Loka Crush är Årets Dagligvara 2015!

Lanseringen av Loka Crush fick en flygande start våren 2014. Budgeten som var satt till 2,5 miljoner liter det första året passerades med råge – under 2014 såldes över 11 miljoner liter och efter 14 månader såldes hela 18 miljoner liter. Även för handlarna var satsningen mycket lyckad. Under de första 11 månaderna bidrog Loka Crush med cirka 120 miljoner kronor i totalt försäljningsvärde i detaljistledet.
Loka Crush är nu inom läskkategorin det femte största varumärket i Sverige inom dagligvaruhandel och det fjärde största inom servicehandel. Att Loka Crush på så kort tid har nått svenskarnas gillande och nu korats som årets mest framgångsrika produktlansering är givetvis oerhört roligt:
Med Loka Crush ville vi erbjuda en produkt som gör det möjligt att njuta utan att få dåligt samvete. Utmärkelsen Årets Dagligvara är en bekräftelse på att vi har koll på vad konsumenten har för behov. Lanseringen av Loka Crush har även skett i nära samarbete med våra kunder, och vi är stolta över vår innovationskraft, säger Stefan Santos, marknadschef för Loka på Spendrups Bryggeri.
Årets Dagligvara delas ut av DLF, Svensk Dagligvaruhandel och Nielsen och belönar såväl kvantitativ försäljning som innovationshöjd. Här är juryns motivering till vinnaren Loka Crush:
Trots en till början tveksam Ulf Spendrup vågade ni ändå satsa. Ni fångade upp efterfrågan på det naturliga samt mötte konsumenterna när de har roligt. Ni har ritat om dryckeskartan och verkligen påverkat hela läskkategorins tillväxt. Och inte minst, konsumenternas gensvar är enormt! Nu råder det ingen tvekan längre – ni satsade helt rätt!
Produktens försäljning i värde: 150 MSEK
Produktens marknadsandel i sin kategori: 3,6% i kategorin läsk*
Produktens påverkan på hela kategorins tillväxt: 67%
Uppnådd distribution: 85%
* Total omsättning kategorin läsk senaste året: 3861 MSEK
Fakta om Loka Crush:
- Innehåller vatten från hälsokällan i Bergslagen, fruktjuice, sötma från frukt och naturliga aromer
- Fyra olika smaker: citron, päron, hallon och jordgubb
- Inga konserveringsmedel, färgämnen eller sötningsmedel
- 70 procent mindre socker jämfört med läsk
För mer information, vänligen kontakta:
Stefan Santos, marknadschef Loka, 076 -116 79 50, stefan.santos@spendrups.se
Annika Molander, kommunikationsdirektör Spendrups, 073-355 06 16, annika.molander@spendrups.se
Nyckelord
Kontakter
Spendrups Bryggeri
Tel:+46 8 672 77 00 +46 8 618 35 60infomaster@spendrups.seRose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:070-283 02 75rose-marie.hertzman@spendrups.seBilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

