Stora behov på gymnasieprogram för nyanlända
- Många lärare och rektorer är starkt engagerade i att ge de nyanlända eleverna en bra utbildning. Men situationen är ansträngd och det råder brist på kvalificerad flerspråkig personal som kan stötta eleverna på deras modersmål. Samtidigt är sådan personal mycket viktig för utbildningen, säger Anna Österlund, enhetschef på Skolverket.
Studiehandledning på modersmål är viktigt
Totalt studerar 36 000 elever på språkintroduktion. Antalet elever på programmet har fördubblats sedan förra läsåret. Var tionde elev i gymnasieskolan går idag på språkintroduktion, som därmed är det fjärde största programmet. I studien har vi intervjuat lärare, rektorer och förvaltningschefer i Örebro, Ekerö, Jokkmokk, Malmö och Borås. Studien visar exempel på utbildningens organisering och innehåll samt hur programmets elever kan få använda sina modersmål inom undervisningen.
- Det är viktigt att eleverna både får stöd på sina modersmål och får använda olika språkkunskaper i undervisningen. I Örebro har man lyckats upprätta en strukturerad modell för studiehandledning på modersmål som kan vara ett lärande exempel för andra kommuner, säger Anna Österlund.
Tufft utgångsläge för eleverna
Språkintroduktionen ska ge nyanlända ungdomar en utbildning med tyngdpunkt i det svenska språket så att de kan gå vidare i gymnasieskolan eller till annan utbildning. Enbart var tredje elev påbörjar ett nationellt program och ännu färre, var femte, har lyckats slutföra ett sådant. Många nyanlända hinner inte nå behörighet till nationella program innan de blir för gamla. I den elevgrupp som inte fortsätter på ett nationellt program befinner sig två av tre i annan utbildning den första hösten efter gymnasieskolan. Samtidigt är det nästan en av tre i elevgruppen som varken studerar eller arbetar.
- Det är oroande. Det finns en risk att unga nyanlända som varken studerar eller arbetar står väldigt långt från utbildning och arbetsmarknad, säger Anna Österlund.
Många mår dåligt – elevhälsan viktig
De intervjuade i rapporten vittnar om att många elever på språkintroduktion mår dåligt. Många lider av trauman från krigsupplevelser och oro över hot om utvisning. Därmed framstår elevhälsa och andra lämpliga stöd för både elever och skolpersonal som viktiga inom utbildningen.
För frågor om nyanlända och språkintroduktion kontakta Anna Österlund, enhetschef på 08-527 332 82
För frågor om statistiken kontakta
Fredrik Lundholm, undervisningsråd 08-527 331 33
För övriga frågor om rapporten
kontakta Christofer Lundin, undervisningsråd 08-527 335 16
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
