Många saknar pedagogisk högskoleexamen
– Fritidshemmet har ett viktigt pedagogiskt uppdrag som är starkt kopplat till skolan. Det blir svårt att klara av detta när bara 42 procent av personalen i fritidshemmen har en pedagogisk högskoleexamen. Det är en stor utmaning för skolorna att hitta personal med behörighet att undervisa i fritidshemmet. Bristen på utbildad arbetskraft är stor, säger Ingela Aksell, undervisningsråd på Skolverket.
Elevgrupperna minskar något – men fortfarande stora
Elevgrupperna på fritidshemmen har blivit något mindre. I kommunal verksamhet har gruppstorleken minskat från ett genomsnitt på 40,6 barn till 40,0. När det gäller fristående fritidshem har den genomsnittliga gruppen sjunkit från 43,5 till 43,1 Totalt är den genomsnittliga elevgruppen 40,3. Totalt är 478 000 elever inskrivna på fritidshem vilket är en ökning med drygt 16 000 fler elever jämfört med ifjol. Det är framförallt 6-9 åringar som går i fritidshem. I den åldersgruppen är 84 procent inskrivna vilket är en halv procentenhet mer än förra året och en ökning med 5 procentenheter sedan 2007. När det gäller 10-12 åringar så är 21,5 procent inskrivna i fritidshem. Denna grupp har ökat stadigt de senaste tio åren.
Personalens utbildningsnivå sjunker
För att bedriva undervisning i fritidshemmet krävs en högskoleutbildning med inriktning mot arbete i fritidshem alternativt en högskoleutbildning som är avsedd för arbete som fritidspedagog. Dock krävs det ingen lärarlegitimation. Hösten 2016 har 42 procent en högskoleexamen för arbete med barn eller elever. Det är den lägsta siffran sedan 1995, då vi började föra statistik över personal i fritidshem, och en minskning med 5 procentenheter jämfört med föregående år. Var femte har annan utbildning för arbete med barn, men mer än en tredjedel av personalen ingen utbildning för arbete med barn. Det är stor skillnad mellan kommunala och fristående fritidshem vad gäller personalens utbildningsnivå. Nästan 45 procent av personalen i kommunala fritidshem har en pedagogisk högskoleexamen, motsvarande andel i fristående fritidshem är 21 procent. I fristående fritidshem har över hälften av personalen ingen utbildning för arbete med barn.
Stor skillnad i utbildningsnivå mellan olika fritidshem
Utbildningsnivån varierar stort mellan olika fritidshem. På 528 fritidshem, med totalt 29 430 inskrivna elever, saknas det helt personal med pedagogisk högskoleexamen. Detta innebär att drygt sex procent av eleverna saknar tillgång till personal med behörighet att undervisa i fritidshemmet. Men det finns även exempel på det motsatta. På 277 fritidshem har all personal en pedagogisk högskoleexamen. I dessa fritidshem finns 16 374 inskrivna elever, vilket motsvarar ungefär tre procent av alla elever.
Andelen män fortsätter att öka
Andelen män bland personalen har ökat kontinuerligt under många år. De senaste tio åren har andelen män i fritidshem ökat med 10 procentenheter från 17 till 27 procent. Könsfördelningen skiljer sig mellan kommunalt och fristående fritidshem. Andelen män är högre i fristående fritidshem, där 34 procent av de anställda är män. Motsvarande uppgift för kommunala fritidshem är 26 procent.
– Det är viktigt att i fritidshemmet visa att kön inte ska vara avgörande i yrkesvalet. Det är positivt att allt fler män vill arbeta i fritidshem. Eleverna behöver både manliga och kvinnliga förebilder att identifiera sig med, säger Ingela Aksell.
För frågor kontakta
Ingela Aksell, undervisningsråd på Skolverket, 08-527 337 38
För frågor om statistiken kontakta
Linnéa Rask, undervisningsråd på Skolverket, 08-527 333 58
Sara Brundell, undervisningsråd på Skolverket, 08-527 335 02
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
