Påminnelse och ny starttid: Välkommen att smygtitta på Bergmanfestivalen på Dramaten den 18 augusti
SCHEMA:
10.30 Samling och kaffemingel i Marmorfoajén, teaterchef Eirik Stubø hälsar välkommen. Ingång via Dramatens huvudentré, Nybroplan.
11.00 - 11:30 Huset vid nattens ände (Stora scenen)
11.40 – 12.10 Den goda viljan (Lilla scenen)
12.20 - 12.50 Deformerad persona (Målarsalen) eller Ensam och Esmeralda (Tornrummet) eller Hedda Gabler (Lejonkulan)
Promenad till Elverket, Linnégatan 69. Kaffe och smörgås i Elverkets foajé.
13.30 - 14.00 Falla ur tiden (Elverket)
OBSERVERA att antalet platser till repetitionerna av Deformerad persona , Ensam och Esmeralda och Hedda Gabler är begränsade. Möjlighet finns att boka plats, kontakta Dramatens pressavdelning nedan.
DRAMATENPREMIÄRER UNDER BERGMANFESTIVALEN
Husets vid nattens ände av Sebastian Hartmann fritt efter Ingmar Bergman
Urpremiär den 25 augusti, Stora scenen
I den hyllade tyske regissören Sebastian Hartmanns Huset vid nattens ände möts gestalter från Bergmans filmer och teaterpjäser och interagerar med varandra i nya, oväntade konstellationer. Scener och karaktärer ur verk som Skammen ,Fanny och Alexander , Scener ur ett äktenskap , Laterna Magica , Ur marionetternas liv , Viskningar och rop , Tystnaden ochVargtimmen glider in och ut ur föreställningen. Men Huset vid nattens ände är inte först och främst en vördnadsfull blick på ett rikt konstnärskap, utan ett levande utforskande av människor, relationer och komplexa känslor.
Sebastian Hartmann inspirerades till att hylla Bergman på detta vis efter en vistelse i hans hem på Fårö.
Medverkande: Eric Stern, Sanna Sundqvist, Elin Klinga, Reuben Sallmander, Andreas Rothlin Svensson, Bengt CW Carlsson, Mia Benson, Tova Magnusson och Peter Engman. Regi: Sebastian Hartmann
Den goda viljan av Ingmar Bergman
Premiär den 26 augusti, Lilla scenen
”Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.” (Romarbrevet 7:19)
Det är 1909. Anna och Henrik möts. Hon studerar till sjuksköterska i Stockholm. Han läser teologi i Uppsala. De har ingenting gemensamt, men ett starkt kärleksband uppstår mellan dem. De kommer att bli Ingmar Bergmans föräldrar.
Den goda viljan är en fri berättelse om Annas och Henriks kärleksdrama fram till sonen Ingmars födelse 1918. Romanen gavs ut 1991 och blev underlag för en mycket omtyckt tv-serie och en Guldpalmsbelönad film. Nu blir berättelsen teater för första gången. Regissören och teaterchefen Eirik Stubø återvänder till romanen och ger sin sceniska tolkning av berättelsen om Anna och Henrik. Med Ingmar Bergmans egna ord från förordet: Orden står oemotsagda och lever förhoppningsvis sitt eget liv, liksom en egen föreställning i läsarens sinne. (Ur Ingmar Bergmans förord till romanen Den goda viljan, Norstedts1991.)
Medverkande: Erik Ehn, Rebecka Hemse, Per Mattsson, Lena Endre, Otto Hargne, Örjan Ramberg, Kicki Bramberg och Emma Broomé. Regi: Eirik Stubø
Ensam och Esmeralda av Martina Montelius
Urpremiär den 26 augusti, Unga Dramaten/Tornrummet
I den stora borgerliga våningen är Ensam oftast ensam. Hans pappa är mest intresserad av att hålla ordning på kastruller. Men Ensams mormor (Maria Kulle) finns också där, med erfarenhet som fiskaffärsbiträde och en oklar fotbollskarriär. Hon öppnar dörren till en annan värld. Där dyker cirkusartisten Esmeralda upp och hon lär Ensam allt om att skapa bilder och berättelser.
I Ensam och Esmeralda , som regisseras av Agneta Ehrensvärd, skildrar Martina Montelius på sitt särpräglade sätt en filmmakares barndom. På ett lika komiskt som sorgligt sätt visar Ensam och Esmeralda hur fantasin kan bli en väg ut ur krav och förväntningar, och hur barnets upplevelser kan ge material till konstnärlig skapande.
Medverkande: Rasmus Luthander, Emma Mehonic, Hannes Meidal och Maria Kulle. Regi: Agneta Ehrensvärd
Falla ur tiden av David Grossman
Premiär den 27 augusti, Elverket
Åtta personer har träffats. Alla har varit med om det värsta tänkbara – att förlora ett barn. En man ger sig ut för att leta reda på sin döde son. Vad som därefter sker är en abstrakt, musikalisk och föränderlig resa in i sorgens skoningslösa landskap. ”Hans död är inte död”, säger kentauren som vuxit ihop med sitt skrivbord. Falla ur tiden är regissören Suzanne Ostens tolkning av den israeliske författaren David Grossmans hyllade roman Fallen ur tiden. Boken gavs ut 2014 och tar sin utgångspunkt i författarens sorg efter att ha förlorat sin 21-årige son i krig.
Texten har bearbetats av Erik Uddenberg och musiken skapats av Anders Niska.
Falla ur tiden blir Suzanne Ostens första uppsättning på Dramaten.
