Nästan 1 900 förskolor får bidrag till mindre grupper
- Det är positivt att så många förskolor vill skapa mindre barngrupper. Hela bidraget går åt men nästan hälften av de förskolor som de sökt för kommer inte få bidrag. Pengarna räcker helt enkelt inte till alla, säger Johanna Freed, enhetschef på Skolverket.
Förskolor i utsatta områden prioriteras
Bidraget ska enligt de sökande användas till att utöka antalet barngrupper, minska antalet inskrivna barn eller börja använda nya lokaler. Regeringen ändrade reglerna inför årets ansökningsomgång. Nytt för i år är att förskolor i områden med svåra förutsättningar ska prioriteras.
Barngruppernas storlek har minskat
Den statistik som presenterades i våras visar att den genomsnittliga barngruppens storlek har minskat. Inte sedan 1992 har den genomsnittliga gruppstorleken varit mindre. I genomsnitt gick det förra året 15,9 barn i en förskolegrupp jämfört med 16,7 barn året innan.
- Förändringen är jämförelsevis stor. En rimlig förklaring är att bidraget haft effekt tillsammans med de riktmärken för barngruppernas storlek som vi införde förra året, säger Johanna Freed.
Riktmärken för barngrupper
Riktmärkena finns i kommentartexten i Skolverkets allmänna råd om måluppfyllelse i förskolan. För barn som är 1-3 år är riktmärket för barngruppers storlek 6-12 barn. För barn som är 4-5 år är riktmärket 9-15 barn.
- Trots att barngruppernas storlek minskat så är det en bra bit kvar till de riktmärken vi anger. Dessutom räcker det inte att bara göra grupperna mindre. Ansvariga för förskolorna behöver också utgå från barnens behov, personalens kompetens, personaltäthet och lokalernas utformning, säger Johanna Freed.
Mer om bidraget
Sedan 2015 fördelar Skolverket på regeringens uppdrag bidrag för att minska barngruppernas storlek. Det är regeringen som beslutar om hur mycket pengar som avsätts för bidraget.
För mer information
www.skolverket.se
Kontaktuppgifter
Johanna Freed, enhetschef 08-527 332 51
För frågor om bidraget kontakta Anna Angermann, samordnare 08-527 337 03
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Nyckelord
Dokument
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
