Bilarna drar betydligt mer bränsle än vad tillverkarna påstår
Biltillverkarna behöver inte redovisa den verkliga bränsleförbrukningen utan uppger bara resultatet av laboratorietester. Så även om du köper en bränslesnål bil kan det visa sig att bilen drar betydligt mer än tillverkaren uppgivit. Det visar tidningen Motors egna tester samt en genomgång av en stor studie från den Europeiska tankesmedjan Transport and Environment.
- Som konsumenter är vi både lurade och mer eller mindre rättslösa, vilket är en stor skandal, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen. Det är mycket svårt för enskilda individer att få kompensation. Tillverkarna anpassar systematiskt bilarnas egenskaper för att de ska klara bränsle- och utsläppstester med så god marginal som möjligt. Enligt Allmänna Reklamationsnämnden är en biltillverkare eller försäljare inte rättsligt bunden till uppgifter om en bils bränsleförbrukning så länge uppgifterna utgår från EU:s testkörcykel. Det är en helt orimlig situation, menar Carl-Erik Stjernvall.
Skillnaden mellan den uppgivna och verkliga bränsleförbrukningen har ökat dramatiskt. 2001 var skillnaden i snitt 9 procent, 2012 hade det ökat till 28 procent, och 2015 var skillnaden i snitt hela 42 procent. En del modeller kan dra så mycket som 50 till 60 procent mer än vad tillverkarna uppger.
- För den enskilda bilisten är det svårt att få fram vilken förbrukning den egna bilen har. I takt med att skillnaderna ökar, finns det ändå lite hopp nu när bilkoncernen PSA går ut med sina bilmärken Peugeots och Citroens verkliga bränsleförbrukning. Vi har frågat övriga biltillverkare om de kommer att göra samma sak, och fått lite olika svar. Flera biltillverkare välkomnar detta, bland andra Toyota, Volkswagen, Mazda och Ford. Men på Kia Motors menar man att man följer de regelverk som finns och att man inte ser kundnyttan i ytterligaste ett referensvärde. Mest uppseendeväckande är att Volvo vägrar svara på våra frågor, säger Carl-Erik Stjernvall.
AUDI A4 Avant 2,0 TDI Q
Drivmedel Diesel
Uppgivna förbrukning: 5,1
Verklig förbrukning 6,8
Skillnad: +45%
BMW 320 D EDE Touring
Drivmedel Bensin
Uppgiven förbrukning 4,4
Verklig förbrukning 6,2
Skillnad: +41 %
Kia Niro Hybrid
Drivmedel: Bensin /el
Uppgiven förbrukning 3,8
Verklig förbrukning 5,1
Skillnad: 34 %
Mazda 6 Wagon 2,2 DE
Drivmedel Diesel
Uppgiven förbrukning 5,4
Verklig förbrukning 6,5
Skillnad 20%
Mitsubishi Outlander PHEV
Drivmedel Bensin/el
Uppgiven förbrukning 1,8
Verklig förbrukning 6,1
Skillnad +233%
Volvo V40 Cross Country D3
Drivmedel Diesel
Uppgiven förbrukning 3,8
Verklig förbrukning 5,5
Skillnad +45%
Toyota Prius
Drivmedel Bensin/el
Uppgiven förbrukning 3,0
Verklig förbrukning 4,6
Skillnad +53 %
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@motormannen.seOm
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum