E.ONs kunder kan få 100 procent koll på sin elförbrukning
Tjänsten 100koll beräknas först bli tillgänglig på marknaden till hösten 2011, men sedan tre månader tillbaka pågår tester av tjänsten i 3 000 hushåll i Malmö, Stockholm och Örebro. Responsen från kunderna är positiv:
-Vi är helt klart glada för tjänsten. Positivt är ju att utrustningen gör oss mer medvetna om förbrukningen och vad man kan göra för att spara ström. Man stänger av det man inte använder typ datorn som kunde stå på hela kvällen. Ja, i mitt fall kunde jag också se att kylskåpet drog lite för mycket och det berodde på att jag inte hade gjort rent luftkylaren på ett tag, säger Peter Klein, en av kunderna i Malmö som testar tjänsten.
100koll är en tjänst som gör det möjligt för kunderna att mäta sin elanvändning i realtid, och direkt följa hur den påverkas när man sätter på spisen, drar igång dammsugaren eller hur mycket den sjunker när man stänger av TV:n eller datorn.
- Med 100koll kan man se elanvändningen var tionde sekund, men också få historisk statistik för jämförelse. På displayen visualiseras även inomhustemperaturen, kanske den största energislukaren i de flesta hem, berättar Anders Olsson vice VD på E.ON Sverige.
Enkelt uttryckt monteras en läsare på kundens elmätare. Från denna läsare skickas en signal var tionde sekund till en display som kan placeras var som helst i hemmet. Dessutom sänds informationen till kundens ”Mina Sidor” på E.ON-hemsidan och via en app till kundens Iphone eller Smart Phone. Kunden kan därför följa sin förbrukning varhelst hon befinner sig.
- Vi har klart blivit mer medvetna om förbrukningen och har dessutom redan nu sett skillnad på vår elanvändning och elnotan idag mot tidigare, genom att vi medvetet stängt av apparater som stått på i onödan, säger Peter Klein.
E.ON kommer att testa 100koll hos kunderna fram till och med maj 2011. Kundernas erfarenheter och upplevelser kommer därefter att tas in i utvecklingsarbetet, för att skapa mesta möjliga kundnytta och optimerat gränssnitt för kundernas räkning.
– För oss är det viktigt att kunna ge kunderna bra hjälpmedel till att effektivisera sin elanvändning och därmed minska elnotan. 100koll är ett konkret sätt och ett första steg för oss alla att bli mer energimedvetna. I förlängningen handlar det också om att vi måste ställa om till ett klimatsmart energisystem där vi använder energin så effektivt som möjligt. Vårt mål är att all el ska göra nytta, avslutar Anders Olsson.
Ytterligare information lämnas av Anders Olsson, vice VD, E.ON Sverige, 040-25 58 80.
Utsänt av:
E.ON Sverige (publ)
Varumärke&Kommunikation
Torbjörn Larsson
Fakta om 100koll
Det första steget mot ett hållbart samhälle är att göra kunderna medvetna om sin elanvändning.100koll är ett konkret sätt att få koll på elanvändningen, göra medvetna val som energikonsument och på så vis både nyttja den energi som produceras på ett mer effektivt sätt och också minska elkostnaderna. 100koll är en del i vår ambition att stödja kunderna – såväl industrier som hushåll – i energieffektiviseringen.
100koll är en av flera energieffektiviseringstjänster från E.ON, denna riktad mot hushållskunder.
I realtid och historisk statistik
100koll visar din elanvändning just nu. Du kan se hur din användning stiger eller sjunker om du sätter på spisen, drar igång torktumlaren – eller om du dämpar eller stänger av elektriska enheter. Du kan också titta på sammanställningen av den totala elanvändningen under de senaste 30 dygnen. Med hjälp av förbrukningsstatistik och händelser under en månad får du god överblick och insikt om vanor och användningsmönster. Sådant som man faktiskt kan påverka och förändra, om man vill.
Hur fungerar den?
En diodavläsare fästs på elmätaren. När du använder elen blinkar mätaren och dioden registrerar detta och det mätvärde som uppstår skickas trådlöst till en display som finns inne i huset.
På displayen ser du hur mycket el, omvandlat till kilowatt, som används i realtid. Värden uppdateras var sjätte sekund. På ett fält på displayen finns tre staplar där du kan se hur mycket energi som är förbrukad föregående dag, kväll och natt. Ett annat fält visar hur mycket energi du har förbrukat senaste dygnet, senaste sju- eller trettio dygnen. Informationen sänds också till ”Mina Sidor” på E.ONs hemsida, där du genom inloggning kan följa statistiken.
