Johan Skofteröd gör Sveriges Bästa Gin & Tonic

I finalen skulle deltagarna imponera på juryn med två varianter av Gin & Tonic. Drinkarna skulle ha Schweppes klassiska tonic eller Schweppes Premium Mixer Tonic som bas. Den som lyckades bäst med detta var Johan Skofteröd, som arbetar som skolchef i Stockholm.
”Temat på mina drinkar är skogens skafferi – från storstadspuls till naturen. Min första drink, blandad på Schweppes Indian Tonic, heter På myren – och är en hyllning till min fru som är från Norrland. Jag använde en grankvist och några hjortron som garnityr. Enkelt men vackert. Min andra drink heter Under äppelträdet – med harsyra, äppelextrakt och Schweppes Premium Mixer Rosépeppar, som ger en god pepprighet till GT:n.” säger en lycklig Johan Skofteröd, vinnare i Sveriges Bäst Gin & Tonic 2016.
”Konkurrensen var stenhård. Juryn var extra imponerade över hur finalisterna under tidspress lyckats mixa så roliga och annorlunda varianter på en så klassisk drink som Gin & Tonic”, säger Pelle Tamleht, krogrecensent och juryns ordförande. I juryn fanns även Therese Hädinggård, bartender, Axel Spendrup från Spendrups Bryggeri och Greta Thurfjell, redaktör och GT-fantast.
Efter noga överläggning löd vinnarmotiveringen:
”Med imponerande teknik och proffsigt handlag mixade årets vinnare två drinkar med ett kärleksfullt och väl avvägt tema. Såväl smaker som utseende var i harmoni och visade på trofasthet till den klassiska Gin & Tonicen. Krispiga, läskande och friska”.
För att göra den perfekta drinken krävs finess, kreativitet och fingertoppskänsla. När det kommer till Gin & Tonic så har Johan tre tips på hur du kan uppgradera drinken.
1. Se till att både ginen och tonicen är kylda innan du börjar preppa.
2. Experimentera genom att använda flera olika ginsorter .
3. Våga testa nytt – det är lätt hänt att mixa drinkarna du redan kan, men då utvecklas du inte!
Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic genomförs varje år med syfte att lyfta fram skickliga bartenders och amatörer som älskar att leta efter nya sätt att utveckla den kanske mest klassiska drinken av alla: Gin & Tonic.
”På drinkfronten har vi under de senaste åren märkt av ett ökat intresse att utveckla nya spännande smakkombinationer. Med Schweppes breda utbud av mixers finns det alltid ett alternativ för den perfekta drinken – både med och utan alkohol.” säger Anna-Stina Hallberg , marknadschef för Schweppes på Spendrups.
För att inspireras ytterligare kan den som vill besöka www.drinkgeneratorn.se - där 100-tals spännande drinkrecept finns samlade.
Fyra snabba med vinnaren av Sveriges bästa GT, Johan Skofteröd:
– Johan, standardfrågan – hur känns det?
”Jag är både glad och förvånad! När jag såg hur många erfarna bartenders som var med i finalen kände jag att mina chanser sjönk markant. Jag har lärt mig massor i dag, och redan det är en stor vinst för en GT-fantast som jag själv. Och att då dessutom vinna Sveriges Bästa Gin & Tonic känns fantastiskt!”
– Hur tänkte du när du tog fram dina två Schweppesdrinkar?
”Jag bor mitt i Stockholm– och ibland är det skönt att ta sig ut till naturen. När jag utformade mina drinkar så ville jag ha ett tema som hyllade vår svenska natur – men som också smakade gott.”
- När dricker du helst en GT?
”På en middag med mina bästa vänner eller med min familj. I goda vänners lag helt enkelt.”
- Hur får du inspiration till nya drinkar?
”Jag sportfiskar en hel del och får ofta inspiration från skog och natur.”
Johan Skofteröds drinkrecept finns bifogade med utförliga beskrivningar, samt bilder på www.drinkgeneratorn.se .
För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com, 073 553 72 82
Anna-Stina Hallberg, marknadschef alkoholfritt, Spendrups
Anna-stina.hallberg@spendrups.se, 070 202 92 17
Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
Rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 283 02 75
Schweppes har tillverkat tonic sedan 1870
Tonic uppfanns under 1600-talet av indianer i Peru som medicin mot malaria. Huvudingrediensen var kinin – bark från quiquinaträdet eller kinabark – kryddan som smaksätter tonicen. När britterna koloniserade landet under 1800-talet började man blanda ut tonicen med socker, vatten och gin, som i sin tur resulterade i en drink som kallas Gin & Tonic. År 1871 var Schweppes först i världen med att kolsyra tonic. Schweppes har arrangerat Sveriges Bästa Gin & Tonic sedan 2015 med syfte att lyfta fram skickliga bartenders och amatörer som älskar att leta efter nya sätt att utveckla den kanske mest klassiska drinken av alla: Gin & Tonic.
På myren
Ingredienser:
• Schweppes Indian Tonic
• 5 cl gin
• 1cl hjortronlikör
• 1 tsk granskottssirap
• Grankvist
• Hjortron
• Isbitar
Gör så här:
Fyll ett kupglas på fot med is. Rör om isen med en sked för att kyla glaset. Blanda gin, hjortronlikör och granskottssirap i ett blandglas. Rör om med sked tillsammans med ett par isbitar. Häll av eventuellt smält vatten från isen i drinkglaset och fyll på med is så att det är helt fullt. Häll över drinkblandningen från blandglaset till drinkglaset. Fyll upp med tre gånger så mycket Schweppes Indian Tonic som gin. Garnera med en grankvist och några hjortron. Granskottssirap är enkelt att göra själv, men går även att hitta i väl sorterade livsmedelsbutiker.
Under äppelträdet
Ingredienser:
• Schweppes Premium Mixers Rosépeppar
• 5 cl gin
• 7-8 blad harsyra
• 3 droppar äppelextrakt
• Tre tunna äppelskivor
Gör så här:
Fyll ett smalt highballglas med is. Rör om isen med en sked för att kyla glaset. Krama harsyra försiktigt i ena handflatan, smäll till den med andra handen. Töm drinkglaset på is och lägg harsyran i botten. Häll i gin och tre droppar äppelextrakt (använd med fördel en pipett) och lägg i två isbitar. Håll för glaset med en servett och rör skeden upp och ned i botten så att isbitarna slår mot harsyran några gånger. Fyll upp med Schweppes Premium Mixers Rosépeppar. Skiva tre äppelskivor tunt och lägg i glaset. Dra den tredje äppelskivan runt glaskanten.
Nyckelord
Kontakter
Spendrups Bryggeri
Tel:+46 8 672 77 00 +46 8 618 35 60infomaster@spendrups.seRose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:070-283 02 75rose-marie.hertzman@spendrups.seBilder
Dokument
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum







