15 000 kronor i körkortslån till arbetslösa

Inom allt fler branscher kräver arbetsgivaren att den anställda har körkort. Men det är inte alla som har råd att lära sig köra bil i dag. Därför har Vänsterpartiet i budgetförhandlingarna med regeringen drivit igenom att den som är arbetslös ska kunna beviljas upp till 15 000 kronor i lån för att ta körkort.

Vänsterpartiet drev i förhandlingarna med regeringen om höstbudgeten 2017 igenom CSN-lån till körkort.

Nu har regelverket för körkortslånen fastställts.

- I dag är det inte alla som har råd att ta körkort. Men många arbetsgivare kräver att du har ett körkort. Det har blivit alltmer av en klassfråga och det slår inte minst mot ungdomar och människor som bor i glesbygd. Nu vill vi möjliggöra för flera att ta körkort så att de kan ta ett jobb, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson Vänsterpartiet.

Målgruppen för körkortslånen har delats in i två åldersgrupper, 18-24 år och 25-47 år.

För att kunna låna pengar ska den som har fyllt 18 år men inte 25, vara anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och delta i ett av de arbetsmarknadspolitiska programmen jobb- och utvecklingsgarantin eller jobbgaranti för ungdomar, eller under minst tre sammanhängande månader närmast före den dag ansökan kom in till CSN deltagit i det arbetsmarknadspolitiska programmet etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare.

För den som har fyllt 25 men inte 48 år, gäller att de ska vara är anmälda som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och har varit det under minst sex sammanhängande månader närmast före den dag ansökan kom in till CSN och under samma tid varit arbetslös eller deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Det maximala lånebeloppet uppgår till 15 000 kronor.

Reformen införs 1 september 2018. Anslaget för körkortslån är beräknat till 151 miljoner kronor 2018, 521 miljoner kronor 2019 och 597 miljoner kronor 2020.

Vänsterpartiets presstjänst

070-620 00 64 (ej sms)http://www.vansterpartiet.se

Inför avgiftsfri kollektivtrafik för unga på kvällar, helger och lov.26.4.2024 10:49:01 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet föreslår en avgiftsfri kollektivtrafik för unga mellan 12–18 år på kvällar, helger och lov, för att ungdomar ska kunna ta bussen till fotbollsträningen, ridhuset och sommarjobbet. Ingen ska behöva avstå en aktiv fritid eller ett sommarjobb för att hushållen har det ekonomiskt tufft. Satsningen skulle kosta ca 1 miljard kronor, pengar som Vänsterpartiet omfördelar i vårbudgeten från flygbolagen till ungdomar genom att slopa regeringens satsning på flyget.