Trafikverket bygger ny bro med bättre funktion men mindre magkänsla

Bron över järnvägen på Glomman uppfördes 1923 och är känd som ”Kill i magen-backen” för generationer av bilåkande örebroare. Den branta puckelformen har gjort bron till en favorit bland barnen, men den är idag i dåligt skick och måste därför rivas. Vi byter ut den mot en plattrambro av armerad betong - Sveriges idag vanligaste brotyp. Den nya bron blir högre och får en jämnare lutning. Det skapar mera utrymme för tågen men tar samtidigt bort ”kill i magen-effekten”.
- Arbetet startar vid midsommar, och kommer att pågå fram till februari 2018. Fordonstrafiken leds om under hela byggtiden via Hagalundsvägen-Brunnsvägen och Mosåsvägen, säger Trafikverkets projektledare Martin Larsson.
Gång- och cykeltrafiken kommer att vara avstängd under cirka tre veckor när bron rivs. Resten av byggtiden kommer fotgängare och cyklister att kunna använda en provisorisk bro bredvid byggarbetsplatsen.
Glommanbrons historik
Glommanbron byggdes av det Malmöbaserade företaget AB Armerad Betong och konstruerades av den då välkände ingenjören John Cederblad, som var verksam vid Örebrokontoret.
Under första världskriget rådde stor brist både på cement till betongtillverkning och på armeringsjärn. Därför utvecklades en särskild betongbyggnadsmetod kallad konkretbetong. Man byggde oarmerade betongvalv främst av natursten, som staplades tätt på en valvstomme av trä. Utrymmet mellan stenarna fylldes därefter med betong, men helt utan armering. När gjutformen avlägsnades hade man byggt en modern variant av den uråldriga valvbrokonstruktionen av sten. Ursprungligen var bron försedd med ett räcke med gjutjärnsstolpar, men det har sedan länge fått lämna plats för modernare skyddsanordningar.
Broar av den här typen uppfördes i ett litet antal kring 1920. Just vid Adolfsberg arrangerades arbetet som nödhjälpsarbete, för att skapa arbetstillfällen. Bron byggdes för att klara dubbelspår, men elektrifieringen av banan medförde att det fria utrymmet under bron blev för litet. Även det kommer nu att rättas till, och kontaktledningarna kommer i framtiden att kunna passera under bron utan bekymmer.
Kontakter
För ytterligare frågor, kontakta:
Martin Larsson, projektledare Trafikverket, 070-724 57 78
Trafikverkets pressjour, 0771-311 500
Bilder


Om
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg17.12.2025 12:37:57 CET | Pressinbjudan
Trafikverkets bjuder tillsammans med SJ, VR och Jernhusen in till en pressträff på Stockholms Centralstation. Syftet är att visa hur Trafikverket och järnvägsbranschen har förberett sig för att alla ska komma fram smidigt till julfirandet.
Intensiv resehelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:28:07 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest reseintensiva helger, då många ger sig ut på våra vägar och järnvägar. Trafikverket är väl förberedda för att hantera snö, kyla och halka på våra statliga vägar och järnvägar, dygnet runt. Allt för att alla resenärer ska kunna resa smidigt under julen.
Intensiv trafikhelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:09:50 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest trafikintensiva helger, då många ger sig ut på vägarna. Växlande väderförhållanden och skiftande väglag gör att bilister behöver vara extra uppmärksamma. Anpassa farten efter vädret och trafikförhållandena – och kör aldrig snabbare än den hastighetsgräns som gäller.
Intensiv trafikhelg – kör försiktigt i jul17.12.2025 09:00:03 CET | Pressmeddelande
Trafikverket vädjar till alla att ta det lugnt i jultrafiken. Enligt SMHI väntas plusgrader i Västsverige de kommande dagarna, men Trafikverkets vinterberedskap är igång som vanligt hela julen om temperaturen skulle sjunka.
Trafikomledningar på sträckan E20 Götene-Mariestad startar efter årsskiftet16.12.2025 10:15:00 CET | Pressmeddelande
Nu har vi kommit ännu ett steg längre med ombyggnaden av E20 mellan Götene-Mariestad och bygger broar för att leda om trafiken på ett säkert sätt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
