årskurs 6 är också betydligt mer stressade än eleverna i årskurs 4 och 5 jämfört med innan betygen infördes. Betygen i årskurs 6 har heller inte lett till att eleverna är mindre stressade över betygen i de högre årskurserna. Det finns därmed inget i utvärderingen som tyder på att tidigare betyg minskar betygsstressen överlag.
Mer om utvärderingen
Utvärderingen bygger på enkäter med omkring 2000 lärare, nästan 500 rektorer, cirka 400 kommuner och ansvariga för fristående skolor. Enkäterna gjordes våren 2016. Svarsfrekvensen skiljde sig något mellan svarsgrupperna men var omkring 80 procent. Även data från studien ”Attityder till skolan”, intervjuer, forskning och annan statistik har utgjort underlag i utvärderingen.
Kontaktuppgifter
För frågor om betyg kontakta Cecilia Sandberg, chef enheten för styrdokumentsutveckling 08-527 333 83
För frågor om innehållet i rapporten ”Utvärdering av betyg från årskurs 6” kontakta Veronica Borg, undervisningsråd 08-527 333 49
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
