Spendrups bjuder på ölkavalkad och craft beer från London på årets Stockholm Beer & Whisky Festival
Det explosionsartade intresset för öl håller i sig och under årets ölfestival presenterar Spendrups öl för alla smaker. Bland nyheterna finns det heta bryggeriet Hilliards Beer från Seattle på plats, hantverksölet Monteith’s från Nya Zeeland, Mariestad Dunkel, en ny lageröl med en bärnstenslyster, och flera nyheter från Brutal Brewing – Spendrups lilla bryggeriverkstad för nya ölprodukter.
– Vi älskar det bubblande intresset och nyfikenheten kring öl och det är den passionen som är vår ständiga drivkraft. Därför har vi valt att satsa extra på Stockholm Beer & Whisky Festival, då det är där vi får nöjet att möta andra ölkännare och testa våra nya produkter på dem, säger Henrik Åström, marknadschef svensk öl på Spendrups.
Festivalen fungerar som en viktig arena för Spendrups att ytterligare bredda sortimentet, då tillfälle ges att få pröva nya idéer och smaker på en stor och viktig smakpanel - festivalbesökarna.
– Vi vill bjuda besökarna på unika smakupplevelser samtidigt som vi vill fånga möjligheten att ta in besökarnas kunskaper och åsikter. Till årets festival har vi bland annat tagit fram tio unika specialbrygder som vi vill testa på festivalbesökarna. Om en särskild brygd får extra gott mottagande, kan den mycket väl bli en ny produkt i vårt sortiment, säger Henrik Åström.
Det har puttrat och jäst i tunnor placerade lite varstans i London sedan några år tillbaka. Idag kan man tala om en veritabel explosion av spännande och nyskapande småbryggerier och antalet har gått från 10 talet till dryga 60 på bara fyra år. Efter amerikansk craft beer och skotsk punköl har turen nu kommit till London. Under parollen ”London Calling” har Spendrups därför bjudit in sex stycken små craft beer-bryggerier från London för att visa upp sig för svenska dryckesmarknaden.
– Vi har verkligen blivit imponerade av det engelska hantverksölet och kände att det är något vi vill lyfta fram och dela med oss av. Så är man nyfiken på att testa nästa ölsnackis, så är det London Calling-montern man ska besöka, säger Björn Mannervik, marknadschef öl partners på Spendrups.
För mer information, vänligen kontakta:
Annika Molander, kommunikationsdirektör Spendrups Bryggeri, 073-355 06 16, annika.molander@spendrups.se
Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 850 medarbetare och omsätter ca 3,0 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se
Nyckelord
Kontakter
Spendrups Bryggeri
Tel:+46 8 672 77 00 +46 8 618 35 60infomaster@spendrups.seRose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:070-283 02 75rose-marie.hertzman@spendrups.seOm
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
