15 000 kronor i körkortslån till arbetslösa

Inom allt fler branscher kräver arbetsgivaren att den anställda har körkort. Men det är inte alla som har råd att lära sig köra bil i dag. Därför har Vänsterpartiet i budgetförhandlingarna med regeringen drivit igenom att den som är arbetslös ska kunna beviljas upp till 15 000 kronor i lån för att ta körkort.

Vänsterpartiet drev i förhandlingarna med regeringen om höstbudgeten 2017 igenom CSN-lån till körkort.

Nu har regelverket för körkortslånen fastställts.

- I dag är det inte alla som har råd att ta körkort. Men många arbetsgivare kräver att du har ett körkort. Det har blivit alltmer av en klassfråga och det slår inte minst mot ungdomar och människor som bor i glesbygd. Nu vill vi möjliggöra för flera att ta körkort så att de kan ta ett jobb, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson Vänsterpartiet.

Målgruppen för körkortslånen har delats in i två åldersgrupper, 18-24 år och 25-47 år.

För att kunna låna pengar ska den som har fyllt 18 år men inte 25, vara anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och delta i ett av de arbetsmarknadspolitiska programmen jobb- och utvecklingsgarantin eller jobbgaranti för ungdomar, eller under minst tre sammanhängande månader närmast före den dag ansökan kom in till CSN deltagit i det arbetsmarknadspolitiska programmet etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare.

För den som har fyllt 25 men inte 48 år, gäller att de ska vara är anmälda som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och har varit det under minst sex sammanhängande månader närmast före den dag ansökan kom in till CSN och under samma tid varit arbetslös eller deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Det maximala lånebeloppet uppgår till 15 000 kronor.

Reformen införs 1 september 2018. Anslaget för körkortslån är beräknat till 151 miljoner kronor 2018, 521 miljoner kronor 2019 och 597 miljoner kronor 2020.

Vänsterpartiets presstjänst

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig