Spendrups Bryggeri utmanar inom alkoholfritt - investerar i Grängesberg för ökad produktion av alkoholfritt öl
Den alkoholfria öltrenden växer sig allt starkare och Spendrups har i dagsläget en utmanarposition med cirka en femtedel av marknaden. Under 2015 ökade Spendrups försäljning av alkoholfritt öl mer än marknaden i stort - i detaljhandeln växte försäljningen med 56 procent**, på Systembolaget med 37 procent* och inom hotell och restaurang med nära 55 procent***.
- Det blir allt vanligare att dricka alkoholfria alternativ, marknaden ökar stort och vi ökar nu vår produktionskapacitet avsevärt. Konsumenterna vill ha alkoholfritt öl som smakar som ”riktig” öl och med Spendrups nya anläggning i bryggeriet i Grängesberg säkrar vi att den unika ölsmaken finns kvar även efter att alkoholen destillerats bort, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups .
Senhösten 2015 driftsatte Spendrups en avancerad anläggning för en ännu större produktion av alkoholfritt öl i sitt bryggeri i Grängesberg. Det är en väl beprövad teknik som innebär att ölet bryggs som vanligt och alkoholen därefter destilleras bort i efterhand. Denna metod är vald för att den bevarar ölets goda smak på ett optimalt sätt. Den nya anläggningen kommer att tillverka 3000 liter i timmen och Spendrups har därmed säkrat Sveriges största produktionskapacitet för alkoholfritt öl.
- Spendrups vill erbjuda smakupplevelser i världsklass och i det sammanhanget är alkoholhalten underordnad hur ölet faktiskt smakar, som vi ser det. Vi brygger ett högkvalitativt, smakrikt öl - vare sig det innehåller alkohol eller ej. Nu är svenska marknaden mogen för högkvalitativa alkoholfri öl och vi siktar på att utmana de ledande aktörerna och erbjuda flera sådana alternativ, säger Richard Bengtsson .
Spendrups står idag för cirka en femtedel av marknaden för alkoholfritt öl och har för närvarande tre produkter i kategorin: Mariestads alkoholfri, Norrlands Guld alkoholfri, Easy Rider och Paulaner Hefe Wessbeir alkoholfri – och fler är på väg under 2016-2017. Ett av landet mest populära alkoholfria ölvarumärken är Mariestads alkoholfria som lanserades 2012 och som ökade sin försäljning på Systembolaget med över 20 procent bara mellan 2014 och 2015*.
Om alkoholfritt öl:
- En dryck får innehålla max 0,5 procent alkohol för att kunna kallas ”alkoholfri”.
- Sverige har i dag tre skatteklasser för öl:
- Lättöl: säljs i dagligvaruhandeln och innehåller max 2,25 procent alkohol
- Folköl: säljs i dagligvaruhandeln och innehåller 2,25–3,5 procent alkohol
- Starköl: säljs endast på Systembolaget och på restauranger med utskänkningstillstånd. Innehåller mer än 3,5 procent alkohol (mellanöl har i dag ingen egen skatteklass utan går under denna kategori)
- För marknadsinformation och försäljningsstatistik från Systembolaget, se systembolaget.se
Om Spendrups bryggeri i Grängesberg:
- Bryggeriet ligger i Grängesberg i Dalarna och grundades 1897
- 1923 köpte Louis Spendrup bryggeriet för 65 000 kronor och då producerades 700 flaskor öl om dagen
- Idag produceras totalt ca 400 miljoner liter dryck om året i Spendrups tre bryggerier i Grängesberg, Hällefors och Visby varav det i Grängesberg står för lejonparten av produktionen
- Spendrups har under de senaste åren storinvesterat i bryggeriet för att möta konsumenternas efterfrågan på nya produktkategorier som ekologiskt öl och alkoholfritt öl
- I dagsläget bryggs Mariestads alkoholfri, Easy Rider och Norrlands Guld alkoholfri i Grängesberg medan Paulaner Hefe Wessbeir alkoholfri produceras utomlands och importeras av Spendrups
- Grängesberg är Sveriges största klimatsmarta bryggerianläggning - och nu även det svenska bryggeri som har störst kapacitet att brygga alkoholfritt öl
Källor:
- * Systembolaget
- ** Nielsen DVH utfall rullande helår tom vecka 52, 2015
- *** Delfi HoReCa utfall helår 2015
För mer information, vänligen kontakta:
Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se , 070-283 02 75
Richard Bengtsson, chefsbryggmästare Spendrups
richard.bengtsson@spendrups.se , 0702- 156 899
Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se
Kontakter
Spendrups Bryggeri
Tel:+46 8 672 77 00 +46 8 618 35 60infomaster@spendrups.seRose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:070-283 02 75rose-marie.hertzman@spendrups.seDokument
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
