Familjen Spendrups stipendium går i år till Jonathan Rudman, www.ibnytt.se

I måndags samlades 2.500 entusiastiska gymnasieelever på Stockholmsmässan för en inspirationsdag inför uppstarten av Ung Företagsamhets entreprenörsår 2016-2017. En av höjdpunkterna var utdelningen av Familjen Spendrup stipendium på 50.000 kronor. Priset delades ut av Axel Spendrup.
- Årets Spendrupsstipendium går till en kreativ entreprenör med ett nytänkande som löser ett behov inom en specifik bransch, men med stor framtida potential inom andra områden. Den exemplariska och välskrivna affärsplanen med affärsmodell, riskanalys och framtida tillväxt gör den trovärdig och ekonomiskt hållbar. Vi kommer följa Jonathans och ibnytt.se utveckling och önskar honom och företaget stor framgång, säger Axel Spendrup biträdnde produktchef och styrelseledamot i Spendrups.
I onsdags lanserade Jonathan Rudman den nya innebandysajten ibnytt.se. En nyhetssajt som erbjuder det senaste inom innebandy på ett nytänkande och attraktivt sätt. Jonathan såg ett behov av snabb, innovativ och kvalitativ bevakning där text, video och ljud återges på ett personligt sätt. Och på så sätt vara med och utveckla innebandyns utveckling.
-
Vårt mål är att bli Sveriges bästa nyhetssajt för innebandy. Stipendiet från familjen Spendrup är en bekräftelse på att vi är på rätt väg. Priset kommer gå direkt in i företaget för att kunna utveckla produkten ytterligare, säger Jonathan Rudman.
./.
Om Familjen Spendrups stipendium
Spendrupsstipendiet är ett årligt återkommande pris som syftar till att uppmuntra och stödja unga entreprenörer i Sverige. Målet är att flera unga ska våga ta steget att starta eget företag. Prissumman är på 50.000 kronor. Det är tidigare UF-elever som har eller har för avsikt att starta upp ett eget företag. Personen/erna ska ha fyllt minst 18 år under året. Kriterierna är god affärsmässighet och utmärkande entreprenörskap, framåtanda, ett exceptionellt driv och framför allt en bärande affärsidé.
Om Ung Företagsamhet
Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Sedan 2009 arbetar vi även på grundskolan. Läsåret 2015/2016 drev 26 430 gymnasieelever företag. Vi finns över hela Sverige, från norr till söder, genom ett nationellt kansli och 24 regionala föreningar. Vi har ca 100 engagerade medarbetare till hjälp för elever och lärare, och organisationen har en bred kompetens inom entreprenörskap. Organisationen stöds av offentliga medel, stiftelser och fonder samt det privata näringslivet. Ung Företagsamhet vill ge unga en tro på sin egen företagsamhet genom våra två lika viktiga områden – företagsamhet och företagande. Vi gör det genom att kombinera teori och praktik på ett inspirerande och roligt sätt och allt detta sker genom skolan. Organisationen ger unga en kontakt med näringslivet och företagande.
För mer information, kontakta:
Fredrik Spendrup, VD Spendrups bryggeri, fredrik.spendrup@spendrups.se
Jonathan Rudman, www.ibnytt.se 070 -603 46 77, jonathan@ibnytt.se
Rose-Marie Hertzman, presschef, 070 283 02 75, rose-marie.hertzman@spendrups.se
Kontakter
Spendrups Bryggeri
Tel:+46 8 672 77 00 +46 8 618 35 60infomaster@spendrups.seRose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:070-283 02 75rose-marie.hertzman@spendrups.seBilder
Dokument
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



