Genvägar över tågspår kostar samhället 80 miljoner
– När vi ser någon som genar över järnvägsspåren stoppar vi trafiken. Säkerheten måste alltid komma först men näst efter är punktligheten viktigast. Det påverkar lokförare och resenärer oerhört negativt och kostar samhället mycket onödiga pengar säger Tommy Jonsson, bitr. planeringsdirektör på Trafikverket.
Att gena över spåret kan verka harmlöst, men är en av de vanligaste orsakerna till försenade tåg och har under de senaste åren blivit ett stort samhällsproblem. Tågföretag, resenärer och godskunder drabbas hårt av stillastående tågtrafik och bara under 2016 beräknades tågstopp och förseningar kosta samhället 80 miljoner kronor.
Problemet växer
Sedan 2013 har antalet förseningstimmar på grund av tågspring mer än fördubblats. Mest genas det över spåren i storstäderna och universitetsstäder. Men en farozon är också när nya bostadsområden byggs nära järnvägen. En stad där det ofta genas över spåren är Lund. Där har Trafikverket satt upp en övervakningskamera för att försöka att identifiera att det är obehöriga på spåret så att blå-ljusmyndigheter blir kontaktade.
– Vad vi kan se hittills är att det verkar vara alla kategorier av människor. Så vi behöver alla vara medvetna och säga ifrån när en kompis eller kollega genar. Och råkar det vara du själv – sluta genast gena, säger Tommy Jonsson.
Fakta:
- Kostade samhället 80 miljoner under 2016
- Förseningar motsvarande 100 dagar under 2016
- Ökat drastiskt senaste åren
- 2452 förseningstimmar under 2016
- Förseningstimmar fördubblats sen 2013
- Genomsnitt knappt sju timmars försening per dag
Nyckelord
Kontakter
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Tommy Jonsson, bitr. planeringsdirektör, 070-724 56 12
Om
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
SJ tar över nattågstrafiken till övre Norrland10.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har tilldelat SJ uppdraget att bedriva trafiken på sträckan Stockholm–Narvik för perioden 15 december 2024 till 13 december 2025, med option på ytterligare ett år. Beslutet säkerställer att nattågstrafiken fortsätter med minimal resenärspåverkan.
Låt inte sommarlovet spåra ur4.7.2024 06:45:00 CEST | Pressmeddelande
Så här i inledningen av sommarlovet ser Trafikverket tecken på att fler barn och ungdomar söker sig till våra spårområden – vilket är både livsfarligt, olagligt och kostsamt. Prata gärna med dina barn om riskerna ifall du bor i närheten av en järnväg.
E6 Stenungsund återinvigd – öppnar för trafik 5 juli3.7.2024 15:00:12 CEST | Pressmeddelande
Kung Carl XVI Gustaf och infrastrukturminister Andreas Carlson deltog idag, den 3 juli, vid en ceremoni då E6 Stenungsund återinvigdes. Den 5 juli släpps trafiken på och E6 har därmed åter samma kapacitet för trafik som innan skredet inträffade.
E4 Förbifart Stockholm mellan Häggvik och Hjulsta öppnar för trafik 4 år tidigare än planerat2.7.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har, efter en noggrann genomförd utredning beslutat om att öppna en del av E4 Förbifart Stockholm tidigare än planerat. Delöppningen sker mellan Häggvik och Hjulsta och planeras öppna för trafik hösten 2026. Utredningen visar att en delöppning kommer minska restiden för trafikanterna och avlasta de större omkringliggande vägarna.
Regeringsuppdraget kapacitet och redundans för transporter över Öresund är färdigt1.7.2024 14:05:00 CEST | Pressmeddelande
Idag överlämnas rapporten till regeringen. I utredningen konstateras bland annat att järnvägskapaciteten över Öresundsbron räcker fram till ca 2050, och att investeringar i transportnätet på landsidorna är de enskilt viktigaste åtgärderna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum