Nu släpps ölet som bara kan avnjutas i Dalarna
Det nya ölet produceras i Grängesberg, i Sveriges mest klimatsmarta bryggerilösning som invigs idag. Tack vare unik teknik återanvänds de korn- och maltrester som blir kvar när ölet har bryggts och i och med detta blir Spendrups ett av de första bryggerier i världen som är närapå självförsörjande på bioenergi och minskar företagets CO2-utsläpp med 80 procent per liter dryck.
– Vid framtagningen av Spendrups 2015 har vi använt vår nya miljövänliga teknik. Tekniken i kombination med vår långa tradition av ölframställning i Grängesberg har resulterat i ett smakrikt öl baserat på ekologiska råvaror och med naturen i åtanke. Det är bryggt i Dalarna för att avnjutas i Dalarna , säger Richard Bengtsson, bryggmästare på Spendrups Bryggeri.
Spendrups 2015 lanseras särskilt för skid-VM i Falun, som Spendrups med sitt hållbarhets-engagemang är en naturlig dryckesleverantör till.
– Vi arbetar aktivt för att genomföra VM på ett resurssnålt sätt med minsta möjliga utsläpp och påverkan på miljön . Spendrups nya bryggerisatsning och VM-öl passar väl in i skid-VM:s hållbarhetsfokus, säger Kent Lövgren ansvarig för sales & marketing på skid-VM.
Fakta:
” Spendrups 2015” finns till försäljning från och med den 2 februari.
Färg: Ljust gyllengul.
Doft: Framträdande frisk maltig doft med lätt humlearom
Smak: Fyllig och rund maltighet balanserad med en lätt markerad beska.
Malt: Ekologisk Pilsnermalt
Humle: Ekologisk Perle (tysk)
Alkoholhalt: 4,5 vol %
Jäsning och lagring: Spendrups 2015 är ett underjäst lageröl. Huvudjäsningen sker i 8 dagar vid 13 C. Därefter sker mognaden i lagertank under 4 veckor vid - 1 C.
Övrigt: 100 % ekologisk! KRAV-märkt
* dravförbränning - vår klimatsmarta bryggerilösning:
Spendrups verksamhet ger upphov till stora mängder restprodukter. Huvuddelen av detta utgörs av drav, en organisk restprodukt (d v s korn-rester eller malt) från ölframställningen. Årligen producerar Spendrups ca 160 miljoner liter öl, vilket ger drav-restprodukter om ca 30 000 ton/år.
Spendrups är miljöcertifierat enligt ISO 14001.
För mer information och intervjuförfrågan kontakta:
Annika Molander, kommunikationsdirektör, Spendrups Bryggeri,
tfn +46 8 672 7830, annika.molander@spendrups.se
Richard Bengtsson, chefbryggmästare, Spendrups Bryggeri,
tfn +46 8 736 68 74, richard.bengtsson@spendrups.se
Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 850 medarbetare och omsätter ca 3,0 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se
Nyckelord
Kontakter
Rose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:070-283 02 75rose-marie.hertzman@spendrups.seBilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
