Fler lärare i Läslyftet
– Det är mycket glädjande att så många vill delta i Läslyftet. God läsförståelse och skrivförmåga är grunden för lärande i skolans alla ämnen. På sikt är det också viktigt för vidare studier, för att bli attraktiv på arbetsmarknaden och att kunna vara en aktiv samhällsmedborgare, säger Maria Weståker, enhetschef på Skolverket.
Stort intresse för bidraget
Läsåret 2017/18 betalar Skolverket ut totalt 86 miljoner kronor i statsbidrag för kompetensutvecklingsinsatsen Läslyftet till 130 kommuner och 60 ansvariga för fristående skolor. Skolverket organiserar utbildning för de lärare som ska vara handledare ute i skolorna. Skolverket betalar ut bidrag för att frigöra arbetstid för handledarna. Pengarna räcker till drygt 1500 handledare. Eftersom huvudmännen har sökt bidrag för omkring 2400 handledare, har Skolverket gjort ett urval baserat på bland annat geografisk spridning och antal elever i olika regioner. Drygt 15 000 lärare kommer att kunna delta i Läslyftet med statsbidrag, jämfört med knappt 13 000 förra året.
Statligt bidrag inget krav för att delta
Även de skolor som inte får statsbidrag kan ta del av Läslyftet.
– Vi vill poängtera att utbildningsmaterialet är fritt tillgängligt på Skolverkets webbplats Läs- och skrivportalen. I slutet av augusti kommer vi dessutom att erbjuda inspirationskonferenser för handledare som arbetar utan statsbidrag, säger Maria Weståker.
Läslyftet även för förskolan
Regeringen har från och med 2017 gett Skolverket möjlighet att fördela ytterligare statsbidrag riktat mot förskolan. Bidraget kommer att kunna sökas av kommuner och ansvariga för fristående förskolor senare i vår.
– Personalen inom förskolan är mycket viktig för att barn ska kunna utveckla sitt språk så långt som det är möjligt. Vi samråder nu med förskollärare, förskolechefer och forskare för att på bästa sätt förbereda för att förskolan ska kunna ta del av Läslyftet, säger Maria Weståker.
Lärare lär av varandra
Hittills har omkring 2 000 handledare och 18 000 lärare tagit del av Läslyftet med statsbidrag.
Läslyftet drivs av Skolverket och riktar sig till förskollärare och lärare i alla ämnen. Det syftar till att öka elevers läsförståelse och skrivförmåga genom att stärka och utveckla kvalitén i undervisningen. Läslyftet bygger på kollegialt lärande, det vill säga att lärare lär av varandra med stöd av handledare. Metoden har visat sig fungera bra och har starkt stöd i forskningen.
För frågor om Läslyftet kontakta
Maria Weståker, enhetschef, 08-527 331 93
För frågor om statistiken kontakta
Veronica Persson, undervisningsråd, 08-527 336 61
Dokument
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
