1940-talet sett genom decenniets hus

Hur såg 1940-talet ut, vad hände och hur tänkte människorna? Ett sätt att få svar är att titta på arkitekturen. I nyutkomna boken ”10 byggnader som definierade 1940-talet” har Dan Hallemar på Arkitektur förlag samlat tio berättelser om decenniet.
Dan Hallemar är redaktör för boken och även en av rösterna i podcasten Staden. Foto: Ina Flygare

– Byggnaderna och platserna är med i boken för att de på olika sätt fångar det här decenniet. De är en väg in att besöka en tid som inte längre finns, säger Dan Hallemar.

1940-talet var världskrig, smällkalla vintrar och en orolig tid som gjorde att många ifrågasatte det tidigare självklara. Arkitekter och byggare började känna sig obekväma med den till vissa delar dogmatiska idé om arkitektur och stadsbyggande som hade byggts upp under 1930-talet. Ett exempel ur boken är arkitekterna Sven Backström och Leif Reinius. De ansåg att ”tåget gick ut i öknen på 1930-talet” och deras svar blev de välkända stjärnhusen som skulle ha ”en dionysiskt dansande rytm, en glad rörelse, vänlighet”.

– 1940-talet var ett bångstyrigt decennium, där arkitekterna kämpar med att göra sig fria från funktionalismens fyrkantighet, säger Dan Hallemar.

Förutom stjärnhusen i Örebro och Stockholm innehåller boken bland annat Malmö stadsteater, Allhelgonakyrkan i Gällivare och Norra Guldheden i Göteborg liksom Folkets Park med dess ”dansbaneelände” och krigsindustrisamhället Karlskoga.

”Tio byggnader som definierade 1940-talet” är den fjärde boken i Arkitektur förlags serie som porträtterar decennier genom av några av deras hus.

För frågor och recensionsexemplar, kontakta förläggare Dan Hallemar:
mejl dan.hallemar@arkitektur.se
tel 0709-84 06 48

Omslaget till boken om 1940-talets svenska byggnader av Arkitektur förlag.

Arkitektur Förlag ger ut böcker om arkitektur, stads- och samhällsbyggande. Förlaget har genom åren gett ut ett flertal guideböcker över svensk arkitektur och landskapsarkitektur. Arkitektur förslag är ett självständigt dotterbolag till Sveriges Arkitekter.