15 lärosäten har fått 1 miljard av Hjärnfonden

Denna vecka är Brain Awareness Week, en global kampanj som uppmärksammar hjärnforskning. Behovet av finansiering av hjärnforskning har aldrig varit större. Hjärnfonden har sedan 1994 fördelat en miljard till hjärnforskning vid 15 lärosäten, men mer behövs. Karolinska Institutet, Uppsala universitet och Göteborgs universitet är de lärosäten som tilldelats mest finansiering.

Hjärnforskningen har under de senaste decennierna gjort otroliga framsteg. Inte minst under inledningen av 2023 har framsteg ingjutit hopp i otaliga människor, i Sverige och runtom världen. Men forskningen behöver mer stöd och finansiering för att ta fram behandlingar, förebyggande insatser och botemedel.

– Vi på Hjärnfonden är väldigt stolta över att ha möjlighet att fördela gåvor till livsviktiga forskningsprojekt. Genom att finansiera forskningen kan vi förbättra människors välbefinnande, hälsa och förmåga att växa så fler lever mer och längre, säger Anna Hemlin generalsekreterare för Hjärnfonden.

Hjärnfonden har sedan grundandet 1994 fördelat mer än en miljard kronor till svensk hjärnforskning. Detta tack vare generösa privatpersoner, företag och organisationer. Trots detta är målet om ett samhälle där alla hjärnor når sin fulla potential, fria från sjukdomar, fortsatt långt borta. Därför behövs en kraftsamling kring finansierad hjärnforskning, och politisk vilja att ta fram en nationell plan för hjärnan som bidrar till ett samhälle anpassat efter hjärnans behov och förutsättningar.

Brain Awareness Week är en global kampanj för att öka allmänhetens medvetenhet om framstegen inom hjärnforskning. Kampanjen organiseras av Dana Foundation.

08-501 65 599https://www.hjarnfonden.se/

Hjärnfonden arbetar för ett samhälle där alla hjärnor når sin fulla potential, fria från sjukdomar. Det är genom att bidra till forskning som vi kan förändra livet för ännu fler människor.