Svenskars personliga berättelser dansas när Mattias Andersson regisserar Cullbergbaletten

– Det är oerhört inspirerande att arbeta med dansare för en danskontext. Många av mina största scenkonstupplevelser har varit just dansföreställningar. Jag hoppas också att med detta samarbete kunna vidareutveckla mina tankar om kroppen, rummet, verklighet, fiktion och hur en människas livsberättelse kan transformeras till scenisk gestaltning, säger regissören Mattias Andersson.
Liksom i de tidigare uppsättningarna ligger ett omfattande dokumentärt intervjuprojekt till grund till manuset, genomfört med hjälp av sociologer. Människor från skiftande sociala bakgrunder, från hela Sverige, har fått frågan: "Finns det någon särskild händelse i ditt liv som du skulle vilja se dansad av Sveriges främsta danskompani?". Föreställningen har sedan arbetats fram utifrån svaren. The Mental States of Sweden in Dance försöker med dansens villkor fånga ett slags mentalt tillstånd av Sverige idag. Ett 40-tal personer har intervjuats av radiojournalisten Shang Imam (från bland annat Verkligheten i P3 ) och de autentiska rösterna finns med i föreställningen som en ljudinstallation.
Utdrag ur en intervju:
KARWAN, 21 ÅR, HÄSSELBY
"Om du fick välja en händelse i ditt liv som Cullbergbaletten skulle dansa – vilken skulle du välja då?"
– När jag tog körkortet. Det var en lycka, en stor lycka. Det kändes overkligt. Jag började dansa. Jag klev ur bilen med min körlärare. Så började vi knäppa med fingrarna och dansa, bara jag och han. Det var utanför stället där man gör uppkörningar i Farsta, det var säkert människor som såg men det var inget vi tänkte på. Sen gick jag hem, ringde min pappa och berättade.
"På vilket sätt skulle dansarna dansa den här händelsen?"
– Dom ska springa runt nakna och bara skrika och vara helt exalterade, rulla på marken, hoppa och krama om varandra och dra varandra i håret. Allihop, dom ska vara helt galna och skrika och riva varandra, riva ner saker som står bredvid dom. Dom ska vara helt tokiga bara. Det ska vara opera bakom och så ska de göra massa konstiga rörelser och vara helt galna. Armarna går ju åt alla riktningar som går, de sparkas och flyger upp i luften, det sprattlas på golvet. Några av dom slår sig själva på ansiktet med båda händerna, drar sig i håret. Det ska ungefär se ut som om de skadar sig själva, men publiken ska få en känsla av att de bara är så glada och lyckliga. Glädjen sprider sig och dansen går in i deras hjärtan och publiken, det är som om de tittar rakt in i solen. Det är för starkt.
Mattias Andersson påbörjade sina dokumentära sceniska undersökningsprojekt med föreställningen The Mental States of Gothenburg på Angereds Teater 2006. Projektet fick en fortsättning på Dramaten 2013 med The Mental States of Sweden . Mattias Andersson är verksam som dramatiker och regissör och sedan 2006 konstnärlig ledare för Backa Teater, en del av Göteborgs Stadsteater. Mattias Anderssons pjäser har spelats på bland annat Dramaten, Stockholms Stadsteater, Göteborgs Stadsteater, Malmö Stadsteater och internationellt i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Ryssland, Rumänien, USA och Serbien. 2006 nominerades Mattias Andersson till Nordiska Dramatikerpriset. Han tilldelades Svenska Ibsenpriset 2007 och för sin uppsättning av Brott och straff på Backa Teater fick han Expressens teaterpris 2007, Svenska Teaterkritikers pris 2007 och nominerades till Dagens Nyheters Kulturpris. Uppsättningen Lille Kung Mattias på Backa Teater tilldelades Svenska Teaterkritikers pris 2009. Radioteaterversionen av Brott och straff vann dramaklassen i internationella Prix Marulic 2010. Andersson tilldelades Svenska Dagbladets Thalia-pris 2013. 2015/2016 var han aktuell med Dostojevskijs Idioten på Dramaten och våren 2016 med en internationell samproduktion, The Misfits , för det europeiska teaternätverket Prospero. Hösten 2016 spelades Anderssons Deformerad persona på Dramaten. I maj 2017 tilldelades Mattias Andersson den internationella barnteaterorganisationen Assitejs pris "Artistic Excellence Award 2017" för sin konstnärliga gärning för den unga publiken.
Regi och koncept Mattias Andersson
Koreografi Mattias Andersson och Cullbergbalettens dansare
Medverkande Cullbergbaletten
Scenografi och kostym Martin Falck
Ljuddesign och kompositör Anna Sóley Tryggvadóttir
Ljusdesign Charlie Åström
Intervjuer Shang Imam
Urpremiär den 8 september 2017, Elverket, Dramaten, Stockholm.
För mer information:
Mimmi Fristorp
Presschef
08-6656175
0703-726175
mimmi.fristorp@dramaten.se
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.
Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.
Följ Dramaten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dramaten
Joakim Åhlund & Jockum Nordström live på Dramaten15.12.2025 12:42:43 CET | Pressmeddelande
Svindel av Sara Stridsberg, i regi av Rebecka Hemse och med musik av Joakim Åhlund hade premiär på Dramaten 2024. Efter totalt 48 föreställningen avslutas nu spelperioden med en exklusiv konsert med Joakim Åhlund & Jockum Nordström band i scenografin till föreställningen. Biljetterna till konserten släpps idag.
Spring Repertoire 2026 at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm, Sweden9.12.2025 13:56:16 CET | Pressmeddelande
A brutal and humorous vision of the future by internationally acclaimed director Milo Rau, Swedish porn film Fäbodjäntan reimagined, a two-act drama by writer Alex Schulman, world premiere for The Misanthrope by Jens Ohlin and Hannes Meidal and a newly written space epic based on Stanisław Lem’s novel Solaris. All this and much more on Dramaten’s stages this spring.
Från skiss till scen – Dramaten visar vägen mot en hållbar kostymbransch28.11.2025 11:55:02 CET | Pressmeddelande
Under hösten gick startskottet för Branschdialogen Scener för hållbarhet där Stockholms och Uppsalas större scener möttes för att dela kunskap och erfarenheter om miljöfrågor. Nu avslutar Dramaten höstens arbete kring hållbarhet med ett publikt samtal om kostymtillverkning. Hållbar kostym – från skiss till Stora scenen äger rum i Dramatenbaren 8 december, klockan 17.00.
Hamlet återuppstår på Stora scenen hösten 202627.11.2025 12:55:00 CET | Pressmeddelande
Mattias Anderssons publik- och kritikersuccé Hamlet – The Death of Theatre ges för sista gången på Elverket i december då Dramaten lämnar scenen efter trettio år. Föreställningen har varit slutsåld sedan premiären men nu kan Dramaten glädja publiken med att den får nypremiär 3 oktober 2026 – med Gustav Lindh och Gizem Erdogan som Hamlet och Ofelia. Biljetterna släpps idag.
Dragdrottningarna Lillan och Tjorven tillbaka med teaterguidningar26.11.2025 09:13:16 CET | Pressmeddelande
Under mellandagarna kommer barnen återigen få gå bakom ridåerna till teaterns värld tillsammans med dragdrottningarna. Deras teaterguidning börjar och slutar i Lejonkulan där en jakt på självaste Thalia tar vägen förbi Stora scenens salong och Marmorfoajén där barnen får skriva en egen pjäs.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


