Puran Chen gör Sveriges Bästa Gin & Tonic

I finalen skulle deltagarna imponera på juryn med tre varianter av GT mixade med Schweppes tonic. Vinnare blev Puran Chen, som är 26 år och bor i Stockholm. Han är utbildad läkare och doktorerar på Karolinska Institutet. Puran har aldrig jobbat i bar men har ett stort intresse för matlagning och att blanda cocktails. Hans vinnande drink är en spin off på klassikern Old Fashioned.
“Vinnardrinken med Schweppes Premium Tonic döpte jag till “Hint of Fashion” som anspelar på den klassiska drinken Old Fashioned. Jag använde en ekfatslagrad gin med tydlig Bourbon-karaktär, tillsatte Bitter och balanserade med en annan gin med mer klassisk smak av enbär så att det fortfarande kändes som en Gin & Tonic.”, säger Puran Chen.
Juryn, Pelle Tamleht, krogrecensent samt Chris Raheira-Hellström och Therese Härdinggård, bartenders, var imponerade av den höga kvalitet som tävlingen höll och ambitionsnivån hos finalisterna. Till slut föll ändå valet av vinnare på Puran Chen med motiveringen:
”Med smakfull innovation, originalitet och en imponerade teknisk nivå tog Puran oss i juryn med storm. Samtliga drinkar höll hög nivå, men han visade också prov på spetskompetens med sin kombination av de klassiska drinkarna Old Fashioned och Gin & Tonic. En solklar vinnare, helt enkelt .”
Puran Chen kommenterar själv varför han tror att just han vann med orden:
“Jag höll det enkelt, och med undantag för vinnardrinken så försökte jag uppgradera basingredienserna snarare än att skapa något helt nytt. Det jag fokuserade mest på var att ha ett fungerande helhetskoncept som kändes tilltalande, spännande och logiskt.”
Med ett växande intresse för mixologi vill Schweppes inspirera konsumenterna att blanda nya drinkar och utveckla spännande smakkombinationer i både nya drinkar och klassiker.
”Schweppes har tillverkat tonic sedan 1870. Tävlingen är en hyllning till tonic och den klassiska drinken Gin & Tonic, en odödlig klassiker som överlever alla trendcykler. Och tonic är inte bara en mixer i drinkar, den är även god att dricka utan alkohol”, säger Anna Lidström, marknadschef för Schweppes på Spendrups.
Den vinnande Gin & Tonicen: Hint of Fashion
“Hint of Fashion, var nyskapande i och med att jag vågade blanda två olika sorters gin, varav den ena var en ekfatslagrad gin, men samtidigt familjär för en GT-älskare”, säger Puran Chen.
Här är receptet:
Hint of Fashion
Ingredienser
4,5 cl (3 tsk) ekfatslagrad gin
1,5 cl (1 tsk) gin, med tydligt inslag av enbär
2 droppar Bitter
10 cl Schweppes Premium Tonic (Original)
apelsinskal
maraschinokörsbär
Gör så här:
Använd ett Old-Fashioned glas (även kallat whiskeyglas/rocksglas/tumbler). Lägg i en stor, kubisk isbit (gärna putsad så att den ser ut som en rubin) som är helt genomskinlig (dvs inga sprickor). Tillsätt båda ginsorterna och droppa försiktigt i 2 droppar Bitter rakt ner i ginen (undvik att droppa på isen, då man riskerar att frysa fast Bittern). Rör om försiktigt ett varv med en sked. Tillsätt Schweppes Premium Tonic. Tillsätt inte mer än 12 cl (max 2 gånger den totala gin-mängden) då de subtila ekfatssmakerna riskerar att försvinna. Toppen på isbiten ska vara “fri". Ta ett apelsinskal och spruta oljorna över glaset genom att snabbt “vika” skalet mellan fingrarna med utsidan mot glaset. Vrid till apelsinskalet till en spiral och lägg den på den stora iskuben. Placera sedan ett maraschinokörsbär inne i spiralen. Servera.
Kommentar:
Namnet anspelar på drinkarnas urfader, Old-fashioned, som är en whiskeydrink. Tanken till att blanda två sorters gin är att balansera upp bourbon-karaktären med den klassiska enbärssmaken som gin förknippas med. Det är extremt viktigt att vara försiktig med Bittern och inte tillsätta mer än 2 droppar per 16 cl drink (6 cl gin) – annars riskerar enbärssmaken att försvinna. Använd aldrig smaksatt tonic till denna drink. Balans mellan ekfatet, enbär och Bittern är nyckeln bakom en lyckad Hint of Fashion .
För mer information och produktprover, vänligen kontakta:
Anna Lidström, marknadschef Schweppes, Spendrups 070-182 78 73
anna.lidstrom@spendrups.se
Emma Lind, PR-konsult på Kelly and Pling
073 553 72 82
emma.l@kellyandpling.com
Om Schweppes
Schweppes har tillverkat tonic sedan 1870. Tonic uppfanns under 1600-talet av indianer i Peru som medicin mot malaria. Huvudingrediens var kinin – bark från quiquinaträdet eller kinabark – kryddan som smaksätter tonicen. När britterna koloniserade landet under 1800-talet började man blanda ut tonicen med socker, vatten och gin, som i sin tur resulterade i en drink som kom att kallas Gin & Tonic. År 1870 var Schweppes först i världen med att kolsyra tonic.
För inspiration och tips, kolla in Drinkgeneratorn på drinkgeneratorn.se där över 100-tals drinkrecept finns samlade.
Nyckelord
Kontakter
Rose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:070-283 02 75rose-marie.hertzman@spendrups.seSpendrups Bryggeri
Tel:+46 8 672 77 00 +46 8 618 35 60infomaster@spendrups.seBilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum





