125 000 nya ålyngel utsläppta i Östergötlands och Kalmars sjöar och vattendrag

Under tisdagsmorgonen fick cirka 125 000 ålyngel simma ut i nio östgötska vattendrag och sjöar, bland annat Stångån, Sommen, Roxen och Glan, samt även nere i Storsjön i Kalmar län. Ålutsättningen, som utförs årligen, är ett sätt att kompensera för vattenkraftens påverkan för att bevara den numera akut hotade ålen.

Ålyngelutsläpp 2022. Pressbild: Tekniska verken i Linköping

Jakob Bergengren, miljöingenjör på Tekniska verken i Linköping, ansvarar för arbetet med ål inom koncernen.

- Vi har som målsättning att kunna producera fossilfri el och samtidigt bevara ålen. Vattenkraftverken hindrar ålen från att vandra fritt i vattendragen och vi skulle helst vilja bygga faunapassager vid alla våra vattenkraftverk. Men tills vi kan det, importerar vi ålyngel som sedan får växa till sig i sjöarna under cirka 15 år, innan de ska ge sig iväg till Sargassohavet igen. Och då fiskar vi upp dem med hjälp av yrkesfiskare, skjutsar dem förbi kraftverken och släpper dem i havet, säger Jakob Bergengren.

Efter Uppdrag gransknings reportage ”Den sista ålen” som Svt sände förra året, har projektet Krafttag ål intensifierat sitt arbete.

- Granskningen innebar att vi fick en blåslampa i projektet. Vi på Tekniska verken kommer att fiska upp fler vuxna ålar i samtliga sjöar runtom i Östergötland och samtidigt arbetar vi med att ta fram nya passagelösningar vid våra vattenkraftverk. Under våren kommer vi exempelvis att installera en helt ny modell av ålyngeluppsamlare i Söderköpingsån, direkt uppströms Slätbaken, säger Jakob Bergengren.

Bakgrund
Det europeiska ålbeståndet minskar, bland annat på grund av vandringshinder vid vattenkraftverk och dammar. Utsättningen av ålyngel är en viktig del för att bevara ålbeståndet och en av åtgärderna som Tekniska verken i Linköping gör, utifrån sina fastställda vattendomar, för att minska påverkan från sina vattenkraftverk. Tekniska verken deltar i projektet ”Krafttag ål”, tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten och flera andra kraftbolag. I Krafttag ål är ett delprojekt så kallad Trap &Transport där man fångar lekmogen ål och transporterar ut den till havet förbi vattenkraftverken.

Jakob Bergengren, miljöingenjör på Tekniska verken i Linköping, 070-356 46 05
Jakob.Bergengren@tekniskaverken.se

Ålyngelutsläpp 2022. Pressbild: Tekniska verken i Linköping
Ålyngel i transportlåda. Pressbild: Tekniska verken i Linköping
Faunapassage Nykvarn. Pressbild: Tekniska verken i Linköping
Fiskomlöpet Nykvarnsholmen. Pressbild: Tekniska verken i Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.