Bryggare världen över: Framtidens öl präglas av fokus på smaknyanser och låg alkoholhalt

Aldrig tidigare har vi sett en motsvarande blandning av ölstilar som nu. På Systembolaget finns det idag närmare 2 500 varumärken, vilket kan jämföras med 24 stycken 1970. Det nutida öllandskapet präglas av experimentlust, där många bryggerier tar fram kraftiga öl med smak av allt från morot till marshmallows. Bland bryggarna själva finns det dock en stolthet i att göra så rena och naturliga öl som möjligt. Om bryggarna fick ta fram en öl helt utifrån egna preferenser svarar majoriteten att de inte skulle vilja tillsätta någonting alls. Dessutom uppger nästan sex av tio bryggare att de kommer fokusera mindre på smakexplosioner och mer på smaknyanser framöver.
- Öllandskapet är i ständig förändring och arbetet med State of Beer inleddes just för att vi ville veta mer om hur bryggare runt om i världen ser på nutidens och framtidens öl. Det senaste decenniet tycks det inom ölvärlden ha rått ett slags ”ju mer och intensivare smak desto bättre”-anda men vi börjar nu se att större fokus läggs på smaknyanser, säger Leif Börjesson, marknadsdirektör på Spendrups.
Öl med låg alkoholhalt är här för att stanna
State of Beer visar att vi kommer att se mer alkoholsvag öl framöver. Två tredjedelar av bryggarna tror att intresset för öl med lägre alkoholhalt kommer att öka, och över hälften av bryggarna planerar själva att brygga mer öl med lägre alkoholhalt.
- Traditionellt har en viss alkoholhalt ansetts vara en förutsättning för att kunna göra smakrik öl men det är en föreställning som nu utmanas. Bland bryggerier har det börjat ses som ett kvalitetssignum att kunna ta fram alkoholsvag men smakrik öl och inom en snar framtid kan vi räkna med att ölkonsumenter inte kommer att vilja kompromissa med smakupplevelsen vid val av lågalkoholhaltiga alternativ, säger Richard Bengtsson, bryggmästaren på Spendrups.
Nästan hälften av bryggarna uppger att IPA är den mest populära ölsorten bland deras konsumenter. Om bryggarna blickar framåt tror lite mer än hälften att Weissbier/Wit kommer att öka i popularitet. Bland de bryggare som har varit en kort tid i branschen, i mindre än tio år, tror nästan dubbelt så många att sura öl kommer att öka i popularitet, jämfört med de som varit i branschen i över tio år.
Läs State of Beer 2017 på www.stateofbeer.se
För mer information, vänligen kontakta:
Leif Börjesson, marknadsdirektör Spendrups, leif.borjesson@spendrups.se +46 (0)8-672 77 00
Om Spendrups
Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se
Om bryggpanelen
Bryggpanelen består av 75 personer från 14 länder. De flesta kommer från Tyskland, Sverige och Storbritannien men även bryggerier från USA, Turkiet, Spanien, Färöarna och Venezuela är representerade. En majoritet arbetar på bryggerier som tillverkar upp till 50 000 hektoliter och är antingen bryggmästare, bryggare eller har en ledande position inom bryggeriet. Bryggarna intervjuades genom att svara på en kvantitativ undersökning via e-post. Utöver Bryggarpanelen har även åtta experter, varav fem ölexperter, djupintervjuats om framtidens öl.
Nyckelord
Kontakter
Spendrups Bryggeri
Tel:+46 8 672 77 00 +46 8 618 35 60infomaster@spendrups.seRose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:070-283 02 75rose-marie.hertzman@spendrups.seBilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



