117 miljoner i överskott till föreningslivet

Ännu en magisk Uppesittare är genomförd. Dessutom rena julafton för föreningslivet. 117 miljoner har landets klubbar och organisationer tjänat på en enda kväll. – En magisk siffra och extra viktig med tanke på de tuffa ekonomiska tider vi befinner oss i, säger Hans Sahlin, vd på ideella Folkspel.
Stefan Odelberg och Lotta Engberg. Foto: Johan Carlén,Folkspel

Fyra och en halv timme med mys, mat och musik. Med spänning, underhållning och rimstuga under ledning av Lotta Engberg – gjorde sin åttonde Uppesittarkväll tillsammans med halva landets befolkning – och Stefan Odelberg, dan-före-dan-värd för tredje året i följd. ­­

– Helt fantastiskt. Vilken underbar tradition som jag hoppas kommer hålla på i många, många år framöver. De absolut största vinnarna i kväll är alla våra föreningar, klubbar och organisationer, säger Lotta Engberg.

Parhästen och programledaren Stefan Odelberg är lika lyrisk:

– Enormt i tider som dessa att hela svenska folket sluter upp och kan titta på ett TV-program tillsammans via en sådan här underbar juluppesittarkväll. Det känns att hela svenska folket är med, vilket är väldigt bra, att vi alla är med och bidrar till det bättre.

Över en miljon bingospelare kunde jubla över någon form av vinst på sina brickor. Den stora vinnaren är dock återigen föreningslivet. 2021 gav Uppesittarkvällen ett överskott på 105 miljoner kronor att fördela på säljande föreningar. I år landar det på hela 117 miljoner kronor.

Hans Sahlin, vd Folkspel:

– Rakt igenom strålande. Det fanns en oro hos oss över att många hushåll den här julen även tvingats dra ner kring det som numera är en svensk tradition, det vill säga BingoLotto och Uppesittaren. Så blev det inte, vilket vi gärna vill tolka som en stor omsorg om den största och viktigaste rörelse vi har. Vi vet att föreningslivet just nu behöver varenda krona.

Nu laddar vi för Nyårsbingo – med ytterligare överskott till föreningslivet.

För mer information:

John Sarafian, PR-ansvarig Uppesittaren/BingoLotto

john.sarafian@folkspel.se

0733–608480.

Henrik Lindroth, marknads– och kommunikationsansvarig, Folkspel

henrik.lindroth@folkspel.se

0730–914422.

Folkspel är en ideell organisation som har 72 riksorganisationer som medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv möjligheten att sälja lotter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel betalat ut över 17,5 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten.

Folkspel har 140 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.

Läs mer på www.Folkspel.se

Stefan Odelberg och Lotta Engberg. Foto: Johan Carlén,Folkspel