PISA: Var femte 15-åring känner sig ensam i skolan
- Alla elever har rätt att må bra och känna sig trygga. Vi ser ett tydligt samband i PISA att elever som mår bra i skolan når högre resultat på PISA-provet. Skolorna behöver arbeta mer systematiskt med trygghet, studiero och inkludering. Vi kan ge mycket stöd i det arbetet, säger Hugo Wester, undervisningsråd på Skolverket.
Frågor om tillhörighet i PISA
15-åringarna som deltog i PISA 2015 fick i samband med kunskapsprovet svara på enkätfrågor om sin skolsituation. Några av de frågor som ställdes var om eleverna har lätt att få vänner, om de känner sig ensamma och känner sig som en outsider.
- Omkring 70-80 procent av de svenska eleverna upplever tillhörighet i skolan och 20-30 procent känner sig utanför. Det är en tydlig signal att skolorna behöver förbättra skolklimatet säger Eva Lundgren, ansvarig för PISA i Sverige.
Svenska elevers välbefinnande minskar
Även om flertalet 15-åringar i såväl Sverige som OECD upplever tillhörighet i skolan har resultatet försämrats sedan 2003 då dessa frågor undersöktes första gången.
- Mönstret är detsamma i Sverige och i de andra OECD-länderna men försämringen är större i Sverige än i OECD i genomsnitt, säger Eva Lundgren..
Skillnader mellan elevgrupper
Det är något vanligare att flickor inte känner tillhörighet i skolan. Ännu större skillnader finns mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund och mellan elever med utländsk och inhemsk bakgrund. Exempelvis svarar 26 procent av de socioekonomiskt mest gynnade eleverna att de inte känner sig hemma i skolan. Motsvarande andel bland de minst socioekonomiskt gynnade eleverna är 35 procent. Rapporten visar också bl.a. att 30 procent av de utrikesfödda eleverna med två utrikesfödda föräldrar svarar att de känner sig som en outsider i skolan, jämfört med 20 procent av eleverna med minst en inrikesfödd förälder.
Var sjätte 15-åring mobbad
PISA visar att ungefär var sjätte svensk elev utsätts för någon form av mobbning minst några gånger i månaden. Sverige ligger på en genomsnittlig OECD-nivå. I såväl Sverige som i de flesta andra OECD-länder är det vanligare att socioekonomiskt svaga elever och elever som presterar sämre utsätts för mobbning. Mobbning är också mer utbrett på skolor med en hög andel socioekonomiskt missgynnade elever och på skolor där studieron är sämre.
Mer om PISA
PISA är en förkortning av Programme for International Student Assessment. Det är en internationell undersökning som organiseras av OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development). Totalt deltog 72 länder eller regioner i PISA 2015, däribland alla 35 OECD-länder. Ungefär 540 000 15-åriga elever testades totalt i PISA 2015. I Sverige deltog knappt 5500 elever från 202 skolor. De flesta eleverna gick i grundskolans årskurs nio. PISA har tidigare genomförts år 2000, 2003, 2006, 2009 och 2012.
Skolverkets FOKUS PÅ nr 1 2017 ”PISA 2015: Så mår 15-åringar i skolan” bygger på den internationella rapporten ”PISA 2015 Volume III: Students’ Well-Being” och kompletterande nationella analyser.
För frågor om skolans värdegrundsarbete kontakta Hugo Wester, undervisningsråd 08-527 332 87
För frågor om PISA kontakta
Eva Lundgren, ansvarig för PISA Sverige 08-527 331 64
Länkar
- Förskolans och skolans värdegrund - förhållningssätt, verktyg och metoder
- Kurs: Att motverka rasism och främlingsfientlighet i förskolan och skolan
- Lärarportalen, Främja likabehandling
- Läs mer om värdegrund i förskola och skola
- OECD (2017), PISA 2015 Results (Volume III): Students' Well-Being
- PISA 2015: Så mår svenska 15-åringar i skolan
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
