E.ONs kunder nöjdare i årets SKI-mätning
Svenskt Kvalitetsindex presenterade idag resultaten från sin kundnöjdhetsundersökning av den svenska elmarknaden. E.ONs kundnöjdhet bland företagskunder inom elhandel ökar med 3,5 procentenheter till 62. Branschens positiva trend fortsätter.
- Vi är glada över den positiva trenden vi ser, och det är bra att våra resultat ökar jämfört med föregående år. Men vi är inte nöjda, vi arbetar hårt med att ge våra kunder ännu bättre service, kommenterar E.ON Nordics koncernchef, Håkan Buskhe.
I resultaten från undersökningen framkommer att:
• Elhandelsbranschens positiva trend fortsätter. Särskilt stor är kundnöjdhetsökningen bland företagskunder.
• E.ON fått det högsta indexvärdet hittills för kundnöjdhet både från sina företags- och privatkunder med 62 respektive 61,2.
• För första gången ingår elnäts- och fjärrvärmeföretagen i undersökningen. Elnätsföretagen får generellt sett låga värden jämfört med elhandelsföretagen vilket även gäller E.ON. Inom E.ON pågår ett åtgärdsprogram för att förbättra detta.
• Nöjdast är fjärrvärmekunderna på privatsidan. E.ONs privata fjärrvärmekunder får indexvärdet 68,7 för kundnöjdhet.
E.ONs mål är att ha branschens nöjdaste kunder. Omfattande investeringar görs och resurser satsas på att nå detta mål. Bland flera exempel kan nämnas:
• Under året har tillgängligheten i Kundservice förbättrats, och andelen besvarade samtal har ökat från 84 procent vid årets början, till att nu ligga stadigt över 90 procent. Stora ansträngningar har även gjorts för att förbättra hanteringen av klagomål. Andelen kunder som kan tänka sig rekommendera E.ON, trots klagomålsärenden, har ökat från 55 procent till 67 procent på bara ett halvår.
• Intresset för energirådgivning har ökat, och hela 30 procent av kunderna säger att de någon gång fått rådgivning från E.ON. Det är i genomsnitt 10 procent högre jämfört med övriga energibolag.
• Vädersäkringen av elnätet fortsätter. Det handlar om att säkra leveranser främst genom att gräva ner ledningar. 14 800 km ledning har hittills säkrats. Totalt ska 17 000 km ledning säkras, motsvarande sträckan Älmhult-Rio de Janeiro. Sedan arbetet inleddes 2005 har elavbrotten minskat med 55-60 procent.
• Totalt investeras 6 miljarder i effektivisering av vattenkraftverk, utan att göra ingrepp i naturen. Effektiviseringarna motsvarar 2 nya kraftverk. Samtliga privatkunder får sin el från vattenkraft om de inte väljer vindkraft.
• 250 miljoner kronor investeras i fler biogasanläggningar och nya tankställen. Samarbete har också inletts med OKQ8 för att göra det enklare att tanka biogas framöver.
• En av världens största vindkraftparker byggs till havs i Danmark. Det minskar utsläppen med 700 000 ton koldioxid varje år (minskad användning av kolkraft).
För ytterligare information, kontakta koncernchef Håkan Buskhe, telefon 0702-79 52 20 eller Varumärkes & Kommunikationsdirektör Carina Brorman, telefon, 0705-69 39 99.
Kontakter
E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.
Ann-Nina FinneHead of Corporate Communication & Public Affairs
Tel:+46 70 540 21 56ann-nina.finne@eon.seSirpa FranzénPresschef
Tel:+46 70 347 09 43sirpa.franzen@eon.seOm
Om E.ON Sverige
E.ON Sverige levererar el, värme och smarta energilösningar till drygt en miljon hushåll och företag. Vår roll är att driva energiomställningen framåt ihop med våra kunder, partners och samhället i stort. Tillsammans skapar vi smartare energi, med gemensam kraft.
E.ON Sverige ingår i den internationella energikoncernen E.ON SE, som har sitt huvudkontor i Essen, Tyskland, och verksamhet i 17 länder.
Följ E.ON Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB
E.ON ansluter Sveriges största solpark – ett historiskt steg i Hultsfred10.4.2025 09:20:32 CEST | Pressmeddelande
E.ON har driftsatt den första anslutningen till det som blir Sveriges största solpark – Hultsfredsklustret. Driftsättningen markerar ett tydligt skifte i skalan för svensk solkraft. Den effekt som nu anslutits uppgår till 70 megawatt – nästan tre gånger mer än den största solparken i drift i Sverige i dag.
E.ON investerar 11 miljoner i Emmabodas elnät10.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
E.ON satsar i år 11 miljoner kronor på att stärka och modernisera elnätet i Emmaboda kommun. – Vi bygger ett robust och framtidssäkert energisystem som möjliggör övergången till fossilfri energi, stärker näringslivet och stödjer stadens utveckling, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.
E.ON investerar 16 miljoner i Upplands Väsbys elnät10.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
E.ON satsar i år 16 miljoner kronor på att stärka och modernisera elnätet i Upplands Väsby kommun. – Vi bygger ett robust och framtidssäkert energisystem som möjliggör övergången till fossilfri energi, stärker näringslivet och stödjer kommunens utveckling, säger Lena Berglund, regionchef nord, E.ON.
E.ON investerar 178 miljoner i Sollefteås elnät9.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
E.ON satsar i år 178 miljoner kronor på att stärka och modernisera elnätet i Sollefteå kommun. – Den höga investeringsnivån fortsätter och vi bygger ett robust och framtidssäkert energisystem som möjliggör övergången till fossilfri energi, stärker näringslivet och stödjer kommunens och länets utveckling, säger Lena Berglund, regionchef nord, E.ON.
E.ON investerar 48 miljoner i Västerviks elnät9.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
E.ON satsar i år 48 miljoner kronor på att stärka och modernisera elnätet i Västerviks kommun. – Vi bygger ett robust och framtidssäkert energisystem som möjliggör övergången till fossilfri energi, stärker näringslivet och stödjer stadens utveckling, säger Peter Hjalmar, regionchef syd, E.ON.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum