Justering av märkning på Loka Crush
Eftersom den tekniska analysen visar på en något höjd kolhydrathalt/100 ml (från 4,3 gram till 5,0 gram, varav sockerarter från 2,8 gram till 4,0 gram) samt att juiceandelen ökar med 1 procent för två smakvarianter, kan Spendrups konstatera att en av bolagets underleverantörer i något skede under produktutvecklingen har lämnat felaktiga värden.
Eftersom just sockerhalter kan skifta naturligt över tid, bland annat beroende på att sötman påverkas av hur mycket sol och värme frukten exponerats för, tillåter EUs livsmedelsdirektiv en felmarginal på +/- två gram för produkter med en angiven sockerhalt som understiger 10 gram per 100 gram färdig produkt.
- Det här är självklart beklagligt och något som vi försöker hantera genom snabba förändringar av innehållsförteckningen och tydlig och öppen kommunikation, trots att vi håller oss inom ramen för en lagstadgad tillåten variation. Men även med justerad innehållsförteckning är vi väldigt stolta att vi lyckats skapa en helt naturlig fruktdryck som innehåller 58 procent färre kalorier jämfört med de bästsäljande läsksorterna, säger Sisko Nautsch Rönnmark, kvalitetsansvarig på Spendrups.
Loka Crush är en kolsyrad fruktdryck som finns i smakerna päron, jordgubb, hallon och citron. Den är gjord på naturliga ingredienser vilket innebär vatten från hälsokällan i Bergslagen, fruktjuice, sötma från frukt och naturliga aromer från växtriket. Loka Crush innehåller inga konserveringsmedel, färgämnen, inget tillsatt socker eller sötningsmedel och har 58 procent färre kalorier respektive 64 procent mindre socker jämfört med traditionell läsk.
Parallellt med ommärkning kommer även salthalten att justeras på innehållsförteckningen. Den tekniska analysen visade att salthalten var lägre (0,1 g) än vad som tidigare uppgivits (0,2 g).
Spendrups har även informerat Livsmedelsverket om det inträffade.
Loka Crush-produkter med rätt innehållsförteckning börjar distribueras till marknaden fr.o.m. vecka 5 2016.
Så här kommer nya innehållsförteckningen att se ut: www.spendrups.se/lib/SubPage.aspx?id=1436 ellerhttp://loka.nu/loka/loka-crush-hallon/
För mer information, vänligen kontakta:
Annika Molander, kommunikationsdirektör Spendrups Bryggeri, 073-355 06 16, annika.molander@spendrups.se
Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se
Kontakter
Spendrups Bryggeri
Tel:+46 8 672 77 00 +46 8 618 35 60infomaster@spendrups.seRose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:070-283 02 75rose-marie.hertzman@spendrups.seOm
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