Genom en app iPhonen eller Smart Phonen kan du också följa elanvändningen i realtid. På så sätt kan du följa din användning vart än du befinner dig, du kan vara på jobbet eller på semester och se sin elförbrukning i realtid. Vår 100koll-app kan kunden hämta på App-store.
Planerad lansering: hösten 2011
För att se till att tjänsten blir så bra och användarvänlig som möjligt, har vi tagit hjälp av 3 000 kunder i Malmö, Örebro och Stockholm som just nu håller på att pröva tekniken. Testet kommer att pågå till och med maj månad och därefter planeras 100koll lanseras under hösten 2011.
Först ut E.ONs villakunder
Vid lanseringen kommer tjänsten i ett första steg till E.ONs villakunder, men ambitionen är att 100koll ska breddas till fler kundkategorier i framtiden.
Fler energieffektiviseringstjänster på E.ON
Det finns tjänster för både företag och hushåll. För företag har Eon idag Energiloopen som är en metod för att effektivisera verksamhetens totala energianvändning; Energidialog som är en internetbaserad tjänst för uppföljning och analys av energianvändningen timme för timme; Energidirigent som är ett helautomatiskt styr-, mät- och övervakningssystem som effektiviserar energiförbrukningen och sänker företagens energikostnader. För hushåll testas tjänsten 100 koll, som gör det möjligt för privatpersoner att plana ut och sänka sin elanvändning.
Mer information om 100Koll och andra tjänster finns på eon.se.
Kontakter
E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.
Ann-Nina FinneHead of Corporate Communication & Public Affairs
Tel:+46 70 540 21 56ann-nina.finne@eon.seSirpa FranzénPresschef
Tel:+46 70 347 09 43sirpa.franzen@eon.seBilder
Om
Om E.ON Sverige
E.ON Sverige levererar el, värme och smarta energilösningar till drygt en miljon hushåll och företag. Vår roll är att driva energiomställningen framåt ihop med våra kunder, partners och samhället i stort. Tillsammans skapar vi smartare energi, med gemensam kraft.
E.ON Sverige ingår i den internationella energikoncernen E.ON SE, som har sitt huvudkontor i Essen, Tyskland, och verksamhet i 17 länder.
Följ E.ON Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB
I dag invigdes ny ultrasnabb laddstation i Hultsfred – knutpunkt för elektrifiering av tunga skogstransporter16.12.2025 13:48:00 CET | Pressmeddelande
Hultsfred tar i dag ett viktigt steg för elektrifieringen av tunga transporter. E.ONs nya ultrasnabba laddstation ger skogsindustrin och regionala företag den infrastruktur som krävs för att ställa om från fossila bränslen till eldrift.
E.ON levererar flexibilitet till Svenska kraftnät – värmepumpar stabiliserar elnätet och sänker värmekostnader16.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON har genomfört sina första flexibilitetsleveranser till Svenska kraftnät från Sjölunda värmeverk i Malmö och Högbytorp kraftvärmeverk i Upplands-Bro. Genom att styra stora värmepumpar och ångturbiner upp och ned vid behov kan E.ON bidra till att balansera elnätet, samtidigt som fjärrvärmen produceras mer kostnadseffektivt.
E.ON justerar elnätsavgiften den 1 januari 20269.12.2025 11:31:29 CET | Nyheter
Sverige är mitt i en klimatomställning där efterfrågan på el ökar snabbt, fler kunder vill ansluta till elnätet och mer förnybar elproduktion ska få plats. För att möta behoven förstärker E.ON elnäten över hela landet. E.ON justerar därför elnätsavgiften vid årsskiftet. Justeringen varierar mellan 0 och 5,2 procent beroende på geografi och avtalsform.
E.ON ökar satsningen på flexibilitetsmarknader till 25 miljoner – och gör det enklare för fler att delta24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON fortsätter att bygga ut de lokala flexibilitetsmarknaderna i Sverige och avsätter 25 miljoner kronor för kommande vintersäsong, en ökning med fem miljoner kronor från i fjol. Samtidigt lanseras nya digitala funktioner som gör det enklare för nätkunder att delta och få betalt för att bidra till ett mer effektivt elnät.
Philip Thunborg ny stadsansvarig för E.ON i Malmö20.11.2025 09:09:41 CET | Pressmeddelande
E.ON förstärker sin lokala närvaro i Malmö och har rekryterat Philip Thunborg som ny stadsansvarig. Han tillträdde tjänsten den 28 oktober.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
