16 mil järnväg Boden-Bastuträsk har nu nytt spår

Efter tre år med nattarbeten är nu spåret längs järnvägen Boden- Bastuträsk som nytt. Totalt är det cirka 173 kilometer järnväg som omfattas och spårbytet är 160 km. Eftersom spåret var slitet påbörjades byte av spåret år 2014 längs sträckan. Idag tre år senare är spåret som nytt och kommer att vara stabilt och pålitligt i många år framöver.
- Nu kommer det att dröja 40 år innan nästa spårbyte, säger Per Lindmark, projektledare på Trafikverket.
Spårbytet utfördes med spårbyteståg, som tillåter en hög kapacitet med minsta möjliga inverkan på tågtrafiken. Spårbytena genomfördes på natten och varje natt fick cirka en kilometer järnväg ett nytt spår.
- Trots ett omfattande projekt har allt gått bra och snabbt. Vi har haft stort fokus på säkerheten vid arbetet. Riskerna är många på en så extrem arbetsplats, nattarbete veckor i sträck med tunga spårbundna maskiner. Vår riskhantering tillsammans med entreprenören har varit framgångsrikt när det gäller att skapa en säker arbetsmiljö, säger en nöjd Per Lindmark, projektledare på Trafikverket.
Korta fakta
- Byggstart 2014, klart 2017
- Allt spårbyte skedde nattetid under 10 veckor i rad respektive år där 7 veckor användes till byte och resterande 3 veckor till efterarbeten
- Ca 1000 meter spår byttes per natt
- Ca 270 000 stycken slipers har använts
- 320 000 m räl har placerats till en vikt av 19 200 ton
- 120 000 m³ makadam har körts ut till spårbytet
Läs mer om projektet: se länk nedanför
Kontakter
Per Lindmark, projektledare, Trafikverket, 010-123 74 01/ 070-323 35 51
Anna- Karin Boström, kommunikatör, 010-123 74 76 (för t ex fler bilder)
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder


Länkar
Om
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikomledningar på sträckan E20 Götene-Mariestad startar efter årsskiftet16.12.2025 10:15:00 CET | Pressmeddelande
Nu har vi kommit ännu ett steg längre med ombyggnaden av E20 mellan Götene-Mariestad och bygger broar för att leda om trafiken på ett säkert sätt.
Vägarbete på Kongahällavägen och Kornhallsvägen kan skapa köer16.12.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande
Den 7 januari börjar Trafikverket att bredda delar av Kongahällavägen (väg 587) och Kornhallsvägen (väg 570). Det kan orsaka en del köer i morgon- och eftermiddagstrafiken och därför uppmanas du som kör denna sträcka att välja alternativ väg.
Nu är byggnationen av dubbelspår igång på riktigt16.12.2025 08:16:17 CET | Pressinbjudan
Vi välkomnar media på tisdag den 16 december då Trafikverket visar upp byggnationen av dubbelspår mellan Kubikenborg och Sundsvall C som nu kommit igång på riktigt. Representanter från Trafikverket finns på plats och berättar om vad byggnationen innebär och om effekterna av 2,5 kilometer dubbelspår.
Storsatsning på nya underhållståg – ett viktigt steg för framtidens järnvägsunderhåll15.12.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter att modernisera järnvägsunderhållet och investerar nu i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Satsningen innebär ett tydligt lyft för arbetsmiljö och säkerhet. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven – unikt stenåldersfynd i Järna15.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
