15 000 kronor i körkortslån till arbetslösa

Inom allt fler branscher kräver arbetsgivaren att den anställda har körkort. Men det är inte alla som har råd att lära sig köra bil i dag. Därför har Vänsterpartiet i budgetförhandlingarna med regeringen drivit igenom att den som är arbetslös ska kunna beviljas upp till 15 000 kronor i lån för att ta körkort.

Vänsterpartiet drev i förhandlingarna med regeringen om höstbudgeten 2017 igenom CSN-lån till körkort.

Nu har regelverket för körkortslånen fastställts.

- I dag är det inte alla som har råd att ta körkort. Men många arbetsgivare kräver att du har ett körkort. Det har blivit alltmer av en klassfråga och det slår inte minst mot ungdomar och människor som bor i glesbygd. Nu vill vi möjliggöra för flera att ta körkort så att de kan ta ett jobb, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson Vänsterpartiet.

Målgruppen för körkortslånen har delats in i två åldersgrupper, 18-24 år och 25-47 år.

För att kunna låna pengar ska den som har fyllt 18 år men inte 25, vara anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och delta i ett av de arbetsmarknadspolitiska programmen jobb- och utvecklingsgarantin eller jobbgaranti för ungdomar, eller under minst tre sammanhängande månader närmast före den dag ansökan kom in till CSN deltagit i det arbetsmarknadspolitiska programmet etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare.

För den som har fyllt 25 men inte 48 år, gäller att de ska vara är anmälda som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och har varit det under minst sex sammanhängande månader närmast före den dag ansökan kom in till CSN och under samma tid varit arbetslös eller deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Det maximala lånebeloppet uppgår till 15 000 kronor.

Reformen införs 1 september 2018. Anslaget för körkortslån är beräknat till 151 miljoner kronor 2018, 521 miljoner kronor 2019 och 597 miljoner kronor 2020.

Vänsterpartiets presstjänst

Vänsterpartiet: Höj brottsskadeersättningen till våldsutsatta kvinnor10.12.2018 08:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet vill utreda hur brottsskadeersättningen kan utvecklas för att bättre motsvara våldsutsatta kvinnors verkliga behov av ekonomiskt stöd. - Metoorörelsen har visat oss alla på behovet av långtgående samhällsförändringar när det gäller synen på mäns våld och sexuella övergrepp mot kvinnor. Det är dags att erkänna även de ekonomiska konsekvenserna och ge våldsutsatta kvinnor skälig ersättning, säger Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Forskning om mäns våld mot kvinnor visar att alla kvinnor som råkar ut för våld som leder till sjukhusvård, oavsett utbildning, löper en kraftigt förhöjd risk att få låga inkomster och att behöva försörjningsstöd. Även barnen till våldsutsatta kvinnor drabbas hårt av den försämrade ekonomiska situationen. - Vänsterpartiet reagerar starkt på det faktum att misshandlade kvinnor i så hög grad även blir fattiga kvinnor. Samhällets oförmåga hittills, att erkänna mäns våld och vad det kostar oss alla, är helt oaccepta