Vikten av att mäta rätt saker och mäta saker rätt - André Hagberg om att låta kvalitet gå före kvantitet

SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) gör årligen en mätning som kallas KKiK, Kommunens Kvalitet I Korthet. Denna mätning mäter cirka hundra olika nyckelindikatorer som på ett eller annat sätt ska visa om den egna verksamheten levererar en bra kvalitet eller inte. Mätningen syftar till att kommuner ska kunna jämföra sig mot varandra och sätta fokus på att höja kvaliteten i sina verksamheter. Så långt är allt bra.
Men vad händer när kvalitetsmätningen övergår till att mäta kvantitet istället? En av de saker som mäts är tillgänglighet på telefon. Här mäts tiden det tar för kommunen att svara. Eller egentligen mäts inte det alls, för man har bestämt att 60 sekunder är vad kommunen har på sig att svara, annars är det dåligt. Jag kan i princip hålla med om att det är bra att svara snabbt, självklart, men inte på bekostnad av kvaliteten. Alla mätningar och alla erfarenheter visar en sak, kvaliteten i samtalet och möjligheten att få sin fråga löst är vida viktigare än att det går snabbt. Hellre att man får vänta i tre minuter för att få sin fråga löst en gång för alla än att man snabbt blir bortkopplad i en växel. Allt handlar om nyttan för medborgaren, där snabbhet bara är en parameter bland många. Själv är jag beredd att vänta lite om jag får hjälp.
I KKiK-mätningen så ligger alla de kommuner som har satsat på kontaktcenter eller motsvarande ohjälpligt sist sett gällande tillgänglighet per telefon. I själva verket är det precis tvärtom, alla dessa har egentligen högst tillgänglighet, men det syns och presenteras inte så i mätningen. Vid en snabb koll så ser vår största tillgång ut att vara vår sämsta.
Här uppstår ett intressant dilemma, ska vi manipulera mätningen så att vi får bra siffror eller ska vi fortsätta göra det som är rätt men då få ägna ett år åt att förklara varför siffran är dålig?
Det är inte svårt att manipulera mätningen, skulle vi vilja så skulle vi kunna få full pott på varje mätetal. Men varför gör vi det inte då? Jo, den stora förloraren skulle då bli Järfällaborna som helt plötsligt skulle få sina samtal ivägkopplade snabbast möjligt under en månads mätperiod istället för att få dem lösta. Alla förlorar. Men det skulle se bra ut i mätningen.
I Järfälla har vi valt att satsa på kvalitet. Vi har duktiga socionomer, ingenjörer och förskolärare i vårt servicecenter. Vår ambition är att lösa frågan direkt i telefon. Ja, det kan vara någon minuts väntetid, men jag är inte villig att offra kvalitet och bemötande för att det ska gå snabbare. Jag är heller inte villig att manipulera verksamheten för att det ska se bättre ut i en mätning.
Ska vi förvänta oss kvalitet måste vi också mäta kvalitet, allt annat kommer att leda oss fel.
Nyckelord
Bilder
Om
Järfälla strax nordväst om Stockholm, med sina grönområden, sin Mälarkust och sitt fantastiska kollektivtrafikläge, är en attraktiv inflyttningskommun. Med ny tunnelbana, spår och vägar växer Barkarbystaden och Barkarby station fram till ett av regionens bästa kollektivtrafiknav. Järfälla växer, och samtidigt som det byggs nya attraktiva bostäder planerar vi för tusentals nya jobb i attraktiva kontorslägen, högre utbildning och fler besökare.
Följ Järfälla Kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Järfälla Kommun
Titania tar första spadtaget i Barkarbystaden – mitt emot tunnelbanan16.12.2025 08:05:00 CET | Pressmeddelande
På måndagen tog Titania tillsammans med Järfälla kommun det första spadtaget för kvarter 12 – ett stadskvarter med 377 nya hem och kommersiella lokaler i direkt anslutning till den kommande tunnelbanestationen i Barkarbystaden.
Järfälla signerar Klimatkontrakt 2030 - för femte året i rad5.12.2025 14:57:57 CET | Pressmeddelande
I dag, på European Viable Cities Day, firas att 48 svenska kommuner mobiliserar för att skapa klimatneutrala städer till 2030. Samtidigt fyller Klimatkontrakt 2030 fem år och Järfälla kommun, som varit med sedan starten, signerar kontraktet även 2025.
De får Järfällas hållbarhetspris 20252.12.2025 09:16:57 CET | Pressmeddelande
Järfälla kommuns hållbarhetspris 2025 går till Görvälns koloniträdgårdsförening och Järfällagymnasterna. Priset delas ut för att uppmärksamma och uppmuntra insatser inom miljö respektive social hållbarhet. Ett hederspris delas dessutom ut till Järfälla bibliotek.
Internationellt pris för Järfällas kemikaliearbete27.11.2025 08:38:20 CET | Pressmeddelande
Genom ett långsiktigt miljöarbete och tydliga krav i upphandlingar har kommunen minskat mängden farliga kemikalier i Järfälla. För detta tilldelas nu Järfälla kommun ett pris som uppmärksammar giftfri och hållbar byggnation i Östersjöregionen - NonHazCity Building Award 2025.
Enklare att tipsa om brottslighet hos Järfällas leverantörer20.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Järfälla kommun bedriver ett målmedvetet arbete för att säkerställa att skattepengar används på rätt sätt och för en sund konkurrens på marknaden. Nu lanseras en e-tjänst där Järfällaborna kan tipsa om misstänkt brottslighet inom företag som arbetar på uppdrag av kommunen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