Medverkande: David Arnesen, Thérèse Brunnander, Johan Holmberg, Hulda Lind Johánsdóttir, Maria Johansson Josephsson, Simon Norrthon, Maria Sundbom och Frida Österberg Regi: Suzanne Osten
Deformerad persona av Mattias Andersson och Ylva Andersson
Premiär den 28 augusti, Målarsalen (flyttas efter festivalen till Lilla scenen)
En höghuslägenhet i en svensk stad 2016. En ung kvinna är sjuk i MS, hennes jämngamla vårdare är en kvinna från ett lägre samhällsskikt. Vem är egentligen underordnad och vem är överordnad? Vem är det som är beroende av den andra? Vem är sjuk och vem är frisk?
Mattias Andersson har skrivit Deformerad Persona tillsammans med systern Ylva Andersson som själv insjuknade i MS i 20-årsåldern. Ylvas dikter, dagboksanteckningar och berättelser ligger till stor del grund för manuset. Deformerad persona är alltså både en semidokumentär pjäs och en deformerad parafras på Ingmar Bergmans psykologiska thriller Persona från 1966, som visar att arvet från Bergman inte måste vara apolitiskt. Det är inte heller en dramatisering av filmen utan en helt ny pjäs, fritt inspirerad av Bergmans berättelse.
Medverkande: Sofia Pekkari, Nina Zanjani, Kristina Törnqvist och Danilo Bejarano Regi: Mattias Andersson
Hedda Gabler av Henrik Ibsen
Premiär den 31 augusti, Lejonkulan
Efter uppmärksammade uppsättningar av Fröken Julie och Vildanden fortsätter Anna Pettersson med Hedda Gabler att undersöka hur de naturalistiska dramerna, som med åren har blivit klassiker, i dag ska kunna gripa tag i publiken på samma sätt som de gjorde när de slog ned som bomber i slutet av 1800-talet. Hur kan de dekonstrueras och osäkras?
I Anna Petterssons händer får Hedda Gabler ett avskalat format där Electra Hallman i titelrollen interagerar med videoprojektioner av de övriga tre skådespelarna
Hedda Gabler är ett av Henrik Ibsens mest slitstarka mästerverk. Berättelsen om den frustrerade Hedda som är instängd i patriarkala sociala strukturer, som hon har ett alltmer desperat behov av att slå sig ur, skrevs 1890 och har satts upp många gånger sedan dess. På Dramaten har den iscensatts vid flera tillfällen och 1964 var det Ingmar Bergman som stod för regin. Han satte även upp pjäsen på National Theatre i London 1970 och på Residenztheater i München 1977.
Medverkande: Electra Hallman, Mattis Herman Nyquist, Kim Haugen och Eindride Eidsvold Regi: Anna Pettersson
I samarbete med Nationaltheatret
Läs mer om hela Bergmanfestivalen med gästspel, samtal, filmvisningar och mycket mer påwww.dramaten.se/bergmanfestivalen
OSA senast den 10 augusti till pressinbjudan@dramaten.se
För mer information:
Mimmi Fristorp
Pressansvarig
08-6656175
0703-726175
mimmi.fristorp@dramaten.se
Dokument
Om
Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.
Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.
Följ Dramaten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dramaten
Joakim Åhlund & Jockum Nordström live på Dramaten15.12.2025 12:42:43 CET | Pressmeddelande
Svindel av Sara Stridsberg, i regi av Rebecka Hemse och med musik av Joakim Åhlund hade premiär på Dramaten 2024. Efter totalt 48 föreställningen avslutas nu spelperioden med en exklusiv konsert med Joakim Åhlund & Jockum Nordström band i scenografin till föreställningen. Biljetterna till konserten släpps idag.
Spring Repertoire 2026 at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm, Sweden9.12.2025 13:56:16 CET | Pressmeddelande
A brutal and humorous vision of the future by internationally acclaimed director Milo Rau, Swedish porn film Fäbodjäntan reimagined, a two-act drama by writer Alex Schulman, world premiere for The Misanthrope by Jens Ohlin and Hannes Meidal and a newly written space epic based on Stanisław Lem’s novel Solaris. All this and much more on Dramaten’s stages this spring.
Från skiss till scen – Dramaten visar vägen mot en hållbar kostymbransch28.11.2025 11:55:02 CET | Pressmeddelande
Under hösten gick startskottet för Branschdialogen Scener för hållbarhet där Stockholms och Uppsalas större scener möttes för att dela kunskap och erfarenheter om miljöfrågor. Nu avslutar Dramaten höstens arbete kring hållbarhet med ett publikt samtal om kostymtillverkning. Hållbar kostym – från skiss till Stora scenen äger rum i Dramatenbaren 8 december, klockan 17.00.
Hamlet återuppstår på Stora scenen hösten 202627.11.2025 12:55:00 CET | Pressmeddelande
Mattias Anderssons publik- och kritikersuccé Hamlet – The Death of Theatre ges för sista gången på Elverket i december då Dramaten lämnar scenen efter trettio år. Föreställningen har varit slutsåld sedan premiären men nu kan Dramaten glädja publiken med att den får nypremiär 3 oktober 2026 – med Gustav Lindh och Gizem Erdogan som Hamlet och Ofelia. Biljetterna släpps idag.
Dragdrottningarna Lillan och Tjorven tillbaka med teaterguidningar26.11.2025 09:13:16 CET | Pressmeddelande
Under mellandagarna kommer barnen återigen få gå bakom ridåerna till teaterns värld tillsammans med dragdrottningarna. Deras teaterguidning börjar och slutar i Lejonkulan där en jakt på självaste Thalia tar vägen förbi Stora scenens salong och Marmorfoajén där barnen får skriva en egen pjäs.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum