Dubbelspåret mellan Skutskär och Furuvik ett av de bästa byggena

Bland de nominerade fanns några av de bäst genomförda byggprojekten under 2016 när det gäller samarbete i projektet, säkerhet, kvalitet, teknik och ekonomi.
Varje år nomineras totalt 20 projekt. Fem finalister presenterades och slutligen en vinnare på Årets Bygge-galan den 27 mars på Cirkus i Stockholm. I en hård konkurrens tog sig Trafikverkets projekt till en finalplats. Resultatet blev plats 2-5, ingen ranking.
Viktiga kriterier för juryn är hur samarbetet mellan projektets alla aktörer har fungerat, hur man inom planerad tid och budget lyckats uppfylla byggherrens krav på funktion och kvalitet, hur tekniska innovationer har implementerats, hur hållbarhetsaspekterna tagits tillvara och hur ett aktivt arbetsmiljöarbete kunnat bidra till en arbetsplats utan olyckor.
De faktorer som bidrog till att projektet Ostkustbanan Skutskär- Furuvik blev så lyckat var bland annat att projektet blev ca 90 miljoner billigare och att samarbetet mellan alla inblandade i projektet fungerade mycket bra. En av de saker som Trafikverket är mest nöjd med är att man knappt haft några arbetsskador eller olyckor under de år som byggnationerna har pågått.
– Vi var väldigt noga med att hålla arbetstider och har haft arbetstidskontroller. Det har nästan inte varit några incidenter alls, någon skärolycka och kanske ett ryggskott, men inga olyckor som har rapporterats i vårt system, säger Trafikverkets projektledare Krister Johansson.
Miljömässigt innebär det nya dubbelspåret minskade utsläpp av koldioxid när flera gods- och persontransporter kan gå via järnvägen. Varje dygn kan ca 98 persontåg och 16 godståg trafikera sträckan. Projektet strävade även efter en så miljövänlig produktion som möjligt.
– Vi hade krav på att entreprenörerna skulle välja koldioxidvänligt material. Till exempel har vi minskat andelen stål i stolparna för bullerskyddet, säger en nöjd Krister Johansson.
Bakgrund
Det nya dubbelspåret mellan Skutskär och Furuvik invigdes den 15 juni 2016. Det första spadtaget togs 2013 och omkring två och ett halvt år senare var det fem kilometer långa dubbelspåret färdigt för trafik. Det resulterade bland annat i tio broar på sträckan, planskilda järnvägsövergångar och skyddande plank och stängsel för att öka säkerheten.
Ostkustbanan mellan Uppsala och Gävle är en mycket viktig länk i dagens och framtidens järnvägsnät. Banan byggdes på privat initiativ 1872–1874 och var främst till för brukstransporter. År 1937 övergick järnvägen till staten. Banan elektrifierades 1937.
Under de senaste tio åren har stora investeringar gjorts i bland annat utbyggnad till dubbelspår – en viktig del i den allmänna standardhöjning som utförs på Ostkustbanan. Dubbelspåret bidrar till att öka kapaciteten och att minska risken för förseningar på Ostkustbanan. Därmed är det nu dubbelspår hela vägen mellan Gävle och Gamla Uppsala, ett led i att öka kapaciteten på hela Ostkustbanan Sundsvall- Stockholm.
Kontakter
Krister Johansson, projektledare, Trafikverket, 070-548 86 57
Keith Bergström, chef projektenhet Gävle, Trafikverket, 070-631 96 66
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder


Om
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
KOMPLETTERING - Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg18.12.2025 17:54:22 CET | Pressinbjudan
Bostads- och Infrastrukturminister, Andreas Carlson kommer också att närvara på fredagens presskonferens. I övrig gäller tidigare utskickad pressinbjudan.
Nio av tio tåg i tid i november när punktligheten steg18.12.2025 10:02:07 CET | Pressmeddelande
Under november kom resenärerna på nio av tio persontåg fram i tid. Punktligheten förbättrades jämfört med månaden innan och samma månad förra året. Rekordmånga tåg för november rullade i spåren, som rustas mer än någonsin.
Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg17.12.2025 12:37:57 CET | Pressinbjudan
Trafikverkets bjuder tillsammans med SJ, VR och Jernhusen in till en pressträff på Stockholms Centralstation. Syftet är att visa hur Trafikverket och järnvägsbranschen har förberett sig för att alla ska komma fram smidigt till julfirandet.
Intensiv resehelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:28:07 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest reseintensiva helger, då många ger sig ut på våra vägar och järnvägar. Trafikverket är väl förberedda för att hantera snö, kyla och halka på våra statliga vägar och järnvägar, dygnet runt. Allt för att alla resenärer ska kunna resa smidigt under julen.
Intensiv trafikhelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:09:50 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest trafikintensiva helger, då många ger sig ut på vägarna. Växlande väderförhållanden och skiftande väglag gör att bilister behöver vara extra uppmärksamma. Anpassa farten efter vädret och trafikförhållandena – och kör aldrig snabbare än den hastighetsgräns som gäller.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
