Ny avbrottskarta öppnar nya möjligheter
Trots att vi har mycket hög leveranssäkerhet i våra elnät kan man aldrig helt gardera sig mot strömavbrott. När vi lanserade vår första avbrottskarta för åtta år sedan, fick vi kritik för att ingen skulle kunna se den, just vid strömavbrott. Det visade sig dock att kartan blev E.ONs mest besökta webbsida i samband med kraftiga stormar och den blev snabbt ett föredöme i branschen. Nu ger den mobila tekniken oss möjlighet att ytterligare förbättra servicen till våra kunder.
- Bakom uppgraderingen ligger kundernas önskemål om ännu bättre information i samband med planerade och oplanerade strömavbrott, exempelvis att man ska kunna få tillgång till övergripande historik, berättar Margita Johansson-Gullstrand, chef för Kundrelationer inom E.ON Elnät.
- Dessutom vill vi synliggöra det arbete som våra montörer och entreprenörer utför. Nu kan vi lägga upp bilder och filmklipp om hur det ser ut i fält, exempelvis när vi breddar ledningsgator med helikopter eller om ett träd fallit över en ledning. Vi vill synliggöra det arbete som utförs för att våra kunder ska ha en säker och stabil elleverans, berättar Anders Klemedsson, Driftchef på E.ON Elnät.
Transparens och öppenhet
E.ON har 99.9 % leveranssäkerhet i sina elnät och har under de senaste åren fokuserat på att gräva ner ledningar och vädersäkra elnätet genom skog. Avbrottskartan är en direkt spegling av driftsystemet och visar alla planerade strömavbrott och de oplanerade i samma stund som de uppstår.
http://www.eon.se/privatkund/Kundservice/Avbrottsinformation/Stromavbrott-aktuella/#region=0
Tips till media och samarbetspartners!
Eftersom avbrottsinformationen är relevant för såväl kunder som samarbetspartners och media, har vi gjort det möjligt för externa parter att klippa in plattformens Iframe direkt till andra webbplatser. Prata med din webbredaktör.
E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2011 cirka 41 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.
Nyckelord
Kontakter
E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.
Ann-Nina FinneHead of Corporate Communication & Public Affairs
Tel:+46 70 540 21 56ann-nina.finne@eon.seSirpa FranzénPresschef
Tel:+46 70 347 09 43sirpa.franzen@eon.seLänkar
Om
Om E.ON Sverige
E.ON Sverige levererar el, värme och smarta energilösningar till drygt en miljon hushåll och företag. Vår roll är att driva energiomställningen framåt ihop med våra kunder, partners och samhället i stort. Tillsammans skapar vi smartare energi, med gemensam kraft.
E.ON Sverige ingår i den internationella energikoncernen E.ON SE, som har sitt huvudkontor i Essen, Tyskland, och verksamhet i 17 länder.
Följ E.ON Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB
E.ON justerar elnätsavgiften den 1 januari 20269.12.2025 11:31:29 CET | Nyheter
Sverige är mitt i en klimatomställning där efterfrågan på el ökar snabbt, fler kunder vill ansluta till elnätet och mer förnybar elproduktion ska få plats. För att möta behoven förstärker E.ON elnäten över hela landet. E.ON justerar därför elnätsavgiften vid årsskiftet. Justeringen varierar mellan 0 och 5,2 procent beroende på geografi och avtalsform.
E.ON ökar satsningen på flexibilitetsmarknader till 25 miljoner – och gör det enklare för fler att delta24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON fortsätter att bygga ut de lokala flexibilitetsmarknaderna i Sverige och avsätter 25 miljoner kronor för kommande vintersäsong, en ökning med fem miljoner kronor från i fjol. Samtidigt lanseras nya digitala funktioner som gör det enklare för nätkunder att delta och få betalt för att bidra till ett mer effektivt elnät.
Philip Thunborg ny stadsansvarig för E.ON i Malmö20.11.2025 09:09:41 CET | Pressmeddelande
E.ON förstärker sin lokala närvaro i Malmö och har rekryterat Philip Thunborg som ny stadsansvarig. Han tillträdde tjänsten den 28 oktober.
E.ON prisas för karriärmöjligheter14.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON har utsetts till ett av Sveriges Karriärföretag 2026. Utmärkelsen delas ut till arbetsgivare som bedöms erbjuda de allra bästa karriärmöjligheterna för studenter och unga yrkesverksamma. Bakom utmärkelsen står Karriärföretagen, som årligen listar arbetsgivare som anses bäst på HR, Talent management och Employer branding.
E.ON investerar 60 miljoner i Graninge – nästa steg i historisk satsning på elnätet i Hammarstrandsklustret11.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON fortsätter sin omfattande utbyggnad av elnätet i Jämtland och Västernorrland. Nästa delprojekt i det så kallade Hammarstrandsklustret är nu i gång i Graninge. Investeringen uppgår till drygt 60 miljoner kronor och syftar till att öka kapaciteten, förbättra driftsäkerheten och skapa ett mer flexibelt elnät för framtidens behov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
