Malmbanan klarar nu Europas tyngsta tåg

Det finns en stor efterfrågan på ökad trafik på Malmbanan. Efter en testperiod med omfattande förstärkningar längs banan är det nu klart att den 21 mil långa sträckan mellan Vitåfors och Luleå klarar Europas tyngsta tåg. Det innebär att banan kan ta mer last utan ökat antal tåg.
En axellast på 32,5 ton jämfört med tidigare 30 ton innebär cirka tio procents kapacitetsökning. Det kan jämföras med att varje malmtåg kan lasta ytterligare cirka 680 ton malm. Testet har drivits som ett samarbetsprojekt mellan Trafikverket och LKAB. Inför och under testperioden har Trafikverket gjort omfattande kontroller och åtgärder och bland annat förstärkt spår, broar och trummor.
- Det känns mycket bra att vi med gemensamma krafter lyckats höja kapaciteten på en så pass lång sträcka, säger Håkan Äijä, chef Underhåll Nord på Trafikverket.
Den 21 mil långa sträckan mellan Vitåfors och Luleå valdes bland annat för att behovet av åtgärder var mindre än på andra sträckor.
Axellasten 32,5 ton kommer att införas gradvis, och en fortsatt utredning och förstärkning av banan behövs för att alla malmtåg på sträckan ska kunna köra med 32,5 tons axellast.
Ett projekt har också startats tillsammans med LKAB och Bane Nor (norska Trafikverket) för att utreda möjligheterna till ökad axellast på sträckan Kiruna–Narvik.
Kontakter
Håkan Äijä, Trafikverket, chef Underhållsdistrikt Nord, 010-124 18 44
Anders Björnström, vd LKAB Malmtrafik, 0980-729 01
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder

Om
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Storsatsning på nya underhållståg – ett viktigt steg för framtidens järnvägsunderhåll15.12.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter att modernisera järnvägsunderhållet och investerar nu i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Satsningen innebär ett tydligt lyft för arbetsmiljö och säkerhet. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven – unikt stenåldersfynd i Järna15.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Halt väglag vid Norrlandskusten - iakta försiktighet i trafiken14.12.2025 18:30:04 CET | Pressmeddelande
Vid Norrlandskusten från Hudiksvall till Umeå fryser under söndagkvällen våta ytor snabbt med ishalka som följd. Trafikverket uppmanar trafikanter att iakta försiktighet i trafiken vid detta område. Trafikverkets entreprenörer arbetar med halkbekämpning i det berörda området.
Fler tåg och banarbeten än någonsin i nästa års tidtabell11.12.2025 16:28:49 CET | Pressmeddelande
Fler tåg och fler banarbeten än någonsin samsas på den svenska järnvägen nästa år. På söndag den 14 december börjar nästa års tidtabeller att gälla. Det blir ett år med starkt fokus på att göra järnvägen ännu mer pålitlig genom ett effektivt underhåll.
Nytt upplägg för nattågstrafik mellan Stockholm och Övre Norrland9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen säkrar nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
