E.ON effektiviserar kundsupporten
E.ON har i dag presenterat en effektivisering och anpassning av den nationella kundservicen. Dels har stödsystemen i kundhanteringen gjort att varje ärende går snabbare, dels har antalet inkommande samtal minskat betydligt och kommer att fortsätta att minska. Det får till följd att antalet anställda inom E.ONs kundsupport kommer att minska med cirka 140 personer till utgången av 2009.
- Vi har ett mycket tydligt kundperspektiv i anpassningen. Vi kommer att koncentrera verksamheten till kompetenscenter på tre orter, Sollefteå, Norrköping och Malmö. Härigenom kommer vi att kunna effektivisera arbetsprocesserna ytterligare och därmed kunna ge snabbare och bättre service till våra kunder, säger Anders Håkansson, VD E.ON Kundsupport.
I takt med att marknaden utvecklas, har också E.ONs administrativa system effektiviserats. E.ON var bland de första i Europa att införa ett stort administrativt system som skapat stora möjligheter att ge kunderna bättre service. Nu är detta system intrimmat, vilket minskar tiden för varje ärende samtidigt som kunden får snabbare och tydligare svar.
Samtidigt har alltså antalet inkommande ärenden minskat och kommer att minska än mer.
- E.ONs kundservice har i dag mycket sällan några köer. Inte minst de fjärravlästa mätarna gör att mycket färre nu ringer till oss med frågor på sina fakturor. Vi räknar med att vi inom något år minskar antalet inkommande samtal med cirka 350 000 per år, säger Anders Håkansson.
Sammantaget innebär detta en minskning med cirka 140 tjänster inom E.ON Kundsupport under 2009. De orter som berörs är främst Kalmar, Örebro och Sundsvall. Nu startar lokala omställningsgrupper som i samarbete med bland andra Trygghetsrådet kommer att ta kontakt med varje enskild medarbetare för att ge stöd och underlätta nya anställningar internt eller externt för de som drabbas.
- Ännu är ingen uppsagd och den exakta tidplanen för organisationsförändringen är inte spikad mer än att den ska vara genomförd vid utgången av 2009.
I dag har E.ON Kundsupport 550 anställda.
För ytterligare information, kontakta Anders Håkansson, VD E.ON Kundsupport Sverige, telefon 0705 58 64 04, eller Johan Aspegren, presschef E.ON Sverige, telefon 040 - 25 58 75.
Utsänt av:
E.ON Sverige AB (Publ)
Kommunikation
Johan Aspegren
Kontakter
E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.
Ann-Nina FinneHead of Corporate Communication & Public Affairs
Tel:+46 70 540 21 56ann-nina.finne@eon.seSirpa FranzénPresschef
Tel:+46 70 347 09 43sirpa.franzen@eon.seOm
Om E.ON Sverige
E.ON Sverige levererar el, värme och smarta energilösningar till drygt en miljon hushåll och företag. Vår roll är att driva energiomställningen framåt ihop med våra kunder, partners och samhället i stort. Tillsammans skapar vi smartare energi, med gemensam kraft.
E.ON Sverige ingår i den internationella energikoncernen E.ON SE, som har sitt huvudkontor i Essen, Tyskland, och verksamhet i 17 länder.
Följ E.ON Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB
Fossilfria maskiner i Malmös fjärrvärmeprojekt – E.ON och Akea i nytt hållbart samarbete17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Alla nya fjärrvärmeprojekt som E.ON bygger i Malmö ska genomföras med fossilfria maskiner och transporter. Det står klart när E.ON och ramavtalsentreprenören Akea nu är överens om att samtliga ramavtalsprojekt i Malmö ska drivas på HVO100, ett förnybart drivmedel som minskar koldioxidutsläppen med omkring 80 procent.
I dag invigdes ny ultrasnabb laddstation i Hultsfred – knutpunkt för elektrifiering av tunga skogstransporter16.12.2025 13:48:00 CET | Pressmeddelande
Hultsfred tar i dag ett viktigt steg för elektrifieringen av tunga transporter. E.ONs nya ultrasnabba laddstation ger skogsindustrin och regionala företag den infrastruktur som krävs för att ställa om från fossila bränslen till eldrift.
E.ON levererar flexibilitet till Svenska kraftnät – värmepumpar stabiliserar elnätet och sänker värmekostnader16.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON har genomfört sina första flexibilitetsleveranser till Svenska kraftnät från Sjölunda värmeverk i Malmö och Högbytorp kraftvärmeverk i Upplands-Bro. Genom att styra stora värmepumpar och ångturbiner upp och ned vid behov kan E.ON bidra till att balansera elnätet, samtidigt som fjärrvärmen produceras mer kostnadseffektivt.
E.ON justerar elnätsavgiften den 1 januari 20269.12.2025 11:31:29 CET | Nyheter
Sverige är mitt i en klimatomställning där efterfrågan på el ökar snabbt, fler kunder vill ansluta till elnätet och mer förnybar elproduktion ska få plats. För att möta behoven förstärker E.ON elnäten över hela landet. E.ON justerar därför elnätsavgiften vid årsskiftet. Justeringen varierar mellan 0 och 5,2 procent beroende på geografi och avtalsform.
E.ON ökar satsningen på flexibilitetsmarknader till 25 miljoner – och gör det enklare för fler att delta24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON fortsätter att bygga ut de lokala flexibilitetsmarknaderna i Sverige och avsätter 25 miljoner kronor för kommande vintersäsong, en ökning med fem miljoner kronor från i fjol. Samtidigt lanseras nya digitala funktioner som gör det enklare för nätkunder att delta och få betalt för att bidra till ett mer effektivt elnät.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
