Shanti Roney som utbränd ekologisk skogsbrukare i Ivanov på Stora scenen

Ivanov har gått in i väggen. Han är knäckt. Inte så konstigt kanske när frun – som han inte ens längre älskar – är döende, tjejen på granngården är vacker, skulderna växer som ogräs och vännerna misstror allt han gör. Och vad är egentligen poängen med att vara en anständig människa om ingen annan är det?
– Folk är ganska jobbiga i den här pjäsen, som alltid hos Tjechov. Jobbiga och igenkännbara. De är inte kungar eller drottningar som krigar eller dödar sina barn, de har istället hyfsat vanliga problem och futtiga konflikter som alla kan känna igen sig i. I Ivanov finns den gnällige mannen, den giriga mamman, den sega pappan, den unga besserwissern och de söndercurlade barnen. Ingen är jätteond eller jättegod, de är bara människor som försöker få ihop det så gott det går, säger regissören Alexander Mørk-Eidem.
Alexander Mørk-Eidem, som tidigare hyllats för sina uppdaterade och humoristiska Tjechov-uppsättningar, placerar Ivanov på ett ekologiskt skogsbruk i Norrland. Men det är inte så idylliskt som det låter. Ivanovs gröna vågen-energi är slut. Som tur är finns det alkohol, en hoppborg och power tools.
Det ryska och svåröversatta ordet ”poshlost” – som innebär en blandning av vulgaritet, småaktighet, själslig tomhet och allmänt låga mänskliga egenskaper – vilar tungt över Ivanov. Han har länge försökt vara en världsförbättrare, men nu har alla hans idealistiska projekt gått åt skogen och han har bara sin anständighet kvar.
Anton Tjechov (1860-1904) räknas som en av världshistoriens främsta författare, ständigt aktuell på teaterscener med sina sena mästerverk Måsen , Onkel Vanja , Tre systrar och Körsbärsträdgården som alla skrevs mellan 1895 och 1904. Ivanov tillhör hans något mindre kända verk men har ändå satts upp många gånger sedan premiären 1887. Tjechov fick en beställning på en komedi, men efter att ha skrivit i tio dagar hade han färdigställt ett mäktigt drama i fyra akter, precis så mångfasetterat och melankoliskt som bara han kunde. Humorn finns hela tiden närvarande, även om den är svart.
Alexander Mørk-Eidem debuterade som Dramatenregissör med Rampfeber tidigare i år. Dessförinnan har satt upp många succéer på Kulturhuset Stadsteatern, däribland Tjechovs Tre systrar som blev en stor framgång både hos publiken och bland kritiker. Svenska Dagbladets Lars Ring kallade uppsättningen för ”ett storverk” i sin recension, ”en suverän tolkning som på en gång är lättillgänglig och sofistikerad” och påpekade att regissören är ”en utomordentlig personinstruktör”. Samma tidnings Ylva Lagercrantz skrev att Alexander Mørk-Eidem ”har bjudit publiken på ännu en lyckad teaterfest” i recensionen av hans uppsättning av den tidiga Tjechovpjäsen Lycka . Han har även satt upp Onkel Vanja i Det Kongelige Teater i Köpenhamn och Måsen i Det Norske Teatret i Oslo. Det är alltså med van hand som Mørk-Eidem nu än en gång beträder Tjechovland. En stor händelse för alla teaterälskare.
För scenografi står Erlend Birkeland, som även samarbetade med Alexander Mørk-Eidem i Rampfebe r och tidigare gjort scenografi till Dramatenuppsättningar som Tigern , Ett dockhem och Alice i underlandet .
I rollerna
Ivanov Shanti Roney
Anna Nina Zanjani
Douglas Bengt CW Carlsson
Sami Hamadi Khemiri
Gunilla Gunnel Fred
Janne Johan Ulveson
Emelin Ida Engvoll
Justus Adam Pålsson
Babsan Nina Fex
Källa Hulda Lind Jóhannsdóttir
Anita Inga-Lill Andersson
Mackan Michael Jonsson
Översättning Staffan Skott
Regi Alexander Mørk-Eidem
Scenografi och kostym Erlend Birkeland
Ljus Ellen Ruge
Peruk och mask Linda Hyllengren
Premiär den 27 oktober, Stora scenen
För mer information:
Mimmi Fristorp
Pressansvarig
08-6656175
0703-726175
mimmi.fristorp@dramaten.se
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.
Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.
Följ Dramaten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dramaten
Joakim Åhlund & Jockum Nordström live på Dramaten15.12.2025 12:42:43 CET | Pressmeddelande
Svindel av Sara Stridsberg, i regi av Rebecka Hemse och med musik av Joakim Åhlund hade premiär på Dramaten 2024. Efter totalt 48 föreställningen avslutas nu spelperioden med en exklusiv konsert med Joakim Åhlund & Jockum Nordström band i scenografin till föreställningen. Biljetterna till konserten släpps idag.
Spring Repertoire 2026 at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm, Sweden9.12.2025 13:56:16 CET | Pressmeddelande
A brutal and humorous vision of the future by internationally acclaimed director Milo Rau, Swedish porn film Fäbodjäntan reimagined, a two-act drama by writer Alex Schulman, world premiere for The Misanthrope by Jens Ohlin and Hannes Meidal and a newly written space epic based on Stanisław Lem’s novel Solaris. All this and much more on Dramaten’s stages this spring.
Från skiss till scen – Dramaten visar vägen mot en hållbar kostymbransch28.11.2025 11:55:02 CET | Pressmeddelande
Under hösten gick startskottet för Branschdialogen Scener för hållbarhet där Stockholms och Uppsalas större scener möttes för att dela kunskap och erfarenheter om miljöfrågor. Nu avslutar Dramaten höstens arbete kring hållbarhet med ett publikt samtal om kostymtillverkning. Hållbar kostym – från skiss till Stora scenen äger rum i Dramatenbaren 8 december, klockan 17.00.
Hamlet återuppstår på Stora scenen hösten 202627.11.2025 12:55:00 CET | Pressmeddelande
Mattias Anderssons publik- och kritikersuccé Hamlet – The Death of Theatre ges för sista gången på Elverket i december då Dramaten lämnar scenen efter trettio år. Föreställningen har varit slutsåld sedan premiären men nu kan Dramaten glädja publiken med att den får nypremiär 3 oktober 2026 – med Gustav Lindh och Gizem Erdogan som Hamlet och Ofelia. Biljetterna släpps idag.
Dragdrottningarna Lillan och Tjorven tillbaka med teaterguidningar26.11.2025 09:13:16 CET | Pressmeddelande
Under mellandagarna kommer barnen återigen få gå bakom ridåerna till teaterns värld tillsammans med dragdrottningarna. Deras teaterguidning börjar och slutar i Lejonkulan där en jakt på självaste Thalia tar vägen förbi Stora scenens salong och Marmorfoajén där barnen får skriva en egen pjäs.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
