Svenska elever bland de bästa på demokrati- och samhällsfrågor
- Det är ett glädjande styrkebesked. Svenska elever och lärare har anledning att vara stolta. Att unga har bra kunskaper i samhällsfrågor är mycket viktigt. Det är i skolan vi lägger grunden för ett demokratiskt samhälle byggt på respekt för mänskliga rättigheter, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.
Höga poäng
De svenska eleverna har en genomsnittlig poäng på 579 på ICCS kunskapsprov. Det är 62 poäng mer än genomsnittet för samtliga deltagande länder. Sverige är ett av de länder där eleverna presterar bäst. 17 av de övriga 20 deltagande länderna presterar i genomsnitt sämre än eleverna i Sverige. Inget av de deltagande länderna har en statistiskt säkerställd högre genomsnittlig poäng än Sverige. Sveriges resultat är i nivå med resultaten för Danmark, Taiwan och Finland.
Svenska elever har blivit bättre
ICCS genomfördes för första gången 2009. De svenska åttondeklassarnas resultat har förbättrats med 42 poäng sedan dess, vilket är en markant förbättring. Sverige är ett av de länder som förbättrat resultaten mest.
- Förra hösten kom PISA och TIMSS-undersökningarna som visade på bättre resultat. Nu kommer ytterligare en internationell rapport som visar på elevers förbättrade kunskaper. Det visar att det görs mycket bra i den svenska skolan, säger Peter Fredriksson.
Kön och bakgrund har stor betydelse
I likhet med de flesta andra länderna i undersökningen så presterar svenska flickor bättre än pojkar på ICCS kunskapsprov. Elever med mer socioekonomiska resurser presterar bättre än elever med mindre resurser. Mellan gruppen med minst och mest socioekonomiska resurser skiljer det i genomsnitt 120 poäng. Resultaten skiljer sig också mellan grupper av elever med olika migrationsbakgrund. Elever födda i Sverige med minst en svenskfödd förälder presterar bättre än såväl svenskfödda elever med utlandsfödda föräldrar som utlandsfödda elever. Resultatskillnaderna är 59 respektive 71 poäng.
Starkt stöd för jämställdhet
ICCS ställer också frågor om elevernas värderingar i olika samhälls- och demokratifrågor. Svenska elever visar ett starkt stöd för att olika grupper i samhället ska ha lika rättigheter och möjligheter. Tillsammans med de norska eleverna är de svenska eleverna mest positiva till kvinnors och mäns lika möjligheter. Stödet har ökat sedan den förra undersökningen. Bland de 14 europeiska länderna i undersökningen visar svenska elever störst stöd för att invandrare ska ha samma rättigheter och möjligheter som andra.
Stort intresse av att delta i val
Jämfört med de andra länderna i ICCS visar svenska 14-åringar ett stort intresse av att delta i framtida val. Mer än nio av tio elever tror att de definitivt eller troligen kommer att rösta i riksdagsval i framtiden. Däremot är de svenska eleverna jämförelsevis mindre intresserade av att gå in aktivt i politiken, exempelvis att gå med i ett politiskt parti.
Fakta om ICCS
ICCS, står för International Civic and Citizenship Education Study. Det är en internationell studie som undersöker elevers kunskaper, värderingar och engagemang i samhällsfrågor. Totalt deltar 21 länder i studien. ICCS har genomförts en gång tidigare, år 2009, vilket ger möjlighet att studera förändringar över tid. Studien organiseras av International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), och i Sverige är det Skolverket som ansvarar för studien.
För mer information
www.skolverket.se
För frågor kontakta
För frågor till Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
För frågor om ICCS 2016 kontakta Ellen Almgren, projektledare 08-527 333 92 eller Linda Wahlman, statistiker 08-527 333 68
Kontaktpersonerna kan nås efter presskonferensen, omkring kl 11.30.
Nyckelord
Dokument
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
