Shanti Roney som utbränd ekologisk skogsbrukare i Ivanov på Stora scenen
Ivanov har gått in i väggen. Han är knäckt. Inte så konstigt kanske när frun – som han inte ens längre älskar – är döende, tjejen på granngården är vacker, skulderna växer som ogräs och vännerna misstror allt han gör. Och vad är egentligen poängen med att vara en anständig människa om ingen annan är det?
– Folk är ganska jobbiga i den här pjäsen, som alltid hos Tjechov. Jobbiga och igenkännbara. De är inte kungar eller drottningar som krigar eller dödar sina barn, de har istället hyfsat vanliga problem och futtiga konflikter som alla kan känna igen sig i. I Ivanov finns den gnällige mannen, den giriga mamman, den sega pappan, den unga besserwissern och de söndercurlade barnen. Ingen är jätteond eller jättegod, de är bara människor som försöker få ihop det så gott det går, säger regissören Alexander Mørk-Eidem.
Alexander Mørk-Eidem, som tidigare hyllats för sina uppdaterade och humoristiska Tjechov-uppsättningar, placerar Ivanov på ett ekologiskt skogsbruk i Norrland. Men det är inte så idylliskt som det låter. Ivanovs gröna vågen-energi är slut. Som tur är finns det alkohol, en hoppborg och power tools.
Det ryska och svåröversatta ordet ”poshlost” – som innebär en blandning av vulgaritet, småaktighet, själslig tomhet och allmänt låga mänskliga egenskaper – vilar tungt över Ivanov. Han har länge försökt vara en världsförbättrare, men nu har alla hans idealistiska projekt gått åt skogen och han har bara sin anständighet kvar.
Anton Tjechov (1860-1904) räknas som en av världshistoriens främsta författare, ständigt aktuell på teaterscener med sina sena mästerverk Måsen , Onkel Vanja , Tre systrar och Körsbärsträdgården som alla skrevs mellan 1895 och 1904. Ivanov tillhör hans något mindre kända verk men har ändå satts upp många gånger sedan premiären 1887. Tjechov fick en beställning på en komedi, men efter att ha skrivit i tio dagar hade han färdigställt ett mäktigt drama i fyra akter, precis så mångfasetterat och melankoliskt som bara han kunde. Humorn finns hela tiden närvarande, även om den är svart.
Alexander Mørk-Eidem debuterade som Dramatenregissör med Rampfeber tidigare i år. Dessförinnan har satt upp många succéer på Kulturhuset Stadsteatern, däribland Tjechovs Tre systrar som blev en stor framgång både hos publiken och bland kritiker. Svenska Dagbladets Lars Ring kallade uppsättningen för ”ett storverk” i sin recension, ”en suverän tolkning som på en gång är lättillgänglig och sofistikerad” och påpekade att regissören är ”en utomordentlig personinstruktör”. Samma tidnings Ylva Lagercrantz skrev att Alexander Mørk-Eidem ”har bjudit publiken på ännu en lyckad teaterfest” i recensionen av hans uppsättning av den tidiga Tjechovpjäsen Lycka . Han har även satt upp Onkel Vanja i Det Kongelige Teater i Köpenhamn och Måsen i Det Norske Teatret i Oslo. Det är alltså med van hand som Mørk-Eidem nu än en gång beträder Tjechovland. En stor händelse för alla teaterälskare.
För scenografi står Erlend Birkeland, som även samarbetade med Alexander Mørk-Eidem i Rampfebe r och tidigare gjort scenografi till Dramatenuppsättningar som Tigern , Ett dockhem och Alice i underlandet .
I rollerna
Ivanov Shanti Roney
Anna Nina Zanjani
Douglas Bengt CW Carlsson
Sami Hamadi Khemiri
Gunilla Gunnel Fred
Janne Johan Ulveson
Emelin Ida Engvoll
Justus Adam Pålsson
Babsan Nina Fex
Källa Hulda Lind Jóhannsdóttir
Anita Inga-Lill Andersson
Mackan Michael Jonsson
Översättning Staffan Skott
Regi Alexander Mørk-Eidem
Scenografi och kostym Erlend Birkeland
Ljus Ellen Ruge
Peruk och mask Linda Hyllengren
Premiär den 27 oktober, Stora scenen
För mer information:
Mimmi Fristorp
Pressansvarig
08-6656175
0703-726175
mimmi.fristorp@dramaten.se
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.
Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.
Följ Dramaten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dramaten
Vredens druvor av nobelpristagaren John Steinbeck13.11.2024 14:18:31 CET | Pressmeddelande
Det episka dramat Vredens druvor från 1939 om depressionens USA får nytt liv i händerna på den tysklandsbaserade och internationellt hyllade regissören Mina Salehpour. Premiär på Stora scenen den 5 december.
Nobelläsning med Han Kang12.11.2024 14:57:37 CET | Pressmeddelande
Dramaten bjuder in till en hyllningskväll om och med årets Nobelpristagare i litteratur, den sydkoreanska författaren Han Kan. Kvällen leds av journalisten och översättaren Yukiko Duke. På Stora scenen torsdagen den 12 december. Biljetterna släpps idag.
Sara Lundbergs prisade bok Kattpromenaden blir teater för de yngsta12.11.2024 09:05:21 CET | Pressmeddelande
Författaren och illustratören Sara Lundbergs bok Kattpromenaden, som belönats med New York Times/New York Librarys pris för bästa illustrerade barnbok, blir teater för de allra yngsta. Regi och bearbetning av brittiska regissören Emily Magorrian. Urpremiär 4 december på Lejonkulan.
Papporna i fokus - tre samtal med Alexandra Pascalidou8.11.2024 14:04:21 CET | Pressmeddelande
Författaren, journalisten och dramatikern Alexandra Pascalidou leder tre samtal med inbjudna gäster om papporna, maskuliniteten och våldet och möjligheterna till förändring. Medverkar gör bland annat regissören Alexander Salzberger och René Lobos. Den 28 november, 12 februari och 6 mars.
Vårens repertoar på Dramaten 202525.10.2024 10:25:00 CEST | Pressmeddelande
Våren bjuder bland annat på nyskrivet svenskt och brittiskt, en värmländsk klassiker, Bergman, en amerikansk monolog (om Paris) och både svensk och tysk expressionism. –Scenkonst om både samtiden och evigheten, om enskilda människors inre och om de stora politiska skeendena, säger Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare. Biljetterna släpps idag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum