1,7 miljoner EU-medborgare kräver förbud mot päls

Det europeiska medborgarinitiativet Fur Free Europe har nu avslutats, mer än två månader tidigare än planerat. Detta tack vare att ett rekordstort antal underskrifter redan samlats in från EU-medborgare. På mindre än tio månader har fler än 1,7 miljoner personer skrivit under för ett EU-förbud mot pälsdjursuppfödning och handel med pälsprodukter. Djurens Rätt har drivit initiativet i Sverige och har samlat in nära 100 000 av underskrifterna.
Över 1,7 miljoner EU-medborgare vill se ett pälsfritt Europa. Foto: Djurens Rätt

– Det känns helt fantastiskt att engagemanget är så stort, såväl i Sverige som i övriga Europa. Nu finns chansen för ett historiskt beslut som skulle hjälpa miljontals djur, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Medborgarinitiativet Fur Free Europe lanserades i maj 2022 och bakom initiativet står Djurens Rätt tillsammans med över 80 andra organisationer i Europa. Målet är att få ett förbud mot pälsdjursfarmning och handel med pälsprodukter i hela EU. För att initiativet ska gå vidare i den politiska processen krävs minst 1 miljon validerade namnunderskrifter, något som redan har säkerställts med den goda marginalen på 1,7 miljoner namn.

– 1,7 miljoner EU-medborgare har sagt sitt. Nu är det dags att pälsdjursfarmerna en gång för alla förpassas till historieböckerna där de hör hemma. Jag ser fram emot att förslaget tas vidare och har goda förhoppningar om att Europaparlamentet ställer sig bakom det, avslutar Camilla Bergvall.

Nästa steg i processen är att alla namnunderskrifter ska valideras. Därefter kan initiativet presenteras i en offentlig utfrågning i Europaparlamentet varpå EU-kommissionen inom sex månader ska avgöra om de kommer lägga fram ett lagförslag utifrån initiativet.

Djurens Rätt har länge arbetat för en fullständig avveckling av pälsindustrin och detta är ett viktigt steg för att det ska bli verklighet.

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med fler än 50 000 medlemmar i Sverige.

Det här är Sveriges djurvänligaste kommun 202418.4.2024 14:37:07 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt presenterar idag den årliga rankingen Djurvänlig kommun för sjätte året i rad. På årets tio-i-topplista finns alla kommuntyper representerade – stora som små. Nytt för i år är att mer än var fjärde kommun svarar att de kommer att använda möjligheten att välja bort turbokycklingar vid nästa upphandling. Eskilstuna kommun hamnar högst upp på listan och utses därmed som vinnare i årets ranking.

Djurens Rätts riksordförande besöker Göteborg, Halmstad och Trollhättan9.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätts riksordförande, Camilla Bergvall, turnerar just nu runtom i Sverige med föreläsningsturnén "En framtid utan djurfabriker". Under april månad når turnén Göteborg, Halmstad och Trollhättan. Föreläsningen tar upp de svenska djurfabrikernas historia och uppkomst, samt deras nutida och framtida konsekvenser. Även förslag på lösningar presenteras för att skapa en hållbar värld för djur, människor och klimatet.