15 000 kronor i körkortslån till arbetslösa

Inom allt fler branscher kräver arbetsgivaren att den anställda har körkort. Men det är inte alla som har råd att lära sig köra bil i dag. Därför har Vänsterpartiet i budgetförhandlingarna med regeringen drivit igenom att den som är arbetslös ska kunna beviljas upp till 15 000 kronor i lån för att ta körkort.

Vänsterpartiet drev i förhandlingarna med regeringen om höstbudgeten 2017 igenom CSN-lån till körkort.

Nu har regelverket för körkortslånen fastställts.

- I dag är det inte alla som har råd att ta körkort. Men många arbetsgivare kräver att du har ett körkort. Det har blivit alltmer av en klassfråga och det slår inte minst mot ungdomar och människor som bor i glesbygd. Nu vill vi möjliggöra för flera att ta körkort så att de kan ta ett jobb, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson Vänsterpartiet.

Målgruppen för körkortslånen har delats in i två åldersgrupper, 18-24 år och 25-47 år.

För att kunna låna pengar ska den som har fyllt 18 år men inte 25, vara anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och delta i ett av de arbetsmarknadspolitiska programmen jobb- och utvecklingsgarantin eller jobbgaranti för ungdomar, eller under minst tre sammanhängande månader närmast före den dag ansökan kom in till CSN deltagit i det arbetsmarknadspolitiska programmet etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare.

För den som har fyllt 25 men inte 48 år, gäller att de ska vara är anmälda som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och har varit det under minst sex sammanhängande månader närmast före den dag ansökan kom in till CSN och under samma tid varit arbetslös eller deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Det maximala lånebeloppet uppgår till 15 000 kronor.

Reformen införs 1 september 2018. Anslaget för körkortslån är beräknat till 151 miljoner kronor 2018, 521 miljoner kronor 2019 och 597 miljoner kronor 2020.

Vänsterpartiets presstjänst

Momodou Jallow (V) prisas av legendariske medborgarrättskämpen Jesse Jackson16.6.2018 08:59Pressmeddelande

Momodou Jallow, den antirasistiske aktivisten, demokratikämpen och Vänsterpartiets riksdagsledamot, har tilldelats 2018 års Global Leadership Award av medborgarrättskämpen Jesse Jackson, en av Martin Luther Kings närmaste medarbetare. - Det går inte att förklara hur ärad jag är, säger en rörd Momodou Jallow. Jag är en enkel aktivist här i Sverige och Europa, som kämpar för att människors livsvillkor ska bli bättre. Att han sett mitt arbete och vill förära mig en utmärkelse betyder enormt mycket för mig, och för Vänsterpartiet. I motiveringen till priset, som delades ut i Chicago igår kväll under den årliga galan Rainbow Push Coalition, står om Momodou Jallow: ”.. för er outtröttliga strävan och enastående ledarskap i att förespråka ett rättvist och mångfaldigt globalt samhälle. Ett samhälle befriat från diskriminering och intolerans” - Jag pratar om rasism i förhållande till klass. Jag pratar om omfördelning av makt och resurser som nödvändiga för en antirasistisk kamp. Jag vet att Jes